Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Kontrola realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2198),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1551 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1618),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1533).
Metryczka:
Data kontroli .....................................................................................................................................................................
Imię i nazwisko kontrolowanego ...............................................................................................................................
Nauczany przedmiot ......................................................................................................................................................
Klasa ...................................................................................................................................................................................
Cele kontroli:
• ocena stopnia realizacji podstawy programowej,
• respektowanie warunków i sposobów realizacji podstawy programowej.
Liczba przewidzianych godzin dla przedmiotu w roku szkolnym: ................................................................
Liczba zrealizowanych godzin przedmiotu ( w tym proc.): ..............................................................................
Cele ogólne podstawy
programowej Sposoby realizacji podstawy programowej – stosowane metody pracy Warunki organizacyjne niezbędne dla realizacji podstawy programowej – przykłady Uwagi oraz wnioski i rekomendacje z nadzoru pedagogicznego
Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele)
Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej
Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób
Rozwijanie kompetencji takich jak:
• kreatywność,
• innowacyjność i przedsiębiorczość,
• rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania
Ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności, rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki
Wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej, kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość
Wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji
Wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat
Zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy
Ukierunkowanie ucznia ku wartościom
Sposoby rozwijania umiejętności
Rodzaj umiejętności ogólnych Sposoby rozwijania umiejętności – przykład
Sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych
Sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego
Poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł
Kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie
Rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych
Praca w zespole i społeczna aktywność
Aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju
Wnioski, rekomendacje i zalecenia do dalszej pracy:
Opinia nauczycieli o realizacji podstawy programowej:
Termin realizacji zaleceń pokontrolnych:
(data i podpis nauczyciela kontrolowanego) (podpis osoby kontrolującej)