Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 8 CZERWCA 2022 Zmiany w awansie zawodowym nauczycieli – omówienie projektowanych zmian Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.), • Ustawa z dnia 24 marca 2022 r. o zmianie ustawy Karta nauczyciela (Dz.U. z 2022 r. poz. 935), • Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 854), • Projekt z dnia 29 kwietnia 2022 r. ustawy o zmianie ustawy Karta nauczyciela oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr UD386). Na 29 kwietnia 2022 r. datowany jest nowy projekt zmian w awansie zawodowym nauczycieli, którego założenia były dostępne od jakiegoś czasu zarówno na stronach Ministerstwa Edukacji i Nauki, jak i w wypowiedziach ministra. Projekt całkowicie modyfikuje obecne zasady awansu zawodowego, likwidując dwa pierwsze stopnie oraz wprowadzając długi okres przejściowy, w czasie którego nauczyciel nie ma żadnego stopnia awansu. Proponowane zmiany mają obowiązywać od 1 września 2022 r. Założenia projektu Jakie cele przyświecały wprowadzaniu zmian w awansie zawodowym? Zgodnie z uzasadnieniem do projektu chodzi o uproszczenie i odbiurokratyzowanie systemu awansu zawodowego nauczycieli, a zmiany mają zapewnić wzrost wynagrodzenia tych nauczycieli, którzy nie uzyskali jeszcze stopnia nauczyciela mianowanego, czyli w pierwszych latach pracy w zawodzie. W uzasadnieniu podkreślono, że nadmierna liczba stopni awansu zawodowego, którym przyporządkowane zostały stawki średniego wynagrodzenia nauczycieli oraz minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, niekorzystnie wpływa na poziom wynagrodzenia nauczycieli rozpoczynających pracę, co może zniechęcać kandydatów do pracy w tym zawodzie. Zgodnie z uzasadnieniem „(…) postępowanie na stopień nauczyciela kontraktowego, po odbyciu zaledwie dziewięciomiesięcznego stażu, jest uważane za przedwczesne, bowiem okres ten jest zbyt krótki do nabycia przez nauczyciela określonych umiejętności praktycznych służących sprawnemu i efektywnemu wykonywaniu tego zawodu”. Jako przykład nadmiernego zbiurokratyzowania i skomplikowania obecnego systemu awansu zawodowego w uzasadnieniu wskazano: „(…) uzyskanie kolejnych stopni awansu zawodowego wiąże się z szeregiem wymogów formalnych. Jednym z warunków uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego jest m.in. odbycie stażu, który w przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego trwa dziewięć miesięcy, a nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego – dwa lata i dziewięć miesięcy. W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający wymagania na ten stopień określone w przepisach wydanych na podstawie art. 9g ust. 10 Ustawy Karta nauczyciela. Odbywanie stażu jest obwarowane szeregiem wymogów. (…) Okresy pracy nauczyciela pomiędzy stażami na kolejny stopień awansu zawodowego nie sprzyjają podejmowaniu przez niego w tym okresie inicjatyw mających na celu doskonalenie umiejętności”. Rozwiązania dotyczące stażu, przewidujące np. konieczność ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze w przypadku przerwy w zatrudnieniu dłuższej niż trzy miesiące, mogą więc nadmiernie wydłużać ścieżkę awansu zawodowego nauczyciela. Mogą też zniechęcać do rozpoczynania stażu po raz kolejny, zwłaszcza jeśli nauczyciel nie jest pewien, że będzie miał możliwość zakończyć go w danej placówce. Kolejnym celem projektowanej nowelizacji jest zagwarantowanie uczniom i ich rodzicom możliwości konsultacji z nauczycielem. Realizacji tego celu służyć ma wyodrębnienie w ramach innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, realizowanych w ramach czasu pracy nauczycieli, czasu dostępności nauczyciela w szkole. W jego ramach, odpowiednio do potrzeb, będzie on prowadził konsultacje dla uczniów, wychowanków lub ich rodziców. Zmniejszenie liczby stopni awansu zawodowego Projekt zakłada likwidację stopni nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego oraz pozostawienie jedynie stopni: • nauczyciela mianowanego – którego uzyskanie będzie poprzedzone okresem przygotowania do zawodu nauczyciela, • nauczyciela dyplomowanego. Stopień nauczyciela mianowanego będzie zatem pierwszym, o który będzie się ubiegał nauczyciel. O ile obecnie wraz z rozpoczęciem pracy w szkole, przedszkolu czy placówce nauczyciel uzyskuje z mocy prawa pierwszy stopień awansu, czyli stopień stażysty, o tyle po nowelizacji Karta nauczyciela ma przewidywać odbywanie przez nauczyciela okresu przygotowania zawodowego, który będzie bezpośrednio poprzedzał uzyskanie pierwszego stopnia awansu, czyli stopnia nauczyciela mianowanego. Żaden stopień awansu nie będzie więc uzyskiwany z mocy prawa w chwili zatrudnienia w jednostce organizacyjnej systemu oświaty. Uzasadnienie wskazuje też, że „(…) projekt ustawy przewiduje również inne zmiany mające na celu odbiurokratyzowanie dotychczasowej ścieżki awansu zawodowego, polegające m.in. na odejściu od odbywania sformalizowanych staży, opracowywaniu planów rozwoju zawodowego, sprawozdań z ich realizacji, ocen dorobku zawodowego nauczycieli za okres stażu. W celu uzyskania kolejnych stopni awansu zawodowego nauczyciel nie będzie już zatem odbywał sformalizowanych staży, rozdzielonych okresami przepracowania. Rezygnacji z części obowiązków o charakterze biurokratycznym towarzyszyć będzie położenie większego nacisku na umiejętności praktyczne nauczycieli, równomierny ich rozwój w okresie całej ścieżki awansu zawodowego, a nie tylko w okresie staży”. W nowej treści art. 9a KN uchylono zatem przepisy mówiące o nauczycielu stażyście i nauczycielu kontraktowym. Według ust. 2 tej regulacji nauczyciel nieposiadający stopnia awansu zawodowego zatrudniony w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami odbywa przygotowanie do zawodu nauczyciela. Nową regulacją Karty nauczyciela będzie art. 9ca. Zgodnie z tym przepisem nauczyciel rozpoczynający pracę w szkole, przedszkolu czy placówce odbywa przygotowanie do zawodu nauczyciela w wymiarze trzech lat i dziewięciu miesięcy. Z kolei nauczyciel, który: • posiada stopień naukowy lub • przed nawiązaniem stosunku pracy w szkole w Rzeczypospolitej Polskiej prowadził zajęcia w szkole za granicą, może odbyć przygotowanie do zawodu nauczyciela w wymiarze dwóch lat i dziewięciu miesięcy. W stosunku do nauczyciela, który: • przed nawiązaniem stosunku pracy w szkole był nauczycielem akademickim i legitymował się co najmniej trzyletnim okresem pracy w uczelni lub • w dniu nawiązania po raz pierwszy stosunku pracy w szkole posiadał co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy, dyrektor szkoły lub placówki może wyrazić zgodę na odbywanie przygotowania do zawodu nauczyciela w wymiarze dwóch lat i dziewięciu miesięcy. Przykładowo dla nauczyciela akademickiego istnieje zatem możliwość skrócenia okresu przygotowania do zawodu do dwóch lat i dziewięciu miesięcy, ale podstawowym okresem przygotowania są trzy lata i dziewięć miesięcy. Okres ten na tle obowiązujących regulacji wypada obecnie następująco: • staż nauczyciela rozpoczynającego pracę w szkole (stażysty) trwa dziewięć miesięcy, • nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej dwóch lat, • staż w przypadku ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego trwa dwa lata i dziewięć miesięcy. Zakładając, że w czasie drogi zawodowej awans będzie przebiegał bezproblemowo, najkrótszą ścieżką, to stopień awansu nauczyciela mianowanego można uzyskać najwcześniej po niecałych sześciu latach pracy w szkole. Nowe zasady faktycznie mogą skrócić ten okres. Zgodnie z nową treścią art. 9b ust. 1 KN warunkami nadania nauczycielowi nieposiadającemu stopnia awansu zawodowego stopnia nauczyciela mianowanego będą: • spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, • odbycie przygotowania do zawodu nauczyciela, • posiadanie co najmniej dobrej oceny pracy uzyskanej w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, • uzyskanie pozytywnej opinii o przeprowadzonych zajęciach, • zdanie egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego. Ponieważ Karta nauczyciela nie będzie już przewidywać odbywania stażu na wyższy stopień awansu zawodowego, likwidacji ulegnie stanowisko opiekuna stażu i zostanie ono zastąpione instytucją mentora. Stosownie do nowego art. 9ca ust. 11 KN „(…) nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu nauczyciela dyrektor szkoły przydziela spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych mentora. Mentorem nie może być nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze, z wyjątkiem przedszkoli, szkół i placówek, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a i 2, oraz szkół artystycznych, w których mentorem może być również nauczyciel mianowany lub dyplomowany zajmujący stanowisko kierownicze”. Nadmienić należy, że przywołany w tej regulacji art. 1 ust. 2 pkt 1a i 2 KN obejmuje szkoły, przedszkola i placówki niesamorządowe, zarówno publiczne, jak i niepubliczne. W takich jednostkach mentorem może być również nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze i jest to rozwiązanie bardzo podobne do istniejącego obecnie, w którym w jednostkach niesamorządowych opiekunem stażu mogą być też dyrektor jednostki czy inny nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze. Ważne! Obowiązki mentora zostały określone w nowelizacji w sposób bardzo zdawkowy. Jego zadaniem będzie udzielanie pomocy nauczycielowi odbywającemu przygotowanie do zawodu nauczyciela. Zakres i charakter tej pomocy nie został jednak w projekcie ustalony. W czasie przygotowania do zawodu nauczyciela pojawią się specyficzne dla tego okresu obowiązki. Należy zwrócić uwagę na treść dodawanego do Karty nauczyciela art. 9fa, według którego w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela przed dokonaniem oceny pracy nauczyciel jest obowiązany przeprowadzić zajęcia w wymiarze co najmniej jednej godziny w obecności: • dyrektora szkoły, • mentora, • doradcy metodycznego albo nauczyciela konsultanta, albo przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny, albo nauczyciela dyplomowanego, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, z tej samej lub innej szkoły. Z kolei w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciel, który w tym okresie uzyskał co najmniej dobrą ocenę pracy, jest obowiązany przeprowadzić zajęcia w wymiarze jednej godziny w obecności komisji powołanej przez dyrektora szkoły. W skład tej komisji wchodzić będą: • dyrektor szkoły jako przewodniczący komisji, • ekspert z listy ekspertów prowadzonej przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania, posiadający kwalifikacje z zakresu psychologii lub pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej, • doradca metodyczny albo nauczyciel konsultant, albo przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, albo nauczyciel dyplomowany, który naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć, z tej samej lub innej szkoły. To zupełna nowość, bowiem o ile prowadzenie obserwowanych zajęć ma już miejsce w szkołach, o tyle ustawa wprost wymaga tutaj powołania do komisji obserwującej eksperta, a więc osoby, której udział w postępowaniu awansowym w tej chwili ogranicza się do uczestniczenia w komisjach egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych. Co ciekawe, w pracach komisji obserwującej zajęcia prowadzone przez nauczyciela uczestniczyć może w charakterze obserwatora, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia, przedstawiciel związku zawodowego. Konstrukcja komisji obserwującej zajęcia z uczniami jest zatem bardzo podobna do obecnych komisji kwalifikacyjnych czy egzaminacyjnych. Po zajęciach komisja je omawia i przeprowadza rozmowę z nauczycielem, po której wydaje opinię pozytywną lub negatywną. Nauczyciel nie będzie więc prowadził prezentacji jak obecnie, tylko zajęcia, natomiast rozmowa z komisją może być podobna do tej, jaka ma miejsce teraz, choć oczywiście powinna dotyczyć obserwowanych zajęć. Ważne! W przypadku uzyskania negatywnej opinii komisji nauczyciel może w ciągu 14 dni złożyć do dyrektora wniosek o ponowne przeprowadzenie zajęć w wymiarze godziny, również w obecności komisji powołanej przez dyrektora. Jeżeli nauczyciel nie złoży wniosku o ponowne prowadzenie zajęć w przypadku uzyskania negatywnej opinii lub gdy ponowna opinia po drugich przeprowadzonych zajęcia także będzie negatywna, konieczne będzie odbycie dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela, w trakcie którego ponownie poprowadzi zajęcia w wymiarze godziny w obecności komisji powołanej przez dyrektora szkoły. Projekt ustawy zakłada, że odbycie przygotowania do zawodu nauczyciela będzie obligatoryjne dla nauczyciela spełniającego warunki do odbywania tego przygotowania. Warto zwrócić uwagę na nową treść art. 27 ust. 4–6 wprowadzanego do Karty nauczyciela, zgodnie z którym stosunek pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony ulega rozwiązaniu, jeżeli w ciągu sześciu lat od rozpoczęcia odbywania przygotowania do zawodu nauczyciel nie uzyskał stopnia nauczyciela mianowanego. Do sześcioletniego okresu będą wliczane okresy zatrudnienia w szkole w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami. Do okresu tego nie będą natomiast wliczane okresy nieobecności nauczyciela w pracy trwającej nieprzerwanie dłużej niż 30 dni, z wyjątkiem okresów urlopu wypoczynkowego. Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem z wymienionej przyczyny będzie następowało z końcem roku szkolnego, w którym upłynie sześć lat od rozpoczęcia odbywania przygotowania do zawodu. Nauczyciel, który w ciągu sześciu lat od rozpoczęcia odbywania przygotowania do zawodu nie uzyska stopnia nauczyciela mianowanego, będzie mógł być zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony na jeden rok szkolny. Umowa taka będzie mogła zostać zawarta więcej niż jeden raz. Nauczyciel dyplomowany Zgodnie z projektem ustawy warunkami nadania nauczycielowi mianowanemu stopnia nauczyciela dyplomowanego będą: • spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, • przepracowanie w szkole wymaganego okresu, • posiadanie co najmniej bardzo dobrej oceny pracy uzyskanej w ostatnim roku pracy przed złożeniem wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego, z wyjątkiem nauczycieli mianowanych zatrudnionych na stanowisku, na którym są wymagane kwalifikacje pedagogiczne, oraz nauczycieli urlopowanych lub zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy na podstawie Ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, • uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadzeniu rozmowy. Ważne! Warunkiem nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego będzie przepracowanie w szkole co najmniej pięciu lat i dziewięciu miesięcy od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego. Zmiany w ocenianiu nauczycieli W pierwszej kolejności należy zauważyć, że uchylony zostanie art. 9c KN, czyli przepis regulujący m.in. zasady wystawiania oceny dorobku zawodowego za okres stażu, bowiem ocena ta zostanie całkowicie zastąpiona przez ocenę pracy. Jak wcześniej wspomniano, warunkiem nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego będzie posiadanie co najmniej bardzo dobrej oceny pracy uzyskanej w ostatnim roku pracy przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego, z wyjątkiem nauczycieli mianowanych zatrudnionych na stanowisku, na którym są wymagane kwalifikacje pedagogiczne, oraz nauczycieli urlopowanych lub zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy na podstawie Ustawy o związkach zawodowych. Ocena ta będzie dokonywana na wniosek nauczyciela, który w okresie nie dłuższym niż rok zamierza ubiegać się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego. Podobnie posiadanie co najmniej bardzo dobrej oceny pracy uzyskanej w ostatnim roku pracy przed złożeniem wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego jest warunkiem uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego. Ocena pracy nauczyciela będzie dokonywana obligatoryjnie w drugim oraz ostatnim roku przygotowania do zawodu nauczyciela. Ocena dokonana w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu będzie miała wpływ na zatrudnienie nauczyciela. Przez pierwsze dwa lata pracy w szkole nauczyciel będzie zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony, a po przepracowaniu co najmniej dwóch lat w szkole i uzyskaniu co najmniej dobrej oceny pracy będzie zatrudniany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Jeżeli natomiast nauczyciel uzyska negatywną ocenę pracy w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu, nie będzie mógł być ponownie zatrudniony w tej samej szkole. W przypadku zmiany miejsca zatrudnienia przez nauczyciela w trakcie odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela lub dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela dyrektor szkoły będzie obligatoryjnie dokonywał oceny pracy nauczyciela za okres dotychczas odbytego przygotowania do zawodu lub dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela. Jeżeli nauczyciel zmieni miejsce zatrudnienia: • w pierwszym lub drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela – ocena pracy za ten okres będzie uwzględniana przy dokonywaniu oceny pracy w drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, • po drugim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela – ocena pracy za ten okres będzie uwzględniana przy dokonywaniu oceny pracy w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, • w okresie odbywania dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela – ocena pracy za ten okres będzie uwzględniana przy dokonywaniu oceny pracy w ostatnim roku odbywania dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela. Ważne! Przy dokonywaniu oceny pracy nauczyciela odbywającego przygotowanie do zawodu nauczyciela dyrektor placówki będzie zasięgał opinii mentora. Mentor będzie przedstawiał pisemną opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie pracy nauczyciela. Nieprzedstawienie opinii przez mentora nie wstrzyma dokonywania oceny pracy nauczyciela. Przepisy przejściowe Warto zwrócić uwagę na treść art. 3 i następnych artykułów nowelizacji, które zawierają przepisy przejściowe dotyczące postępowania awansowego. Na podstawie tych regulacji m.in.: • do postępowań w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela, wszczętych i niezakończonych przed 1 września 2022 r., stosuje się przepisy dotychczasowe, • wnioski o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego, złożone i nierozpatrzone do 31 sierpnia 2022 r., pozostawia się bez rozpatrzenia, • nauczyciele, którzy do 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela mianowanego, stopień nauczyciela mianowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych. Podwyższenie wynagrodzenia nauczycieli w pierwszych sześciu latach pracy w szkole Obecnie, zgodnie z art. 30 ust. 3 KN, średnie wynagrodzenie nauczycieli stanowi dla: • nauczyciela stażysty – 100 proc., • nauczyciela kontraktowego – 111 proc., • nauczyciela mianowanego – 144 proc., • nauczyciela dyplomowanego – 184 proc. kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. Ważne! Uzasadnienie do nowelizacji podkreśla, że jednym z najistotniejszych problemów dotyczących grupy zawodowej nauczycieli jest niedostateczny poziom wynagrodzeń, w szczególności nauczycieli rozpoczynających pracę, a zwiększenie atrakcyjności zawodu nauczyciela wymaga stworzenia mechanizmów zachęcających do podejmowania pracy w tym zawodzie. Nastąpi zatem zmiana wynagradzania nauczycieli przewidująca wzrost wynagrodzeń w powiązaniu ze zmianami w zakresie systemu awansu zawodowego. W związku ze zmianą polegającą na zmniejszeniu od 1 września 2022 r. liczby stopni awansu zawodowego nauczycieli średnie wynagrodzenie nauczycieli zostało przyporządkowane w projekcie trzem etapom rozwoju zawodowego, co ma zapewnić dodatkowy wzrost wynagrodzenia nauczycieli podejmujących pracę w tym zawodzie. Stosownie do projektu ustawy średnie wynagrodzenie nauczycieli będzie stanowiło dla: • nauczyciela nieposiadającego stopnia awansu zawodowego – 120 proc., • nauczyciela mianowanego – 144 proc., • nauczyciela dyplomowanego – 184 proc. kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. Uzasadnienie podkreśla, że wynagrodzenie nauczyciela w pierwszym roku pracy w szkole wzrośnie ze 100 proc. do 120 proc. kwoty bazowej, a wynagrodzenie w drugim, trzecim i czwartym roku pracy w szkole ze 111 proc. do 120 proc. kwoty bazowej. Ponadto w związku ze skróceniem okresu, po przepracowaniu którego nauczyciel będzie mógł uzyskać stopień nauczyciela mianowanego, z sześciu do czterech lat zostanie również przyspieszone przeszeregowanie płacowe nauczyciela. Dostępność nauczyciela Warto również zwrócić uwagę na dodanie w Karcie nauczyciela w art. 42 po ust. 2e nowego przepisu ust. 2f, który będzie najprawdopodobniej analizowany jako powrót pewnej formy godzin karcianych. Zgodnie z tą regulacją w ramach czasu pracy nauczyciela, a dokładnie w ramach tzw. innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły, nauczyciel jest obowiązany do dostępności w szkole w wymiarze godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć – w wymiarze godziny w ciągu dwóch tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla uczniów lub wychowanków albo ich rodziców. Obecnie wyłącznie w przypadku godzin pensum wskazana jest ich liczba konieczna do odpracowania, natomiast inne zajęcia i czynności wykonywane w ramach czasu pracy nauczyciela nie zostały w żaden sposób dookreślone w Karcie nauczyciela.