Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Sprawozdanie z pełnionego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2021/2022 (wzór dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej) Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.), • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198). I. Elementy sprawozdania: 1. Wyniki i wnioski z przeprowadzonej kontroli wewnętrznej – planowej i doraźnej, ocena: a) stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, b) przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole, c) efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły. 2. Wyniki i wnioski z realizacji form wspomagania nauczycieli w doskonaleniu zawodowym, ujętych w planie nadzoru pedagogicznego oraz na podstawie wewnątrzszkolnego planu doskonalenia nauczycieli. 3. Ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego z rekomendacjami na rok szkolny 2022/2023. II. Informacje ogólne: 1. Dane o szkole: a) liczba uczniów ………….........................................................................................., b) liczba oddziałów …………........................................................................................ 2. Liczba nauczycieli według stopni awansu zawodowego: a) stażyści ….………………………………………………………………………...., b) kontraktowi ….…………………………………………………………………….., c) mianowani …………………………………………………………………………., d) dyplomowani ……………………………………………………………..………… 3. Plan nadzoru pedagogicznego wykonano w założonym terminie. 4. Kontrolę planową realizowali dyrektor i wicedyrektor. By usprawnić i ujednolicić działania, wykorzystywano arkusz kontroli opracowany w szkole, w oparciu o akty prawne, oraz arkusze kontroli planowych dla szkoły ……………………………………………, zatwierdzone przez MEiN na rok szkolny 2021/2022. Pozostałe narzędzia kontroli opracowała dyrekcja szkoły. Dyrektor zdecydował o przeprowadzeniu jednej kontroli doraźnej w terminie …………………………………………………………………………………………... 5. Wspomaganie nauczycieli uwzględniało wnioski z nadzoru pedagogicznego za ubiegły rok szkolny oraz bieżące potrzeby, wynikające z nauczania zdalnego i wprowadzenia zdalnych form doskonalenia zawodowego, tj. webinariów, wideokonferencji, szkoleń online. 6. Kontrola i wspomaganie nauczycieli zostały udokumentowane w odpowiedni sposób. 7. W roku szkolnym …………………. nie przeprowadzono w szkole żadnej kontroli planowej kuratora oświaty / przeprowadzono w szkole ………………………… kontrole planowe (wybrać odpowiednie). III. Kontrole wewnętrzne: 1. Kontrola wewnętrzna obejmowała: a) cztery kontrole planowe, b) jedną kontrolę doraźną. 2. Kontrole planowe dotyczyły: a) prawidłowości i systematyczności w prowadzeniu e-dziennika lekcyjnego, b) prawidłowości w realizacji zadań związanych z organizacją kształcenia uczniów niepełnosprawnych, c) organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów na podstawie opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej, d) kontroli prowadzenia lekcji zdalnych, systematyczności w zadawaniu prac domowych z uwzględnieniem równomiernego rozłożenia zadań oraz ich różnorodności, sposobów oceniania, informowania uczniów o ich osiągnięciach. Przykład przeprowadzenia kontroli prawidłowości i systematyczności prowadzenia e-dziennika: Podczas kontroli szczególną uwagę zwrócono na: …………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………... (tu można wskazać np. kompletność danych osobowych w części ogólnej dziennika, częstotliwość oceniania, systematyczność zapisów tematów i frekwencji, sposób dokonywania korekty błędów i pomyłek). Wnioski z kontroli: 1. Kontrola dzienników lekcyjnych powinna dotyczyć wszystkich nauczycieli w szkole, niezależnie od stażu pracy i doświadczenia zawodowego. 2. Nauczyciele o najkrótszym stażu pracy powinni prowadzić dzienniki lekcyjne z pomocą swoich opiekunów stażu. 3. Dzienniki lekcyjne będą kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu. 4. Konieczne jest przeprowadzenie szkoleniowego zebrania rady pedagogicznej poświęconego omówieniu sposobów prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania (nauczyciele zobowiązani są do prowadzenia dokumentacji na bieżąco, za dziennik lekcyjny odpowiedzialny jest wychowawca klasy, a w czasie jego nieobecności – jego zastępca). 5. Kontrola realizacji zdalnego nauczania wykazała, że większość nauczycieli systematycznie pracuje z uczniami, udostępniając samodzielnie przygotowane materiały dydaktyczne z wyjaśnieniem analizowanego zagadnienia. Ponad połowa nauczycieli prowadzi zajęcia online. Pozostali pracują, wykorzystując materiały edukacyjne, nagrywane filmiki i padlety. Uczniowie otrzymują rzetelną informację zwrotną podczas oceniania ich osiągnięć. Nauczyciele na bieżąco kontaktują się z uczniami i rodzicami. Pojawiły się indywidualne przypadki opóźnień w przesyłaniu prac domowych, jednak skuteczne działania wychowawców pozwoliły rozwiązać problem. Kontrola wewnętrzna doraźna Kontrola została przeprowadzona w związku ze skargą rodziców na sposób oceniania ucznia z biologii. Wnioski z kontroli doraźnej Rodzice zarzucili nauczycielowi uniemożliwianie poprawienia ocen z biologii. Uczeń był nieobecny 14 dni w szkole i nie przygotował się do 2 kartkówek, w wyniku czego otrzymał oceny niedostateczne. Chcąc je poprawić, nie uzyskał od nauczyciela dokładnej informacji o terminie poprawki. Niestety w czasie polecenia przez nauczyciela napisania prac mających umożliwić poprawienie ocen, uczeń miał inne sprawdziany i pracę klasową, zatem nie mógł poprawić ocen z biologii, gdyż termin wyznaczony przez nauczyciela zbiegł się z terminem oddania innych prac pisemnych. W wyniku kontroli i rozmowy ze stronami ustalono, że uczeń, w drodze wyjątku, napisze poprawę kartkówek w terminie ustalonym przez strony. Ponadto pojawiła się sugestia, że warto byłoby przeszkolić nauczycieli w wykorzystywaniu zaawansowanych technik komunikacyjnych we współpracy z rodzicami. IV. Wspomaganie nauczycieli: Przeprowadzona diagnoza pracy szkoły pozwoliła określić obszary pracy placówki, w których należy wprowadzić zmiany w zakresie zaspokajania potrzeb rozwojowych nauczycieli. Rozpoznanie potrzeb pozwoliło odpowiednio zaplanować zagadnienia, tematy i formy doskonalenia zawodowego dla pedagogów. Wnioski z ubiegłego roku oraz bieżące potrzeby znalazły odzwierciedlenie w planie nadzoru pedagogicznego na bieżący rok szkolny. Ponad realizowanym planem wspomagania znalazły się szkolenia online i webinaria, których zorganizowanie wymusiły pandemia i konieczność zdalnego nauczania. 90 proc. nauczycieli uczestniczyło w szkoleniach online przede wszystkim w dziedzinie doskonalenia i wzbogacania warsztatu pracy o narzędzia umożliwiające kształcenie na odległość. Wszyscy pedagodzy korzystali z zasobów e-dziennika, np. aplikacji Zoom, Teams, Classroom i innych. Wnioski ze wspomagania: 1. Korzystanie w codziennej praktyce szkolnej z wiedzy i umiejętności zdobytych podczas różnych form szkolenia wspiera pracę nauczycieli, pozwala im na doskonalenie warsztatu pracy i przekłada się na jakość prowadzonych zajęć. 2. Nauczyciele powinni dzielić się wiedzą i umiejętnościami nie tylko podczas spotkań zespołów nauczycielskich, ale także w czasie zajęć otwartych. 3. W przyszłym roku szkolnym należałoby skoncentrować się na opracowaniu wspólnej strategii korzystania z narzędzi do zdalnego nauczania, przeprowadzeniu cyklu szkoleń doskonalących umiejętności wykorzystywania narzędzi multimedialnych do monitorowania postępów uczniów. Wnioski z obserwacji zajęć: 1. Należy efektywniej wykorzystywać czas na lekcji. 2. Należy częściej, zwłaszcza w toku zajęć, wskazywać uczniom cele lekcji. 3. Za rzadko nauczyciele informują uczniów o ich mocnych i słabych stronach. 4. Nauczyciele powinni systematycznie udzielać uczniom wskazówek dotyczących zagadnień, którym powinni poświęcić szczególną uwagę. 5. Uczniowie nie zawsze potrafią efektywnie pracować w grupach. V. Wnioski do pracy w roku szkolnym 2022/2023: Należy systematycznie oceniać uczniów i wskazywać im obszary, na które powinni zwrócić szczególną uwagę podczas pracy. Ważna kwestia, wymagająca szybkich i skutecznych działań naprawczych, to udoskonalenie i wdrożenie bardziej efektywnych sposobów komunikowania się tak z uczniami, jak i z rodzicami. Należy udoskonalić systemowe narzędzia do zdalnej pracy z podopiecznymi. Sprawozdanie z realizacji planu nadzoru pedagogicznego zostało przedstawione dnia …………………………………………………………………………………………………... …………….……………… (podpis dyrektora szkoły)