Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego pełnionego przez dyrektora szkoły nie jest dokumentem wymaganym jakimkolwiek zapisem prawa oświatowego. Na podstawie § 24 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły lub placówki, w terminie do 31 sierpnia, przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, a w przypadku szkoły lub placówki, w której nie tworzy się rady pedagogicznej – na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki, wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
W związku z tym, że sprawozdanie z nadzoru nie jest dokumentem obligatoryjnym, to żaden z elementów poniższej propozycji sprawozdania nie jest obowiązkowy. Jeśli dyrektor szkoły postanowi przygotować sprawozdanie z pełnionego przez siebie nadzoru pedagogicznego, to podejmuje decyzję o kształcie i zawartości tego dokumentu.
Sprawozdanie Dyrektora
Szkoły Podstawowej ……………………………………………………
ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2021/2022 oraz informacja o pracy szkoły
(wzór)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198).
I. Informacja o pracy szkoły
Informacje ogólne o szkole (stan na 30 czerwca 20… r.):
1. Liczba uczniów: ………………………..
2. Liczba oddziałów: ……………………...
3. Liczebność oddziałów: …………………
4. Liczba nauczycieli: ……………………..
• etaty: ……………………
• stopień awansu zawodowego:
o stażystów: ……………….…..,
o kontraktowych: ……………...,
o mianowanych: ……………….,
o dyplomowanych: ……………..
Praca rady pedagogicznej
Data zebrania Tematyka Podjęte uchwały
Współpraca z rodzicami
Inicjatywy zgłaszane przez rodziców Realizacja inicjatyw Powody niezrealizowania inicjatyw rodziców
Współpraca z samorządem uczniowskim
Inicjatywy zgłaszane przez uczniów Realizacja inicjatyw Powody niezrealizowania inicjatyw uczniów
Imprezy i uroczystości
Data Temat Uwagi o realizacji
Udział uczniów w konkursach
Data Nazwa konkursu Osiągnięcia uczniów Uwagi o realizacji
Wyniki klasyfikacji uczniów w roku szkolnym 2021/2022
Klasy Klasy IV Klasy V Klasy VI Klasy VII Klasy VIII Razem Wynik w procentach
Liczba uczniów ogółem
klasyfikowanych
nieklasyfikowanych
z ocenami niedostatecznymi
z ocenami celującymi
Ocena zachowania
wzorowe
bardzo dobre
dobre
poprawne
nieodpowiednie
naganne
Średnia frekwencja
II. Wyniki i wnioski ze sprawowania nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2021/2022
Sprawozdanie powstało na podstawie:
• sprawozdania wychowawców klas,
• diagnozy pedagoga,
• sprawozdania z przeprowadzonych kontroli,
• sprawozdania z realizacji planu doskonalenia nauczycieli,
• arkuszy obserwacji.
Kontrola realizacji podstawy programowej
Prowadzono kontrolę realizacji nowej podstawy programowej. Kontrola wykazała, że istnieje zagrożenie niezrealizowania programu z niektórych przedmiotów. Realizacja podstawy programowej przedstawia się następująco:
Lp. Obszar podstawy programowej Data realizacji Data sprawdzenia Sposób sprawdzenia Przyczyny niezrealizowania Realizacja celów wynikających z podstawy programowej
Tak Nie
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Lp. Zalecane warunki i sposób realizacji (z podstawy programowej) Data kontroli Realizacja Przyczyny niezrealizowania
Tak Nie
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
III. Kontrola i wspomaganie
Kontrola
W roku szkolnym 2021/2022 w ramach nadzoru pedagogicznego dyrektora przeprowadzono następujące kontrole:
• prawidłowości prowadzenia dokumentacji szkolnej przez nauczycieli,
• prawidłowości i kompletności dokumentacji szkolnej związanej z właściwym przebiegiem procesu dydaktycznego:
o podstawy programowe,
o zestawy programów i podręczników,
o wymagania edukacyjne;
• planów dydaktycznych:
o dostosowanie programu nauczania do poziomu klasy,
o uwzględnienie w planach dydaktycznych podstawy programowej oraz kształtowanych umiejętności,
o zgodność wpisów do dziennika lekcyjnego z planem nauczania (ten punkt – opcjonalnie);
• planów spotkań z rodzicami:
o przekazywanie rodzicom informacji na temat wyników oraz wdrażanych wniosków z analiz,
o przekazywanie informacji o poziomie wiedzy ze szczególnym zwróceniem uwagi na indywidualne postępy dziecka w nauce.
Wnioski z kontroli:
• wszyscy nauczyciele opracowali plan dydaktyczny do zatwierdzonego programu nauczania,
• wszystkie plany dydaktyczne uwzględniają podstawę programową,
• w niektórych z kontrolowanych planów wynikowych nie uwzględniono kształtowanych umiejętności kluczowych i dostosowania programu nauczania do poziomu klasy,
• nie we wszystkich dziennikach lekcyjnych istnieje zgodność zapisów z planem dydaktycznym,
• nie wszyscy nauczyciele przekazują rodzicom informację na temat wyników egzaminu, a także wdrażanych wniosków z analiz oraz o poziomie wiedzy i indywidualnych postępach dziecka w nauce.
Ponadto kontroli doraźnej podlegały zajęcia dodatkowe. Nie wszyscy pedagodzy realizowali zajęcia zgodnie z harmonogramem. Sprawdzano również dyżury nauczycielskie i wypełnianie innych zadań. Oceniono, że nauczyciele na ogół właściwie wywiązują się z obowiązku pełnienia dyżurów i zadań zleconych przez dyrektora szkoły. W ramach kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa sprawdzano dokumentację przebiegu nauczania. Kontrolowane były systematyczność wpisów, ich strona merytoryczna, rytmiczność oceniania, realizacja założeń programu wychowawczego szkoły, programu profilaktyki oraz WSO. Po każdej kontroli nauczyciele otrzymywali informację dotyczącą zaległości we wpisach tematów, braku informacji o frekwencji lub braku podpisu. Na ogół dokumentacja przebiegu nauczania była poprawnie prowadzona. Nauczyciele uzupełniali braki na bieżąco.
Obserwacje zajęć
W roku szkolnym 2021/2022 dyrektor szkoły przeprowadził w wybranych klasach i u wybranych nauczycieli obserwację zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
Cele prowadzonych obserwacji zajęć to przede wszystkim:
• gromadzenie informacji o pracy nauczyciela i stopniu realizacji przez niego zadań edukacyjnych,
• wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli oraz wzajemne dzielenie się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem,
• doskonalenie warsztatu pracy dydaktycznej,
• diagnoza realizacji zadań edukacyjnych szkoły,
• ocena rezultatów procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego.
Tematy obserwacji:
• kształtowanie u uczniów umiejętności uczenia się,
• tworzenie atmosfery sprzyjającej uczeniu się,
• dostosowanie metod pracy do potrzeb ucznia, grupy i oddziału,
• diagnozowanie potrzeb i możliwości rozwojowych uczniów, sposobów uczenia się oraz sytuacji społecznej każdego ucznia,
• angażowanie wszystkich uczniów podczas zajęć,
• zachęcanie każdego ucznia do podejmowania różnorodnych aktywności,
• umiejętność pracy zespołowej,
• realizacja podstawy programowej,
• stosowanie metod aktywizujących uczniów,
• poziom osiągania przez nauczyciela wyznaczonych celów,
• wykorzystanie czasu zajęć edukacyjnych,
• stosowanie pomocy dydaktycznych,
• celowość zadawania prac domowych – dostosowanie do indywidualnych możliwości ucznia.
Ponadto obserwacje miały na celu doskonalenie procesu lekcyjnego, diagnozowanie opanowania przez uczniów wiedzy i umiejętności przewidzianych programem nauczania. Oceniano zgodność tematyki zajęć z podstawą programową, programem nauczania, a także przygotowanie pod względem doboru treści, metod i form nauczania, wykorzystywanie pomocy naukowych.
Obserwowano:
• zajęcia dydaktyczne wynikające z ramowego planu nauczania,
• zajęcia pozalekcyjne,
• uroczystości szkolne i klasowe,
• zebrania klasowe z rodzicami,
• zajęcia wyjazdowe.
Na podstawie przeprowadzonych obserwacji stwierdzono, że:
• nauczyciele na większości obserwowanych lekcji nie dostosowywali metod pracy do potrzeb ucznia, grupy i oddziału,
• nauczyciele sporadycznie angażowali wszystkich uczniów podczas zajęć,
• wszyscy nauczyciele kształtują na lekcjach umiejętność pracy zespołowej,
• obserwowane zajęcia obejmowały realizację podstawy programowej,
• nauczyciele stosują tylko kilka metod aktywizujących uczniów,
• wyznaczone cele lekcji nie zawsze były realizowane,
• nauczyciele sporadycznie posługują się tablicą interaktywną, programami multimedialnymi,
• zadawane prace domowe są dostosowane do indywidualnych możliwości ucznia,
• zaplanowane cele i główne założenia lekcji są właściwie realizowane przez wszystkich nauczycieli,
• wszyscy nauczyciele poprawnie i bez opóźnień realizują przyjęte programy nauczania,
• większość nauczycieli bez zastrzeżeń realizuje plany pracy zajęć pozalekcyjnych,
• uczniowie są oceniani systematycznie, zgodnie z zapisami statutowymi oraz przewidzianymi przepisami prawa oświatowego,
• ocena jest dokonywana zazwyczaj wraz z uzasadnieniem i wykorzystaniem samooceny.
Obserwacje diagnozujące wskazują na potrzebę doskonalenia nauczycieli w zakresie indywidualizacji pracy na lekcji, stosowania aktywnych metod pracy, a także dokonywania ewaluacji zajęć przez wszystkich nauczycieli.
Wspomaganie
Na terenie szkoły zostało przeprowadzonych …………… szkoleń rady pedagogicznej, a poza szkołą ……………… nauczycieli skorzystało z udziału w szkoleniach i warsztatach. W szkole funkcjonowały także zespoły samokształceniowe.
Ponadto:
• ……………… nauczycieli podwyższało własne kwalifikacje na studiach podyplomowych,
• ……………… nauczycieli uczestniczyło w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego, w zależności od potrzeb szkoły i potrzeb własnych,
• dyrektor omawiał indywidualnie z nauczycielami sprawy związane z awansem zawodowym oraz opracowaniem planów rozwoju zawodowego.
Szkolenia rady pedagogicznej dotyczyły:
• pracy zespołowej nauczycieli,
• budowy własnego programu nauczania,
• pracy z nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi,
• skutecznego motywowania uczniów do czytania,
• promocji i budowania pozytywnego wizerunku szkoły,
• bezpieczeństwa w szkole,
• oceniania kształtującego.
Wnioski:
• w szkole jest grupa kilku nauczycieli systematycznie doskonalących się,
• niektórzy nauczyciele nie podjęli żadnej zewnętrznej formy doskonalenia zawodowego oprócz szkoleniowych rad pedagogicznych,
• występuje brak spójności pomiędzy deklarowanymi przez nauczycieli formami doskonalenia zawodowego a ich realizacją,
• wielu nauczycieli nie uwzględniło zaleceń wynikających z nadzoru pedagogicznego, dotyczących indywidualizacji nauczania.
IV. Wnioski do dalszej pracy:
1. Należy zadbać, aby umiejętności wynikające z podstawy programowej, przy wykorzystaniu zalecanych sposobów i warunków jej realizacji, w tym myślenia przyczynowo-skutkowego, były wdrażane przez wszystkich nauczycieli.
2. Wszyscy nauczyciele powinni dążyć do opanowania przez wszystkich uczniów umiejętności określonych w podstawie programowej.
3. Wszyscy nauczyciele powinni uwzględnić wyniki analizy egzaminów zewnętrznych w planowaniu procesu edukacyjnego.
4. Nauczyciele poprzez różne formy doskonalenia zostaną zapoznani z podstawą programową poprzednich etapów kształcenia.
5. Należy zorganizować szkolenie dla wszystkich nauczycieli w zakresie wykorzystania wyników badań zewnętrznych.
6. Wszyscy nauczyciele powinni uwzględnić wyniki analizy egzaminów zewnętrznych w planowaniu procesu edukacyjnego.
7. W przyszłym roku szkolnym należy zorganizować cykl szkoleń dotyczących indywidualizacji pracy z uczniami.
8. Nauczyciele powinni stosować więcej metod aktywizujących uczniów.
9. Na wszystkich lekcjach należy realizować wyznaczone cele.
10. Nauczyciele powinni częściej posługiwać się tablicą interaktywną, programami multimedialnymi.
11. Należy zaplanować celowość zadawania prac domowych i ich dostosowanie do indywidualnych możliwości ucznia.
12. Dokumentację przebiegu nauczania należy prowadzić zgodnie z obowiązującymi przepisami.
……………………………… ………………………………
(miejscowość, data) (podpis dyrektora szkoły)