Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Ahoj piraci!
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących percepcję wzrokową i słuchową oraz umiejętności matematyczne (przeliczanie elementów, porównywanie zbiorów), przeznaczony dla grupy dzieci pięcio- i sześcioletnich
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• rozwijanie umiejętności przeliczania elementów,
• rozwijanie umiejętności porównywania zbiorów,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwijanie motoryki dużej i małej,
• wspieranie rozwoju prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego,
• rozwijanie koncentracji uwagi,
• rozwijanie percepcji i uwagi słuchowej.
Cele operacyjne – dziecko:
• przelicza elementy,
• porównuje zbiory,
• naśladuje ćwiczenia,
• naśladuje usłyszane okrzyki,
• odnajduje wszystkie różnice na obrazku.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Dzieci siadają na dywanie. Nauczyciel wprowadza je w temat zajęć: „Czy lubicie piratów? Co o nich wiecie?” • zainteresowanie tematem zajęć
2. Poranna gimnastyka na statku Dzieci rozstawiają się po sali tak, aby każde miało miejsce wokół siebie. Każde z dzieci losuje kartę z zadaniem i z pomocą nauczyciela wykonuje, pokazując innym, dane ćwiczenie • wspieranie rozwoju motoryki dużej i małej,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej • załącznik nr 1 – karty z ćwiczeniami,
• szarfy,
• lina
3. Ahoj! Ahoj! czyli pirackie okrzyki Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Nauczyciel wykrzykuje lub wyśpiewuje okrzyk piracki, który dzieci powinny powtórzyć • rozwijanie percepcji i uwagi słuchowej,
• doskonalenie zapamiętywania sekwencji słuchowych • załącznik nr 2 – okrzyki
4. Piracka czapka Każde dziecko otrzymuje dużą gazetę, którą składa według instrukcji nauczyciela. Przykładowa instrukcja: http://bityl.pl/FASdR • doskonalenie małej motoryki,
• rozwijanie koncentracji,
• rozwijanie zdolności naśladowania,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i planowania motorycznego • duże gazety,
• kleje
5. Znajdź różnice Dzieci otrzymują karty z zadaniem. Pracują w skupieniu przy stolikach • doskonalenie percepcji wzrokowej,
• rozwijanie koncentracji • załącznik nr 3 – znajdź różnice
6. Piracki skarb Każde dziecko otrzymuje kartę pracy, kostkę i 40 liczmanów, którymi mogą być plastikowe monety, ale także zafarbowane na żółto fasolki lub inne elementy związane tematycznie z piratami.
Zadanie:
Piraci odnaleźli skarb! Teraz czas podzielić się nim ze wszystkimi. Każdy z piratów otrzyma tyle monet, ile wyrzuci oczek na kostce. Który pirat ma najwięcej monet? Który ma najmniej?
Ćwiczenie można powtarzać wielokrotnie.
Do przenoszenia elementów można użyć szczypiec lub odwróconych klamerek • doskonalenie umiejętności przeliczania elementów,
• doskonalenie umiejętności porównywania zbiorów,
• rozwijanie koncentracji na zadaniu,
• doskonalenie motoryki małej,
• kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego • załącznik nr 4 – piracki skarb,
• kostki do gry (po jednej dla każdego dziecka),
• liczmany,
• szczypce
7. Podsumowanie Dzieci siadają na dywanie. Zakładają swoje pirackie czapki. Każde z dzieci wymienia jedną rzecz, która najbardziej podobała mu się podczas zajęć, i jedną, która sprawiła mu największą trudność • kształtowanie umiejętności autorefleksji i wypowiadania się na forum grupy