Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 4 LIPCA 2022
Zatrudnianie w przedszkolu pełniącym dyżur wakacyjny nauczycieli z innych placówek
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Władze gminy postanowiły wyznaczyć dyżur wakacyjny w jednym z przedszkoli w gmi-nie. Na jakiej podstawie przyjąć do pracy nauczycieli innych przedszkoli do przedszkola pełniącego dyżur?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.).
Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie, przepisy prawa oświatowego nie przewidują bo-wiem instytucji przedszkola dyżurującego. Wyznaczenie takiego przedszkola jest jedynie swoistym zwyczajem, stanowiącym odpowiedź na potrzeby społeczności lokalnej.
Pewną możliwość stanowić tu będzie przeniesienie nauczyciela, uregulowane w art. 18 Karty nauczyciela, który jednak nie odnosi się do wszystkich pedagogów, lecz jedynie do zatrud-nionych na podstawie mianowania. Zgodnie z ust. 1 tej regulacji nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania może być przeniesiony na własną prośbę lub z urzędu za jego zgodą na inne stanowisko w tej samej lub innej placówce, w tej samej lub innej miejscowości, na takie same lub inne stanowisko. Przepis ten obejmuje również przedszkola.
Zauważyć przy tym należy, że według art. 18 ust. 4 KN przeniesienia nauczyciela zatrudnio-nego na podstawie mianowania do innego przedszkola dokonuje dyrektor tego przedszkola, do którego nauczyciel ma być przeniesiony, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i za zgodą dyrektora tego przedszkola, w którym nauczyciel jest zatrudniony.
Niestety obecna treść Karty nauczyciela wyklucza możliwość wykorzystania formy umowy cywilnoprawnej w celu pozyskania pedagoga na okres dyżuru. Zawarcie umowy-zlecenia byłoby tu korzystnym rozwiązaniem, umowę taką można bowiem zawrzeć z każdą osobą po-siadającą kwalifikacje wymagane do pracy w przedszkolu, a ponadto z punktu widzenia sa-mego przedszkola koszt pozyskania takiego pracownika byłby stosunkowo niski. Problem praktyczny z wykorzystaniem w tym wypadku umowy cywilnoprawnej tkwi w treści art. 10 KN, który w przypadku przedszkoli samorządowych wyraźnie zakazuje stosowania tej pod-stawy nawiązania stosunku pracy z pedagogiem. Przedszkola gminne nie mają więc możliwo-ści zatrudniania pedagogów na podstawie umów cywilnoprawnych, niezależnie od liczby go-dzin pracy takiego pedagoga.
Obowiązujące przepisy nie dają wielkich możliwości w zakresie uzupełnienia stanu kadrowego przedszkola na okres dyżuru. Właściwie jedynym rozwiązaniem będzie zatrudnienie nau-czyciela na czas określony bez względu na stopień awansu zawodowego. Taką możliwość dopuszcza art. 10 ust. 7 KN. Przeszkody nie będzie stanowił również fakt, że nauczyciel jest już zatrudniony w innej jednostce. Karta nauczyciela wprowadza w art. 42 wyłącznie limit maksymalnego czasu pracy pedagoga, wynoszący 40 godzin na tydzień, w ramach których mieszczą się godziny nauczycielskiego pensum. Jednocześnie nie wprowadza ona ograniczenia liczby pracodawców, u których może być zatrudniony nauczyciel. Obecnie nie ma także wymogu uzyskania zgody dyrektora jednostki macierzystej na zatrudnienie w innym przed-szkolu.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM