Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Lody dla ochłody
Scenariusz zajęć przedszkolnych
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy
Cele:
• świętowanie Dnia Lodów,
• poznanie roli słodyczy w diecie,
• sprawdzanie składu lodów przemysłowych (cukier),
• przypomnienie nazw i wyglądu figur geometrycznych oraz ich wskazywanie,
• poznanie różnych stanów skupienia wody,
• eksperymentowanie z wodą w różnych stanach skupienia,
• uczestniczenie w działaniach kulinarnych,
• wykonywanie prac plastycznych,
• przeliczanie elementów: guziki, szklane kulki, kamyki, muszle,
• wyklejanie plasteliną.
Formy pracy:
• indywidualna,
• zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
• ilustracje przedstawiające lodowe desery, mapa świata, opakowania po lodach, blen-der, składniki na sorbet lodowy, silikonowe pojemniki do lodów, kostki lodów, guziki, szklane kulki, muszelki, kamyki, bursztyny, płaskie talerze, różne naczynia szklane, kartki A3 techniczne , klej, nożyczki, karty pracy, plastelina.
ZADANIA DO WYKONANIA
1. Skąd się wzięły lody?
Nauczyciel wita dzieci w sali. Zapowiada, że pomimo lipcowego upału dziś będzie wszystkim zdecydowanie chłodniej. Co najmłodszym kojarzy się z przyjemnym chłodem w upalny pora-nek? Dzieci podają na głos wszystkie swoje pomysły: kąpiel w basenie, kostki lodu, wiatrak oraz oczywiście... lody. Gdy przedszkolaki podadzą tę odpowiedź, wychowawca ogłasza, że wszyscy będziemy świętować Dzień Lodów.
Uczestnicy zajęć gromadzą się w kole przed prowadzącym. Wychowawca rozkłada przed ni-mi mapę świata. Zaznacza ich miejsce zamieszkania (Polska) i opowiada pewną historię.
Lody, które wszyscy tak uwielbiamy, mają bardzo długą historię. Prawdopodobnie wynaleźli je Chińczycy, którzy mrozili ryż z mlekiem w śniegu. Nie są oni jednak jedynym narodem, który rości sobie prawo do tytułu wynalazcy lodów. Dużą zasługę należy przypisać także Arabom, którzy znają lody w postaci połączenia owoców z lodem. Dzięki temu możemy dziś cieszyć się obecnością tego deseru na naszych stołach.
Na zakończenie swojej opowieści wychowawca prezentuje dzieciom ilustracje różnych lodo-wych deserów. Należą do nich: lody gałkowe, kule i torty lodowe, lody wodne, sorbety i mro-żone sopelki. Prezentacja kończy się małą sondą. Wychowawca pyta, kto lubi lody.
2. Kuchenne potyczki maluchów
To, że lody są smaczne, nie budzi w nikim najmniejszych wątpliwości. Ale czy są one zdrowe? Piramida żywieniowa wskazuje, że produkty zawierające cukier powinny występować w naszej diecie w niewielkiej ilości. Jak w przypadku każdego produktu spożywczego ważny jest jego skład. Jeśli cukier pojawia się jako jeden z pierwszych składników, wiemy wówczas, że jest go bardzo dużo i z pewnością taki deser powinien być spożywany jedynie okazjonalnie.
Nauczyciel zaprasza dzieci do przyjrzenia się kilku opakowaniom po lodach. Dzieci czytają wraz w prowadzącym etykiety produktów i dokonują oceny. Niestety lody kupione w sklepie zwykle zawierają bardzo dużo cukru. Najlepiej więc przygotować lody samodzielnie. W tym celu można wykorzystać owoce sezonowe, mleko, jogurt lub po prostu wodę. Wychowawca zaprasza wszystkich do wspólnego przygotowania deseru, którym przedszkolaki cieszyć się będą na koniec dnia.
Prosty przepis na sorbet
Dowolne owoce mrożone, np. truskawki, soku z połowy cytryny, miód / erytrytol / daktyle. Do blendera kielichowego wkładamy wszystkie składniki i miksujemy, aż powstanie gładka masa, którą następnie przelewamy do silikonowych pojemników na lody. Po zamrożeniu (ok. pół godziny) deser będzie gotowy.
3. Gdy woda zamienia się w lód
Pora na obserwację. Nauczyciel informuje dzieci, że woda ma wiele ciekawych właściwości. Każdy maluch otrzymuje szklankę wody, a następnie stara się określić, jak wygląda, jak pachnie i jak smakuje. Po chwili wychowankowie zostają zaproszeni do przeprowadzenia eksperymentów z wodą.
1. Nauczyciel rozdaje wychowankom kostki lodu. W każdej z nich ukryty jest mały dro-biazg: muszelka, kamyk, guzik lub szklana kulka. Zadanie polega na jak najszybszym roz-topieniu lodu i odkryciu znajdującego się w nim skarbu. Przedszkolaki zauważają, że lód topnieje szybciej, gdy jest ciepło. Odkryte znaleziska mogą posłużyć do krótkiego mate-matycznego wyzwania: „Ile znaleźliśmy kamyków? Ile muszelek? Ile guzików?”. Wy-chowankowie przeliczają otrzymane skarby.
2. Na małych płytkich talerzach dzieci umieszczają niewielką ilość wody? Naczynia wysta-wiają na słońce. Co się stanie z wodą? Czy rzeczywiście woda potrafi znikać? Odpowie-dzi na te pytania dzieci poszukają podczas omawiania procesu parowania.
3. Wiemy już, jak woda smakuje i pachnie, ale czy ma ona kształt? Przedszkolaki najpierw próbują zamknąć ją w dłoniach. Czy jest to możliwe? To trudne wyzwanie, ponieważ jest ona cieczą. A gdy użyjemy do tego naczynia? Nauczyciel rozdaje dzieciom różne szklane pojemniki o różnej pojemności i w różnym kształcie. Każdy z nich da się wypełnić wodą, która przyjmuje taki kształt, jaki posiada naczynie.
4. Geometryczna lodziarnia
Wychowawczyni rozdaje dzieciom karty pracy z figurami geometrycznymi (załącznik nr 1). Uczestnicy zabawy rozpoczynają pracę od przeliczenia figur oraz przypomnienia sobie ich cech charakterystycznych (liczba boków, wygląd itd.). Następnie każdy wychowanek zmienia się w mistrza cukiernictwa. Zadaniem jest bowiem wycięcie figur i ułożenie ich w taki sposób, aby przedstawiały znane wszystkim lody, które latem można kupić niemal w każdej cukierni. Przygotowując projekt, dzieci przyklejają figury na kartce technicznej bloku A3.
5. Mały cukiernik
Przedszkolaki otrzymują kolejną kartę pracy (załącznik nr 2) przedstawiającą lodowy przy-smak. Zadaniem jest wyklejenie kształtów za pomocą plasteliny oraz wymyślenie nazwy dla stworzonego deseru.
6. Lodowa przerwa
Ten niesamowity dzień nie mógłby się odbyć bez części degustacyjnej. W końcu nadeszła chwila, w której dzieci mogą spróbować przygotowanych wcześniej sorbetów.