Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Aktualności prawne
10.05.2022 r. – 10.06.2022 r.
Weszły w życie/zostały zmienione/zostały opublikowane
Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 13 maja 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy
(Dz.U. z 2022 r. poz. 1057) Rozporządzenie podwyższa od 1 maja 2022 r. minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli o 4,4 proc. Ponadto, w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rozporządzenie zakłada zwiększenie wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w drugiej grupie zaszeregowania płacowego: dla nauczyciela stażysty do kwoty 3010 zł oraz dla nauczyciela kontraktowego do kwoty 3079 zł Szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne publiczne
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 13 maja 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy
(Dz.U. z 2022 r. poz. 1047) Rozporządzenie zmieniające wprowadziło regulację umożliwiającą uzyskanie w roku szkolnym 2021/2022 przez ucznia będącego obywatelem Ukrainy świadectwa ukończenia szkoły podstawowej. W tym przypadku, aby ukończyć szkołę podstawową, uczeń musi uzyskać pozytywne roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie VIII oraz przystąpić do egzaminu ósmoklasisty Szkoły publiczne, niepubliczne
Ustawa z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U. z 2022 r. poz. 1116) Obszerna nowelizacja przepisów oświatowych powodująca zmiany m.in. w obszarze:
• egzaminu ósmoklasisty i maturalnego,
• prowadzenia postępowania rekrutacyjnego uczniów,
• zatrudniania nauczycieli specjalistów,
• prowadzenia zajęć w formie zdalnej,
• monitorowania karier absolwentów szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych Szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne publiczne, niepubliczne
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 kwietnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
(Dz.U. z 2022 r. poz. 1109) Rozporządzenie zmieniające określa podstawy programowe w czterech nowych zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży budowlanej (BUD):
• monter konstrukcji targowo-wystawienniczych,
• technik izolacji przemysłowych,
• technik montażu i automatyki stolarki budowlanej,
• technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego.
Dodatkowo, określono podstawy programowe w dwóch nowych zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży transportu wodnego (TWO):
• technik elektroautomatyk okrętowy,
• technik przemysłu jachtowego.
Ponadto w Rozporządzeniu określono nową dodatkową umiejętność zawodową pn. „Prowadzenie gospodarstwa rolnego w systemie rolnictwa ekologicznego” Szkoły publiczne, niepubliczne
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 31 maja 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków publicznych szkół i placówek artystycznych
(Dz.U. z 2022 r. poz. 1217) Rozporządzenie zmieniające ma na celu realizację postulatu MEiN co do poświadczania na świadectwie promocyjnym szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie podstawy programowej dla klasy VI lub VIII szkoły podstawowej lub na świadectwie ukończenia szkoły artystycznej spełniania wymagań określonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w zakresie uzyskania promocji z wyróżnieniem lub ukończenia szkoły z wyróżnieniem. Jego realizacja nastąpi przez umieszczenie na druku właściwego świadectwa adnotacji stwierdzającej równoważność bądź brak równoważności danego świadectwa szkoły artystycznej ze świadectwem potwierdzającym promocję z wyróżnieniem do klasy VII szkoły podstawowej albo ukończenie szkoły podstawowej z wyróżnieniem Szkoły publiczne, niepubliczne
Projekty
Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia Projekt rozporządzenia przewiduje zmiany w podstawi programowej kształcenia ogólnego dla 4-letniego liceum ogólnokształcąco, 5-letniego technikum oraz branżowej szkoły II stopnia dla uczniów będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej. Proponowane zmiany polegają na:
• wyodrębnieniu podstawy programowej dla przedmiotu język mniejszości narodowej – język niemiecki,
• zmianie podstawy programowej dla przedmiotu edukacji dla bezpieczeństwa Szkoły publiczne, niepubliczne
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Projekt rozporządzenia przewiduje zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz branżowej szkoły I stopnia dla uczniów będących absolwentami ośmioletniej szkoły podstawowej. Proponowane zmiany polegają na:
• wyodrębnieniu podstawy programowej dla przedmiotu język mniejszości narodowej – język niemiecki,
• zmianie podstawy programowej dla przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa Szkoły publiczne, niepubliczne
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Proponowane zmiany mają na celu poprawę funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach, szkołach i placówkach, w szczególności przez zapewnienie wsparcia nauczycielom prowadzącym obowiązkowe zajęcia edukacyjne z tymi uczniami przez pedagogów specjalnych Szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne publiczne, niepubliczne
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych Celem Rozporządzenia zmieniającego jest objęcie zakresem rozporządzenia zmienianego pedagogów specjalnych oraz określenie ich zadań realizowanych w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz Szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne publiczne, niepubliczne
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty Zmiany w Rozporządzeniu wynikają z niedawnej nowelizacji przepisów ustawy o systemie oświaty w zakresie egzaminu ósmoklasisty, w tym zwłaszcza ze względu na rezygnację z przeprowadzania egzaminu z czwartego przedmiotu obowiązkowego do wyboru Szkoły publiczne, niepubliczne
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego Planowane zmiany wynikają z potrzeby wprowadzenia możliwości składania deklaracji przystąpienia do egzaminu maturalnego również w postaci elektronicznej, a także uspójnienia terminów dotyczących egzaminu maturalnego przeprowadzanego dla absolwentów szkół ponadpodstawowych, jak i absolwentów szkół ponadgimnazjalnych Szkoły publiczne, niepubliczne
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie egzaminu maturalnego W porównaniu do obowiązującego stanu prawnego Projekt zakłada:
• dodanie do wykazu przedmiotów dodatkowych przedmiotu historia tańca,
• wskazanie zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla przedmiotów dodatkowych, z którego jest przeprowadzany egzamin maturalny,
• zmianę w zakresie dotyczącym składania deklaracji maturalnej – postać papierowa lub elektroniczna,
• ujednolicenie terminu składania deklaracji przystąpienia do egzaminu maturalnego i zmianę terminu przekazania informacji o miejscu przystąpienia do egzaminu maturalnego Szkoły publiczne, niepubliczne