Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Motyle
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z elementami terapii ręki dla wszystkich grup przedszkolnych
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• rozwijanie motoryki dużej i małej,
• kształtowanie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego,
• doskonalenie uwagi słuchowej,
• rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej,
• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na forum grupy.
Cele operacyjne – dziecko:
• układa w całość pocięty obrazek,
• uważnie słucha poleceń nauczyciela,
• poznaje cykl rozwojowy motyla,
• naśladuje gesty pokazywane przez nauczyciela,
• maluje farbami,
• sprząta swoje stanowisko pracy.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel rozkłada na podłodze pocięty obrazek. Zadaniem dzieci jest ułożyć wszystkie elementy w całość. Dzieci odkrywają, że tematem zajęć będą motyle. Dzielą się swoją wiedzą na temat tych owadów. Nauczyciel opowiada o cyklu rozwojowym motyla, przedstawiając jednocześnie dzieciom kolejne etapy jego rozwoju • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania,
• poznanie informacji na temat rozwoju motyli,
• rozwijanie percepcji wzrokowej • załącznik nr 1 – motyl,
• załącznik nr 2 – cykl rozwojowy motyla (do pocięcia)
2. Wierszyk-pokazywanka Czas na ruch! Nauczyciel odczytuje dzieciom treść wierszyka. Dzieci wstają, naśladują gesty pokazywane przez nauczyciela i próbują powtarzać wierszyk • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwijanie umiejętności naśladowania,
• doskonalenie pamięci słuchowej,
• zapamiętywanie sekwencji ruchowych • załącznik nr 3 – wierszyk-pokazywanka
3. Motylem jestem – zabawa ruchowa Dzieci naśladują za pomocą ruchu etapy rozwoju motyla:
• jaja – zwijają się w kłębek na podłodze,
• gąsienica – pełzają do przodu i do tyłu, turlają się w obie strony,
• kokon – siadają w kucki i mocno obejmują nogi rękami,
• motyl – powoli rozprostowują skrzydła (ręce).
Każde dziecko otrzymuje dwie kolorowe chusty. Nauczyciel włącza muzykę. Dzieci latają po sali niczym motylki na łące. Gdy muzyka się zatrzymuje, znajdują najbliższy kwiatek, na który muszą usiąść i pozostać przez chwilę bez ruchu • rozwijanie percepcji i uwagi słuchowej,
• rozwijanie dużej motoryki (mięśnie posturalne, obręcz barkowa, koordynacja ruchowa),
• rozróżnianie strony prawej i lewej • duże kwiaty na podłodze (kolorowe chusty, poduszki, szarfy),
• kolorowe chusty (po dwie dla każdego dziecka),
• muzyka: Walc kwiatów Piotra Czajkowskiego: http://bityl.pl/mD23Y
4. Sensoskrzynia z motylami Dzieci siadają na dywanie. Poprzez krótkie ćwiczenie oddechowe (zmęczone motyle siadają na kwiatkach i powoli oddychają, nabierając powietrze nosem i wypuszczając ustami) opanowują emocje po zabawie ruchowej, wyciszają się.
Nauczyciel stawia przed dziećmi skrzynię wypełnioną „trawą”, na której siedzą motyle. Zadaniem dzieci jest bardzo delikatne złapanie motyli szczypcami i przeniesienie ich na kolorowe kwiaty w drugiej części sali • nauka prawidłowego toru oddechowego,
• wspieranie rozwoju motoryki małej,
• wzmacnianie siły palców,
• wspieranie rozwoju prawidłowego chwytu,
• stymulacja zmysłu dotyku • duża skrzynia,
• zielony ryż,
• sztuczna trawa,
• zielone wkłady do mopa,
• kolorowe motyle,
• szczypce,
• kolorowe kwiaty
5. Malujemy motyle Dzieci otrzymują farby, stemple oraz kartki A3 złożone na pół. Zadanie polega na namalowaniu za pomocą pieczątek jednego skrzydła motyla dość grubą warstwą farby. Następnie nauczyciel odgina zagiętą połowę kartki, tworząc symetryczny odcisk skrzydła. Po wyschnięciu farby, do gotowego motyla dzieci mogą dorysować czarnym mazakiem czułki i kontury skrzydeł. Stemple należy przygotować tak, aby dziecko chwyciło je trzema palcami • doskonalenie prawidłowego chwytu,
• rozwijanie ruchomości nadgarstka,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej • farby,
• kartki A3 zgięte na pół,
• stemple zrobione z folii bąbelkowej
6. Podsumowanie Dzieci wspólnie sprzątają swoje stanowiska pracy. Siadają w kręgu. Dzielą się refleksją na temat zajęć: które zadanie było dla nich najtrudniejsze, które najprostsze, a które najbardziej im się podobało • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy,
• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania,
• doskonalenie umiejętności autorefleksji