Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 21 CZERWCA 2022 Opieka nad dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego Od września 2022 r. do grupy trzylatków w przedszkolu publicznym będzie uczęszczać dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera. Czy pomimo tego, że dziecko będzie uczęszczać do grupy, w której na stałe pracuje pomoc nauczyciela, powinno się zatrudnić dodatkowo drugą pomoc nauczyciela dla tego dziecka w związku z § 7 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedo-stosowaniem społecznym? W orzeczeniu nie ma konkretnego wskazania odnoszącego się do § 7 ust. 2. Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie wa-runków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepeł-nosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecz-nym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1309). Zgodnie z § 7 ust. 2 Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków or-ganizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, nie-dostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym w przedszkolach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo: • nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współ-organizowania kształcenia dzieci niepełnosprawnych lub specjalistów albo • pomoc nauczyciela – z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia spe-cjalnego. Rozporządzenie wskazuje na obowiązek zatrudnienia pomocy nauczyciela, natomiast nie wymaga, aby pomoc ta była zatrudniona wyłącznie ze względu na jedno dziecko. Możliwe jest więc wykorzystanie pracownika już zatrudnionego, z tym zastrzeżeniem, że należy tu wziąć pod uwagę orzeczenie poradni. Jeżeli realizacja zaleceń jest możliwa w przypadku, gdy jeden nauczyciel wspomagający będzie pracował na rzecz kilku dzieci, to obowiązujące prze-pisy nie sprzeciwiają się takiemu rozwiązaniu. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM