Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z pełnionego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2021/2022
(wzór dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej)
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198).
I. Elementy sprawozdania:
1. Wyniki i wnioski z przeprowadzonej kontroli wewnętrznej – planowej i doraźnej, ocena:
a) stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
b) przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole,
c) efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
2. Wyniki i wnioski z realizacji form wspomagania nauczycieli w doskonaleniu zawodowym, ujętych w planie nadzoru pedagogicznego oraz na podstawie wewnątrzszkolnego planu doskonalenia nauczycieli.
3. Ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego z rekomendacjami na rok szkolny 2022/2023.
II. Informacje ogólne:
1. Dane o szkole:
a) liczba uczniów …………..........................................................................................,
b) liczba oddziałów …………........................................................................................
2. Liczba nauczycieli według stopni awansu zawodowego:
a) stażyści ….………………………………………………………………………....,
b) kontraktowi ….……………………………………………………………………..,
c) mianowani ………………………………………………………………………….,
d) dyplomowani ……………………………………………………………..…………
3. Plan nadzoru pedagogicznego wykonano w założonym terminie.
4. Kontrolę planową realizowali dyrektor i wicedyrektor. By usprawnić i ujednolicić działania, wykorzystywano arkusz kontroli opracowany w szkole, w oparciu o akty prawne, oraz arkusze kontroli planowych dla szkoły ……………………………………………, zatwierdzone przez MEiN na rok szkolny 2021/2022. Pozostałe narzędzia kontroli opracowała dyrekcja szkoły. Dyrektor zdecydował o przeprowadzeniu jednej kontroli doraźnej w terminie …………………………………………………………………………………………...
5. Wspomaganie nauczycieli uwzględniało wnioski z nadzoru pedagogicznego za ubiegły rok szkolny oraz bieżące potrzeby, wynikające z nauczania zdalnego i wprowadzenia zdalnych form doskonalenia zawodowego, tj. webinariów, wideokonferencji, szkoleń online.
6. Kontrola i wspomaganie nauczycieli zostały udokumentowane w odpowiedni sposób.
7. W roku szkolnym …………………. nie przeprowadzono w szkole żadnej kontroli planowej kuratora oświaty / przeprowadzono w szkole ………………………… kontrole planowe (wybrać odpowiednie).
III. Kontrole wewnętrzne:
1. Kontrola wewnętrzna obejmowała:
a) cztery kontrole planowe,
b) jedną kontrolę doraźną.
2. Kontrole planowe dotyczyły:
a) prawidłowości i systematyczności w prowadzeniu e-dziennika lekcyjnego,
b) prawidłowości w realizacji zadań związanych z organizacją kształcenia uczniów niepełnosprawnych,
c) organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów na podstawie opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej,
d) kontroli prowadzenia lekcji zdalnych, systematyczności w zadawaniu prac domowych z uwzględnieniem równomiernego rozłożenia zadań oraz ich różnorodności, sposobów oceniania, informowania uczniów o ich osiągnięciach.
Przykład przeprowadzenia kontroli prawidłowości i systematyczności prowadzenia e-dziennika:
Podczas kontroli szczególną uwagę zwrócono na:
…………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………... (tu można wskazać np. kompletność danych osobowych w części ogólnej dziennika, częstotliwość oceniania, systematyczność zapisów tematów i frekwencji, sposób dokonywania korekty błędów i pomyłek).
Wnioski z kontroli:
1. Kontrola dzienników lekcyjnych powinna dotyczyć wszystkich nauczycieli w szkole, niezależnie od stażu pracy i doświadczenia zawodowego.
2. Nauczyciele o najkrótszym stażu pracy powinni prowadzić dzienniki lekcyjne z pomocą swoich opiekunów stażu.
3. Dzienniki lekcyjne będą kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu.
4. Konieczne jest przeprowadzenie szkoleniowego zebrania rady pedagogicznej poświęconego omówieniu sposobów prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania (nauczyciele zobowiązani są do prowadzenia dokumentacji na bieżąco, za dziennik lekcyjny odpowiedzialny jest wychowawca klasy, a w czasie jego nieobecności – jego zastępca).
5. Kontrola realizacji zdalnego nauczania wykazała, że większość nauczycieli systematycznie pracuje z uczniami, udostępniając samodzielnie przygotowane materiały dydaktyczne z wyjaśnieniem analizowanego zagadnienia. Ponad połowa nauczycieli prowadzi zajęcia online. Pozostali pracują, wykorzystując materiały edukacyjne, nagrywane filmiki i padlety. Uczniowie otrzymują rzetelną informację zwrotną podczas oceniania ich osiągnięć. Nauczyciele na bieżąco kontaktują się z uczniami i rodzicami. Pojawiły się indywidualne przypadki opóźnień w przesyłaniu prac domowych, jednak skuteczne działania wychowawców pozwoliły rozwiązać problem.
Kontrola wewnętrzna doraźna
Kontrola została przeprowadzona w związku ze skargą rodziców na sposób oceniania ucznia z biologii.
Wnioski z kontroli doraźnej
Rodzice zarzucili nauczycielowi uniemożliwianie poprawienia ocen z biologii. Uczeń był nieobecny 14 dni w szkole i nie przygotował się do 2 kartkówek, w wyniku czego otrzymał oceny niedostateczne. Chcąc je poprawić, nie uzyskał od nauczyciela dokładnej informacji o terminie poprawki. Niestety w czasie polecenia przez nauczyciela napisania prac mających umożliwić poprawienie ocen, uczeń miał inne sprawdziany i pracę klasową, zatem nie mógł poprawić ocen z biologii, gdyż termin wyznaczony przez nauczyciela zbiegł się z terminem oddania innych prac pisemnych. W wyniku kontroli i rozmowy ze stronami ustalono, że uczeń, w drodze wyjątku, napisze poprawę kartkówek w terminie ustalonym przez strony. Ponadto pojawiła się sugestia, że warto byłoby przeszkolić nauczycieli w wykorzystywaniu zaawansowanych technik komunikacyjnych we współpracy z rodzicami.
IV. Wspomaganie nauczycieli:
Przeprowadzona diagnoza pracy szkoły pozwoliła określić obszary pracy placówki, w których należy wprowadzić zmiany w zakresie zaspokajania potrzeb rozwojowych nauczycieli. Rozpoznanie potrzeb pozwoliło odpowiednio zaplanować zagadnienia, tematy i formy doskonalenia zawodowego dla pedagogów. Wnioski z ubiegłego roku oraz bieżące potrzeby znalazły odzwierciedlenie w planie nadzoru pedagogicznego na bieżący rok szkolny.
Ponad realizowanym planem wspomagania znalazły się szkolenia online i webinaria, których zorganizowanie wymusiły pandemia i konieczność zdalnego nauczania. 90 proc. nauczycieli uczestniczyło w szkoleniach online przede wszystkim w dziedzinie doskonalenia i wzbogacania warsztatu pracy o narzędzia umożliwiające kształcenie na odległość. Wszyscy pedagodzy korzystali z zasobów e-dziennika, np. aplikacji Zoom, Teams, Classroom i innych.
Wnioski ze wspomagania:
1. Korzystanie w codziennej praktyce szkolnej z wiedzy i umiejętności zdobytych podczas różnych form szkolenia wspiera pracę nauczycieli, pozwala im na doskonalenie warsztatu pracy i przekłada się na jakość prowadzonych zajęć.
2. Nauczyciele powinni dzielić się wiedzą i umiejętnościami nie tylko podczas spotkań zespołów nauczycielskich, ale także w czasie zajęć otwartych.
3. W przyszłym roku szkolnym należałoby skoncentrować się na opracowaniu wspólnej strategii korzystania z narzędzi do zdalnego nauczania, przeprowadzeniu cyklu szkoleń doskonalących umiejętności wykorzystywania narzędzi multimedialnych do monitorowania postępów uczniów.
Wnioski z obserwacji zajęć:
1. Należy efektywniej wykorzystywać czas na lekcji.
2. Należy częściej, zwłaszcza w toku zajęć, wskazywać uczniom cele lekcji.
3. Za rzadko nauczyciele informują uczniów o ich mocnych i słabych stronach.
4. Nauczyciele powinni systematycznie udzielać uczniom wskazówek dotyczących zagadnień, którym powinni poświęcić szczególną uwagę.
5. Uczniowie nie zawsze potrafią efektywnie pracować w grupach.
V. Wnioski do pracy w roku szkolnym 2022/2023:
Należy systematycznie oceniać uczniów i wskazywać im obszary, na które powinni zwrócić szczególną uwagę podczas pracy. Ważna kwestia, wymagająca szybkich i skutecznych działań naprawczych, to udoskonalenie i wdrożenie bardziej efektywnych sposobów komunikowania się tak z uczniami, jak i z rodzicami. Należy udoskonalić systemowe narzędzia do zdalnej pracy z podopiecznymi.
Sprawozdanie z realizacji planu nadzoru pedagogicznego zostało przedstawione dnia …………………………………………………………………………………………………...
…………….………………
(podpis dyrektora szkoły)