Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 17 CZERWCA 2022
Sześciolatkowie w I klasie
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Na prośbę rodziców dwóch wychowanków w wieku pięciu lat uczęszcza od 1 września 2021 r. do oddziału „0”, gdzie objęci są rocznym przygotowaniem przedszkolnym wraz z dziećmi sześcioletnimi. Rodzice uzasadnili swą prośbę chęcią posłania dzieci rok wcześniej do szkoły podstawowej, czyli 1 września 2022 r. Czy fakt uczęszczania do „zerówki” i osiągnięcie dojrzałości szkolnej stwierdzone podczas dokonywania końcowej diagnozy przedszkolnej będą wystarczające, aby dzieci rozpoczęły naukę w klasie I? Czy może według aktualnych przepisów należy spełnić jeszcze jakieś inne wymogi formalne?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
Wymogi formalne określa tu art. 36 Ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z tym przepisem na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy sześć lat.
Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje dziecko, jeżeli:
• korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo
• posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną założoną zgodnie z art. 168 oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Wystarczy spełnić zatem jeden z tych warunków i pierwszy z nich jest spełniony, można więc dziecko do szkoły podstawowej przyjąć.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.