Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Kontrola przestrzegania zasad oceniania i klasyfikowania uczniów
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1618).
Metryczka:
Data kontroli .....................................................................................................................................................................
Imię i nazwisko kontrolowanego ...............................................................................................................................
Nauczany przedmiot ......................................................................................................................................................
Klasa ...................................................................................................................................................................................
Cele kontroli:
• systematyczność i poprawność oceniania, zgodnie z przepisami prawa i przyjętymi w szkole zasadami oceniania.
Rodzaj kontrolowanej dokumentacji: kontrola dzienników lekcyjnych, arkuszy ocen.
Obszary kontroli przestrzegania zasad oceniania i klasyfikowania Potwierdzenie w dokumentacji Uwagi, wyjaśnienie, uzasadnienie
Tak Nie
Stosowanie zasad oceniania zgodnie z Ustawą o systemie oświaty, Rozporządzeniem w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz możliwości psychofizycznych
Zgodność częstotliwości oceniania ze szkolnymi zasadami oceniania, zawartymi w statucie szkoły
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom
Skutecznie poinformowano rodziców o:
• wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
• sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
• warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych,
• warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
• warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania
Arkusze ocen są prowadzone na bieżąco i zgodnie z przepisami prawa oświatowego
Arkusze ocen są przechowywane w bezpiecznym miejscu
Wychowawcy ustalają klasyfikacyjne oceny zachowania, zgodnie z procedurą Ocenę zachowania ustala wychowawca w porozumieniu z nauczycielami uczącymi w danej klasie oraz z uczniami tej klasy, jak również w oparciu o samoocenę ucznia ocenianego.
Uczniowie i rodzice są powiadomieni o proponowanej klasyfikacyjnej ocenie niedostatecznej z przedmiotów i nagannego zachowania na miesiąc przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej
Uczniowie i rodzice są powiadomieni o wszystkich ustalonych ocenach klasyfikacyjnych i ocenie zachowania na tydzień przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej
Poprawy ocen są prowadzone na bieżąco i wystawiane zgodnie ze szkolnymi zasadami oceniania
Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane zgodnie z procedurami i przepisami prawa oświatowego Kontroli podlega dokumentacja egzaminu poprawkowego
Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane zgodnie z procedurami i przepisami prawa oświatowego Kontroli podlega dokumentacja egzaminu klasyfikacyjnego
Sprawdzian wiadomości i umiejętności został przeprowadzony w wyniku stwierdzenia niezgodności z przepisami dotyczącymi trybu ustalania oceny rocznej klasyfikacyjnej lub rocznej z zachowania
W wyniku oceniania bieżącego uczeń otrzymuje wskazówki do samodzielnego planowania swojego rozwoju Należy podać przykłady:
Uczeń jest systematycznie informowany o poziomie jego osiągnięć i jego zachowaniu Należy podać przykłady:
Nauczyciel udziela uczniowi pomocy i motywuje go do nauki poprzez przekazywanie informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien dalej się uczyć. Należy podać przykłady:
Wnioski, rekomendacje i zalecenia do dalszej pracy:
Opinia nauczyciela o zasadach oceniania, uwagi i propozycje:
Termin realizacji zaleceń pokontrolnych:
(data i podpis nauczyciela kontrolowanego) (podpis osoby kontrolującej)