Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego pełnionego przez dyrektora szkoły nie jest dokumentem wymaganym jakimkolwiek zapisem prawa oświatowego. Na podstawie § 24 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły lub placówki, w terminie do 31 sierpnia, przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
W związku z tym, że sprawozdanie z nadzoru nie jest dokumentem obligatoryjnym, to żaden z elementów poniższej propozycji sprawozdania nie jest obowiązkowy. Jeśli dyrektor szkoły postanowi przygotować sprawozdanie z pełnionego przez siebie nadzoru pedagogicznego, to podejmuje decyzję o kształcie i zawartości tego dokumentu.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego dyrektora
Technikum ............................... nr …………. w ……….................………...
w roku szkolnym 2021/2022
(wzór)
Podstawa prawna:
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.).
Informacje ogólne
1. Plan nadzoru pedagogicznego został zrealizowany w założonym terminie. Nie wystąpiły sytuacje wymagające zmian, nie dokonywano modyfikacji planu podczas realizacji.
2. Kontrola planowa realizowana była przez dyrektora i wicedyrektora. W celu usprawnienia i ujednolicenia działań kontrolnych wykorzystywany był arkusz kontroli, opracowany w oparciu o akty prawne oraz z wykorzystaniem zatwierdzonych przez MEN arkuszy kontroli planowych dla technikum …………………………………… Pozostałe narzędzia kontroli opracował zespół kierowniczy technikum. Dyrektor zdecydował o przeprowadzeniu jednej kontroli doraźnej w terminie ………..............................………
3. Wspomaganie uwzględniało wnioski z nadzoru pedagogicznego za ubiegły rok szkolny oraz potrzeby bieżące.
4. Kontrola i wspomaganie zostały udokumentowane.
5. W roku szkolnym 2021/2022 nie przeprowadzono w szkole żadnej kontroli planowej kuratora oświaty / przeprowadzono w technikum ………...……… kontrole planowe.
Kontrola wewnętrzna
Kontrola wewnętrzna obejmowała:
· trzy kontrole planowe,
· jedną kontrolę doraźną.
Kontrole wewnętrzne planowe – przestrzeganie przepisów prawa
Temat 1 Prawidłowość i systematyczność wypełniania dziennika lekcyjnego
Temat 2 Prawidłowość realizacji zadań w zakresie organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych
Temat 3 Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów na podstawie opinii poradni
Przykładowe omówienie tematu 1 – prawidłowość i systematyczność wypełniania dziennika lekcyjnego
Przeprowadzono ....... kontroli. Podczas kontroli zwrócono w szczególności uwagę na ………… (np. kompletność danych osobowych w części ogólnej dziennika, sposób dokonywania korekty błędów i oczywistych omyłek, inne)
Wyniki kontroli (odpowiedzieć na pytania):
· w ilu dziennikach ujawniono nieprawidłowości?
· na czym polegają nieprawidłowości?
· inne.
Wnioski z kontroli:
· kontrola dzienników lekcyjnych: dzienniki lekcyjne będą kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu,
· konieczność przeprowadzenia szkoleniowego zebrania rady pedagogicznej poświęconego omówieniu sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania (nauczyciele zobowiązani są do prowadzenia dokumentacji na bieżąco, za dziennik lekcyjny odpowiedzialny jest wychowawca klasy, a w czasie jego nieobecności – odpowiada za niego osoba go zastępująca).
Przykładowe omówienie tematu 3 – organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów na podstawie opinii poradni
Kontrola wewnętrzna doraźna przeprowadzona została w związku ze skargą rodziców dotyczącą sposobu dostosowania wymagań edukacyjnych do zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz niesatysfakcjonującej współpracy z nauczycielami. W jej wyniku stwierdzono, że nauczyciele w większości dostosowali wymagania edukacyjne do warunków określonych w orzeczeniu, jednak z uwagi na specyfikę choroby dziecka niektórzy nauczyciele mieli problem z wdrożeniem zaleceń. Ustalono, że przepływ informacji pomiędzy członkami zespołu ds. IPET-u a rodzicami był niewystarczający, tj. nie wypełniono obowiązku powiadomienia rodziców o ich prawie do uczestniczenia we wszystkich spotkaniach zespołu dotyczących ich dziecka.
Wnioski z kontroli doraźnej:
· dostosowywanie wymagań edukacyjnych musi być poprzedzone konsultacją z pedagogiem szkolnym,
· niezbędne jest zorganizowanie doskonalenia nauczycieli w zakresie metod i form pracy z uczniem, w tym dostosowywania wymagań edukacyjnych do jego potrzeb oraz możliwości,
· wskazane jest doskonalenie nauczycieli w zakresie zaawansowanych technik komunikacyjnych, które mogliby zastosować we współpracy z rodzicami.
Wspomaganie
Przeprowadzona diagnoza pracy technikum pozwoliła określić obszary pracy technikum, w których pożądane są zmiany, a w konsekwencji także wskazać potrzeby rozwojowe nauczycieli. Rozpoznane potrzeby pozwolą odpowiednio zaplanować tematy i formy doskonalenia zawodowego nauczycieli. Wnioski z ubiegłego roku oraz bieżące potrzeby znalazły odzwierciedlenie w planie nadzoru pedagogicznego na mijający rok szkolny, również w części dotyczącej wspomagania, które zaplanowano w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki oraz zarządzania.
Zakres Przykłady
Dydaktyka · szkolenia i warsztaty nt. programu nauczania, innowacji pedagogicznych,
· narady nt. wdrażania i realizacji nowej podstawy programowej (w tym warunków i sposobu realizacji podstawy programowej oraz nadzoru pedagogicznego dyrektora technikum w kontekście reformy programowej),
· diagnoza efektywności ustalonego przez radę pedagogiczną sposobu wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego za poprzedni rok szkolny,
· działania rozwojowe na rzecz nauczycieli, zorganizowanie dla nich konkursu na innowację pedagogiczną w zakresie nauczania, matematyki i informatyki
Opieka i wychowanie · warsztaty i szkolenia na temat zagrożeń cyberprzemocą
Zarządzanie Podjęto działania, którym służą diagnoza potrzeb technikum i potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego oraz opracowanie planu doskonalenia zawodowego na mijający rok szkolny
Wnioski z przeprowadzonych działań wspomagających (przykłady)
Wszyscy nauczyciele obowiązani są do:
· stosowania w codziennej praktyce wiedzy i umiejętności, które zdobyli podczas różnych form szkolenia,
· wzajemnej pomocy zawodowej, dzielenia się wiedzą i doświadczeniem