Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Ahoj piraci! Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących percepcję wzrokową i słuchową oraz umiejętności matematyczne (przeliczanie elementów, porównywanie zbiorów), przeznaczony dla grupy dzieci pięcio- i sześcioletnich Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • rozwijanie umiejętności przeliczania elementów, • rozwijanie umiejętności porównywania zbiorów, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • rozwijanie motoryki dużej i małej, • wspieranie rozwoju prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego, • rozwijanie koncentracji uwagi, • rozwijanie percepcji i uwagi słuchowej. Cele operacyjne – dziecko: • przelicza elementy, • porównuje zbiory, • naśladuje ćwiczenia, • naśladuje usłyszane okrzyki, • odnajduje wszystkie różnice na obrazku. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Dzieci siadają na dywanie. Nauczyciel wprowadza je w temat zajęć: „Czy lubicie piratów? Co o nich wiecie?” • zainteresowanie tematem zajęć 2. Poranna gimnastyka na statku Dzieci rozstawiają się po sali tak, aby każde miało miejsce wokół siebie. Każde z dzieci losuje kartę z zadaniem i z pomocą nauczyciela wykonuje, pokazując innym, dane ćwiczenie • wspieranie rozwoju motoryki dużej i małej, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej • załącznik nr 1 – karty z ćwiczeniami, • szarfy, • lina 3. Ahoj! Ahoj! czyli pirackie okrzyki Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Nauczyciel wykrzykuje lub wyśpiewuje okrzyk piracki, który dzieci powinny powtórzyć • rozwijanie percepcji i uwagi słuchowej, • doskonalenie zapamiętywania sekwencji słuchowych • załącznik nr 2 – okrzyki 4. Piracka czapka Każde dziecko otrzymuje dużą gazetę, którą składa według instrukcji nauczyciela. Przykładowa instrukcja: http://bityl.pl/FASdR • doskonalenie małej motoryki, • rozwijanie koncentracji, • rozwijanie zdolności naśladowania, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i planowania motorycznego • duże gazety, • kleje 5. Znajdź różnice Dzieci otrzymują karty z zadaniem. Pracują w skupieniu przy stolikach • doskonalenie percepcji wzrokowej, • rozwijanie koncentracji • załącznik nr 3 – znajdź różnice 6. Piracki skarb Każde dziecko otrzymuje kartę pracy, kostkę i 40 liczmanów, którymi mogą być plastikowe monety, ale także zafarbowane na żółto fasolki lub inne elementy związane tematycznie z piratami. Zadanie: Piraci odnaleźli skarb! Teraz czas podzielić się nim ze wszystkimi. Każdy z piratów otrzyma tyle monet, ile wyrzuci oczek na kostce. Który pirat ma najwięcej monet? Który ma najmniej? Ćwiczenie można powtarzać wielokrotnie. Do przenoszenia elementów można użyć szczypiec lub odwróconych klamerek • doskonalenie umiejętności przeliczania elementów, • doskonalenie umiejętności porównywania zbiorów, • rozwijanie koncentracji na zadaniu, • doskonalenie motoryki małej, • kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego • załącznik nr 4 – piracki skarb, • kostki do gry (po jednej dla każdego dziecka), • liczmany, • szczypce 7. Podsumowanie Dzieci siadają na dywanie. Zakładają swoje pirackie czapki. Każde z dzieci wymienia jedną rzecz, która najbardziej podobała mu się podczas zajęć, i jedną, która sprawiła mu największą trudność • kształtowanie umiejętności autorefleksji i wypowiadania się na forum grupy