Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Odbudujmy świat na wspólnych wartościach
Scenariusz tygodniowego projektu integracyjno-edukacyjnego
Czwartek – otwartość
Opracowała: Joanna Obuchowska, pedagog zdolności i kreatywności, terapeuta pedagogiczny i podróżniczka łącząca pasję z pracą zawodową. Studiowała i odbywała staże nauczycielskie w Danii, Holandii oraz Finlandii. Autorka projektu „Wymiana nauczycielska – rozmowy międzynarodowe”. O edukacji i podróżach pisze na blogu www.educationaleden.pl
1. Wprowadzenie
Czynności Instrukcje Uwagi Notatki osoby prowadzącej
Sprawdzenie listy obecności itp. W nauczaniu hybrydowym lub zdalnym to czas na orientacyjne i techniczne: „Widać?”, „Słychać?”, „Nagrywanie włączone?”.
2 minuty
Krótkie wprowadzenie do tematu integracji Znając grupę i jej dynamikę oraz dominujące zainteresowania, osoba prowadząca może nawiązać do wydarzeń lub okresów, z których wiedza i doświadczenia przydadzą się podczas tygodniowego projektu 5 minut
Runda zapoznawcza – krąg zacieśniający relacje Uczniowie siadają w kręgu. Każdy krótko mówi o czymś, co go ostatnio pozytywnie zaskoczyło mimo negatywnego bądź neutralnego pierwszego wrażenia. Najważniejsze w tym ćwiczeniu są uważność i otwartość na osobę mówiącą/pokazującą Krąg powinien stanowić rozwiązanie nienacechowane oceną czy klasyfikowaniem. To bezpieczna przestrzeń dla każdego, kto potrzebuje wsparcia i obecności innych.
15 minut
2. Część główna
Czynności Instrukcje Uwagi Notatki osoby prowadzącej
Język polski / edukacja polonistyczna Ustalanie wspólnych definicji pojęć wykorzystywanych w ramach poruszanego tematu
Język angielski, historia, geografia, religie świata, edukacja globalna How The British Took Over India, Trevor Noah (stand-up na temat kolonizacji brytyjskiej w Indiach: https://www.youtube.com/watch?v=QhMO5SSmiaA)
Świetny, zabawny materiał do wspólnej analizy pod kątem treści, prezentowanych akcentów, odniesień historycznych i kulturowych – dla grup średnio zaawansowanych
Różne formy komunikacji Osoba prowadząca prosi uczniów, aby w parach przedstawili się sobie nawzajem oraz przekazali jakąś łatwą informację, korzystając tylko z komunikacji pozawerbalnej (bez słów). Każdy wchodzi zarówno w rolę mówcy, jak i słuchacza. Jeśli nie macie ograniczonego czasu, słuchający mogą zadawać pytania szczegółowe lub odgrywać całe scenki z życia codziennego. Po tym, jak obie strony miały szansę spróbować się skomunikować, szukają kolejnej pary. W ten sposób uczniowie mogą wejść w interakcje z kilkoma osobami
Dyskusja Nawiązując do wcześniejszego ćwiczenia, wyciągamy wnioski: jakie informacje najłatwiej było przekazać naszemu „słuchaczowi”? Dlaczego? Czy wszyscy rozumieliśmy, co ktoś próbował nam przekazać? Czemu tak jest? Warto naprowadzić uczniów na wniosek, że to właśnie otwartość i chęć zrozumienia nadawcy przekazu najbardziej ułatwiają komunikację
3. Podsumowanie
Czynności Instrukcje Uwagi Notatki osoby prowadzącej
Podsumowanie treści i doświadczeń – procesu uczenia się Uczniowie samodzielnie i dla siebie (bez potrzeby przedstawiania kart osobie prowadzącej w razie braku chęci autora) uzupełniają karty pracy Karta pracy do wypełnienia przez wszystkich uczniów, niezależnie od ich wieku i poziomu, zgodnie z ich własnym sposobem uczenia się (rysunkowo, wizualnie poprzez symbole lub pisemnie)
Podsumowanie ogólne – procesu nabywania kompetencji (postawy, wnioski) Usiądźcie w kręgu. Pamiętajcie o zasadach, jakie w nim obowiązują (nie oceniamy, nie przerywamy, wspieramy i angażujemy się zgodnie z możliwościami itd.). Czego dowiedzieliśmy się dzisiaj o sobie i o innych? Aby udoskonalić proces uczenia się, możemy skorzystać z narzędzia myślenia krytycznego – drabiny metapoznania (dla chętnych, w formie grupowej)
Emocjonalne, wewnątrzsterowne przetwarzanie wiedzy – angażowanie uczniowskich hipokampów Prosimy uczniów, aby pojedynczo, jednym zdaniem odpowiedzieli na pytanie: „Co pozytywnego z dzisiejszego dnia chcę zostawić w pamięci?” To niesamowicie „szybka” i efektywna metoda przetwarzania wiedzy – analiza całego dnia / całych zajęć pod kątem znalezienia konkretnego wspomnienia
4. Zakończenie
Czynności Instrukcje Uwagi Notatki osoby prowadzącej
Podziękowanie – praktykowanie wdzięczności i modelowanie postaw Możemy podziękować np. za zaangażowanie i uważność, gdy były potrzebne, ciekawe pomysły, próby stosowania się do zasad Docenianie zaangażowania.
5 minut
Pytania od uczniów
Pomysły na pracę domową lub dodatkowe tematy do poruszenia podczas zajęć przedmiotowych 1. Uczniowie indywidualnie opracowują listę zadań, które w ich ocenie mogliby wykonywać samodzielnie. Co pozwala im tak sądzić?
2. Czy potrzeby ciała są dla wszystkich jednakowe? Czy potrzeby żywieniowe różnią się zależnie od miejsca urodzenia?
Gregg Segal, autor projektu ,,Daily Bread” (https://w-centrum.pl/index.php/2019/09/13/gregg-segal-autor-projektu-daily-bread/)
Wzmacnianie proaktywności poprzez adekwatne, angażujące i interesujące dla danej grupy wiekowej zadania domowe.
Biologia – kampania, która zmieniła postrzeganie dziecięcej diety