Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Matematyczne cebulki Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących umiejętności matematyczne i wspierających rozwój małej motoryki, przeznaczony dla dzieci pięcio- i sześcioletnich Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbioru, • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania elementów, • rozwijanie umiejętności współpracy, • doskonalenie motoryki małej, • rozwijanie koncentracji. Cele operacyjne – dziecko: • potrafi przeliczyć elementy znajdujące się w zbiorze, • dodaje i odejmuje elementy zgodnie z wyrzuconą liczbą oczek na kostce, • koncentruje się na zadaniu, • prawidłowo używa nożyczek, • zakłada miniogródek, • dzieli się refleksją na forum grupy. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Nauczyciel przygotowuje na tacce różne rodzaje cebul i szczypiorku. Dzieci podają ich cechy, opisują, wąchają, mogą też spróbować. Nauczyciel może przygotować dużą cebulę (maskotkę, pacynkę), która będzie bohaterką zajęć, sprawdzając późniejsze zadania matematyczne • zainteresowanie dzieci tematem, • rozwijanie zmysłu smaku i powonienia • różne rodzaje cebul i szczypiorku, • pacynka/ maskotka cebula (opcjonalnie) 2. Przeliczanie Każde dziecko otrzymuje garść cebulek dymek (mniej niż 10; na środku stolika stoi koszyk z większą liczbą cebulek do wykorzystania w działaniach). Przeliczają je, próbują ustalić, ile cebulek brakuje do pełnej 10. Następnie nauczyciel rozdaje dzieciom kostki do gry. Dzieci rzucają kostką na zmianę, dodając i odejmując cebulki zgodnie z liczbą oczek na kostce. Po każdym rzucie przesiadają się o jedno krzesło, sprawdzają zadanie koleżanki/kolegi i ponownie rzucają kostką. Odbywa się tyle rund, ile potrzeba do tego, aby dzieci wróciły na swoje miejsca. Jeśli dzieci potrafią już zapisywać cyfry, przy każdym stanowisku można położyć kartkę i ołówek do zapisu działań matematycznych • kształtowanie współpracy rówieśniczej, • doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania elementów, • rozwijanie koncentracji • cebulki dymki (ok 20 sztuk na dziecko), • kostki do gry 3. Kanapki ze szczypiorkiem Zadaniem dzieci jest przygotowanie kanapek ze szczypiorkiem. Każde z nich otrzymuje kromkę chleba (wyciętą z tektury), kilka zielonych pasków (szczypiorek), klej (masło) i nożyczki. Najpierw smarujemy kromkę masłem, następnie tniemy szczypiorek prosto na kanapkę • doskonalenie motoryki małej (cięcie nożyczkami), • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej • kształt kromki chleba wycięty z tektury, • kleje (masło), • zielona kartka pocięta w długie paski (szczypiorek), • nożyczki 4. Miniogródek Dzieci otrzymują „zestawy ogrodnicze” i samodzielnie przygotowują swój miniogródek. Na dnie doniczki układają za pomocą szczypiec keramzyt. Następnie łyżką sypią ziemię ogrodową i wciskają cebulki. Delikatnie podlewają za pomocą spryskiwacza • doskonalenie motoryki małej, • doskonalenie prawidłowego chwytu pisarskiego, • wzmacnianie mięśni śródręcza • cebula dymka, • ziemia ogrodowa, • keramzyt, • plastikowe doniczki, • szczypce, • spryskiwacz z wodą 5. Podsumowanie Dzieci, w kręgu, podsumowują swoją pracę. Dzielą się refleksją o tym, czy zadania były dla nich trudne czy łatwe, które podobało im się najbardziej i dlaczego • kształtowanie umiejętności samooceny i wnioskowania, • kształtowanie uważnego słuchania innych, • doskonalenie koncentracji, • kształtowanie umiejętności formułowania wypowiedzi na zadany temat