Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
„Sorry, taki mamy klimat”
Scenariusz lekcji poświęconej edukacji klimatycznej dla klas IV–VI
Opracowała: Agata Sieńczak, polonistka, nauczycielka przyrody i edukatorka seksualna w Szkole Podstawowej im. Osadników Wojskowych w Brzeźnicy. Wykładowczyni w Ateneum – Szkole Wyższej w Gdańsku. Trenerka szybkiego czytania i technik pamięciowych. Prowadzi blog Ster Edukacyjny
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie klas IV–VI szkoły podstawowej.
CZAS TRWANIA:
45 minut.
CELE OGÓLNE:
Uczeń:
• rozróżnia pojęcia: pogoda, klimat, zmiany klimatyczne i umie mówić o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii,
• prowadzi obserwacje składników pogody, zapisuje i analizuje ich wyniki oraz dostrzega zależności,
• opisuje i porównuje cechy pogody oraz klimatu.
METODY I FORMY PRACY:
• praca indywidualna,
• obserwacja,
• dyskusja,
• praca w grupie.
MATERIAŁY:
• karta pracy – pogoda
• mem,
• grafika przedstawiająca cztery pory roku
(np. https://pixabay.com/pl/illustrations/drzewo-pory-roku-wiosna-lato-776932/).
Praktyczne wskazówki:
• W trakcie nauczania zdalnego można stworzyć kolekcję Wakelet i umieścić w niej wszystkie materiały razem z instrukcjami działania.
• Przygotowany materiał odwołuje się do pojęć przyrodniczych wprowadzanych w czwartej klasie szkoły podstawowej.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Na początku nauczyciel prosi uczniów, aby wyjrzeli przez okno lub – jeśli lekcja odbywa się na świeżym powietrzu – rozejrzeli się wokół. Następnie rozdaje karty pracy dotyczące obserwacji pogody. Zadaje uczniom pytania o poszczególne składniki pogody. Zadaniem uczniów jest uzupełnienie karty na podstawie dokonanych obserwacji.
2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
• Czy jutro będzie taka sama pogoda?
• Czy za rok o tej porze pogoda będzie taka sama?
• Czy za 10 lat np. 25 maja pogoda będzie taka sama jak dzisiaj?
3. Na podstawie udzielonych odpowiedzi uczniowie z pomocą nauczyciela przypominają definicję pogody.
Pogoda – krótkookresowe zjawisko mierzone w godzinach, dniach i tygodniach, zmienia się z dnia na dzień.
4. Nauczyciel prezentuje uczniom grafikę.
Pyta uczniów:
• Co widzicie na zdjęciu?
• Jaka pogoda najczęściej występuje zimą?
• Czy zima w Polsce i np. w Grecji charakteryzuje się występowaniem takiej samej pogody?
• Skąd to wiadomo?
5. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym jest meteorologia, i wprowadza pojęcie klimatu.
Meteorologia – nauka zajmująca się badaniem procesów i zjawisk zachodzących w atmosferze oraz przewidywaniem na ich podstawie pogody .
Klimat – uśrednienie zmian pogody w okresie co najmniej kilkudziesięciu lat. Klimat danego miejsca mówi np., jakiej temperatury i jakich opadów można oczekiwać w konkretnym miesiącu, w jakich miesiącach występują burze. Klimat to także oczekiwane sekwencje pogodowe. W Polsce są to obecnie przedwiośnie, wiosna, lato, jesień, przedzimie i zima .
6. Nauczyciel pokazuje uczniom mem stworzony po niefortunnej wypowiedzi byłej minister infrastruktury Elżbiety Bieńkowskiej komentującej wielogodzinne opóźnienia pociągów spowodowane oblodzeniem sieci trakcyjnej w styczniu 2014 r. Oblodzenie powstało na skutek występowania intensywnego deszczu i mrozu. W tym przypadku mem dotyczy innego ekstremalnego zjawiska pogodowego. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie błędu w rozumowaniu, na którym oparta jest jego koncepcja. Na tym przykładzie uczniowie ze wsparciem nauczyciela tłumaczą różnice między pogodą (zmienna, krótkotrwała o małym zasięgu), klimatem (sekwencje pogodowe zaobserwowane na określonym terenie przez okres kilkudziesięciu lat) i ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi (zdarzają się rzadko, wykraczają poza przeciętne normy pogodowe).
7. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję dotyczącą celów i wagi badania pogody oraz klimatu. Dyskusja powinna zakończyć się wnioskiem podkreślającym konieczność badania pogody i występowania ekstremalnych zjawisk pogodowych, gdyż na ich podstawie można określić klimat panujący w określonym miejscu i zaobserwować występujące zmiany klimatyczne.
8. Podsumowaniem lekcji będzie stworzenie notatki w dowolnej formie dotyczącej różnic pomiędzy pogodą a klimatem. Chętni uczniowie mogą w grupie przygotować plakat lub ulotkę informującą o różnicach pomiędzy pogodą a klimatem.
Zadanie domowe:
Poszukaj wiadomości o ekstremalnych zjawiskach pogodowych, które można było zaobserwować ostatnio w Polsce / Europie / na świecie. Dlaczego nazywa się je ekstremalnymi?