Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 20 MAJA 2022
Dotacja podręcznikowa w 2022 r.
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1930 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 716 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 kwietnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 885),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2018 r. w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 611).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r. stanowi wykonanie upoważnienia z art. 60 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, zgodnie z którym minister właściwy ds. oświaty i wychowania określi corocznie, w drodze rozporządzenia:
• sposób przekazywania przez dyrektora publicznej szkoły podstawowej lub szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz dyrektora publicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego oraz osobę fizyczną jednostkom samorządu terytorialnego informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 3 i 4 ww. Rozporządzenia (dotacji podręcznikowej), oraz wzór formularza zawierającego te informacje,
• wzór wniosku o udzielenie dotacji szkole podstawowej prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego oraz osobę fizyczną,
• sposób przekazywania przez jednostki samorządu terytorialnego wojewodom wniosku o udzielenie dotacji oraz wzór wniosku o udzielenie tej dotacji,
• tryb i terminy udzielania oraz szczegółowy sposób rozliczania wykorzystania dotacji i wzór formularza rozliczenia wykorzystania tej dotacji,
• szczegółowy sposób rozliczania wykorzystania dotacji oraz wzór formularza rozliczenia wykorzystania tej dotacji
– biorąc pod uwagę możliwość wykorzystania środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych, a także mając na względzie zapewnienie jawności i przejrzystości gospodarowania środkami budżetu państwa.
Nowelizacja Rozporządzenia
Rozporządzenie zostało w szybkim tempie znowelizowane, bowiem już 14 kwietnia została wydana zmiana tego aktu. Zgodnie z uzasadnieniem do nowelizacji zmiana Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r. była niezbędna ze względu na potrzebę nadania nowego brzmienia odnośnikowi 6 w załączniku nr 1 i 4 oraz odnośnikowi 7 w załączniku nr 2 i 5 do ww. Rozporządzenia. Pierwotna wersja brzmienia tych odnośników ograniczała okres, za który przysługuje refundacja kosztu zakupionych brakujących podręczników lub materiałów edukacyjnych, tj. możliwość wnioskowania o refundację została omyłkowo ograniczona do podręczników i materiałów edukacyjnych zakupionych jedynie w 2021 r. zamiast do tych zakupionych (przez szkołę) w ciągu roku szkolnego 2021/2022. W związku z powyższym po zmianie brzmienia odnośników jest możliwe wnioskowanie o refundację kosztu zapewnionych przez szkołę brakujących podręczników lub materiałów edukacyjnych, które były zakupione przez szkołę w ciągu roku szkolnego 2021/2022, a nie w roku 2021 r., które z kolei były zapewnione ze względu na wzrost liczby uczniów danych klas w roku szkolnym 2021/2022, gdy nie było już możliwości wnioskowania o odpowiednią kwotę na ich zapewnienie ze środków dotacji celowej w 2021 r.
Zmiana pozwala zatem:
• dyrektorom szkół w prawidłowy sposób wypełnić informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji celowej na wyposażenie szkoły w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, w tym dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, stanowiące odpowiednio załącznik nr 1 i 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r.,
• jednostkom samorządu terytorialnego w prawidłowy sposób wypełnić wnioski o udzielenie dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, w tym dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, sporządzone na formularzach stanowiących odpowiednio załącznik nr 4 i 5 do Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r.
Terminy i kwoty
W Rozporządzeniu zostały ustalone terminy udzielania dotacji celowej przez wojewodę. Wojewoda udziela dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 3 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w terminie do:
• 3 czerwca – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od 15 kwietnia do 5 maja,
• 8 sierpnia – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od 6 maja do 12 lipca,
• 14 października – w przypadku złożenia wniosku o udzielenie dotacji celowej przez jednostkę samorządu terytorialnego w terminie od 13 lipca do 15 września.
Kwota dotacji celowej obliczanej i przyznawanej na wyposażenie szkół podstawowych i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w:
• podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego lub materiały edukacyjne – w przypadku klas I–III wynosi po weryfikacji 90 zł na jednego ucznia,
• podręczniki lub materiały edukacyjne:
o w przypadku klasy IV – wynosi po weryfikacji 168 zł na jednego ucznia,
o w przypadku klas V i VI – wynosi po weryfikacji 216 zł na jednego ucznia,
o w przypadku klas VII i VIII – wynosi po weryfikacji 300 zł na jednego ucznia.
Kwota dotacji celowej na materiały ćwiczeniowe:
• w przypadku klas I–III – wynosi 50 zł na jednego ucznia,
• w przypadku klas IV–VIII – wynosi 25 zł na jednego ucznia.
W przypadku podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego kwoty dotacji są powiększane poprzez pomnożenie ich o wskaźniki, których wysokość uzależniona jest od rodzaju niepełnosprawności danego ucznia. Wskaźniki te określone są w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2018 r. w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół podstawowych w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych. Przykładowo, zgodnie z § 2 tego Rozporządzenia, w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych tych uczniów, dla:
• kwoty dotacji celowej, o której mowa w art. 55 ust. 5 pkt 1 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (podręczniki do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej, podręczniki do zajęć z zakresu danego języka obcego nowożytnego) – wysokość wskaźnika wynosi 2,8,
• kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 2 i 4 Ustawy (materiały ćwiczeniowe) – wysokość wskaźnika wynosi 2,5,
• kwot dotacji celowej, o których mowa w art. 55 ust. 5 pkt 3 Ustawy (podręczniki lub materiały edukacyjne) – wysokość wskaźnika wynosi 2,1,
• kwoty refundacji, o której mowa w art. 57 ust. 4 Ustawy (materiały ćwiczeniowe klas IV–VIII) – wysokość wskaźnika wynosi 2,1.
Ważne!
Zmianie nie uległy struktura formularzy, sposób naliczania dotacji celowej na wyposażenie szkoły w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe oraz sposób rozliczania dotacji.