Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Matematyczne cebulki
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących umiejętności matematyczne i wspierających rozwój małej motoryki, przeznaczony dla dzieci pięcio- i sześcioletnich
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbioru,
• doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania elementów,
• rozwijanie umiejętności współpracy,
• doskonalenie motoryki małej,
• rozwijanie koncentracji.
Cele operacyjne – dziecko:
• potrafi przeliczyć elementy znajdujące się w zbiorze,
• dodaje i odejmuje elementy zgodnie z wyrzuconą liczbą oczek na kostce,
• koncentruje się na zadaniu,
• prawidłowo używa nożyczek,
• zakłada miniogródek,
• dzieli się refleksją na forum grupy.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Nauczyciel przygotowuje na tacce różne rodzaje cebul i szczypiorku. Dzieci podają ich cechy, opisują, wąchają, mogą też spróbować.
Nauczyciel może przygotować dużą cebulę (maskotkę, pacynkę), która będzie bohaterką zajęć, sprawdzając późniejsze zadania matematyczne • zainteresowanie dzieci tematem,
• rozwijanie zmysłu smaku i powonienia • różne rodzaje cebul i szczypiorku,
• pacynka/ maskotka cebula (opcjonalnie)
2. Przeliczanie Każde dziecko otrzymuje garść cebulek dymek (mniej niż 10; na środku stolika stoi koszyk z większą liczbą cebulek do wykorzystania w działaniach). Przeliczają je, próbują ustalić, ile cebulek brakuje do pełnej 10.
Następnie nauczyciel rozdaje dzieciom kostki do gry. Dzieci rzucają kostką na zmianę, dodając i odejmując cebulki zgodnie z liczbą oczek na kostce. Po każdym rzucie przesiadają się o jedno krzesło, sprawdzają zadanie koleżanki/kolegi i ponownie rzucają kostką. Odbywa się tyle rund, ile potrzeba do tego, aby dzieci wróciły na swoje miejsca.
Jeśli dzieci potrafią już zapisywać cyfry, przy każdym stanowisku można położyć kartkę i ołówek do zapisu działań matematycznych • kształtowanie współpracy rówieśniczej,
• doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania elementów,
• rozwijanie koncentracji • cebulki dymki (ok 20 sztuk na dziecko),
• kostki do gry
3. Kanapki ze szczypiorkiem Zadaniem dzieci jest przygotowanie kanapek ze szczypiorkiem. Każde z nich otrzymuje kromkę chleba (wyciętą z tektury), kilka zielonych pasków (szczypiorek), klej (masło) i nożyczki. Najpierw smarujemy kromkę masłem, następnie tniemy szczypiorek prosto na kanapkę • doskonalenie motoryki małej (cięcie nożyczkami),
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej • kształt kromki chleba wycięty z tektury,
• kleje (masło),
• zielona kartka pocięta w długie paski (szczypiorek),
• nożyczki
4. Miniogródek Dzieci otrzymują „zestawy ogrodnicze” i samodzielnie przygotowują swój miniogródek. Na dnie doniczki układają za pomocą szczypiec keramzyt. Następnie łyżką sypią ziemię ogrodową i wciskają cebulki. Delikatnie podlewają za pomocą spryskiwacza • doskonalenie motoryki małej,
• doskonalenie prawidłowego chwytu pisarskiego,
• wzmacnianie mięśni śródręcza • cebula dymka,
• ziemia ogrodowa,
• keramzyt,
• plastikowe doniczki,
• szczypce,
• spryskiwacz z wodą
5. Podsumowanie Dzieci, w kręgu, podsumowują swoją pracę. Dzielą się refleksją o tym, czy zadania były dla nich trudne czy łatwe, które podobało im się najbardziej i dlaczego • kształtowanie umiejętności samooceny i wnioskowania,
• kształtowanie uważnego słuchania innych,
• doskonalenie koncentracji,
• kształtowanie umiejętności formułowania wypowiedzi na zadany temat