Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Scenariusz zajęć relaksacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej
Opracowała: Karolina Prudło, pedagożka, germanistka. Prowadzi działalność pod nazwą Matka-Pedagog. Szkoleniowiec, autorka bajek dla dzieci, recenzentka, prelegentka, autorka artykułów o tematyce pedagogicznej i parentingowej. Wykonuje również projekty i kampanie reklamowe, szkolenia dla firm zgodne z myślą pedagogiczną. Przekazuje społecznie wiedzę m.in. na Instagramie: @matka.pedagog
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie klas I–III szkoły podstawowej.
CELE OGÓLNE:
• rozwijanie wyobraźni,
• wzmocnienie koncentracji uwagi,
• wprowadzenie w stan odprężenia i odpoczynku.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
• rozwija swoją wyobraźnię,
• uczy się, jak zachować ciszę,
• skupia uwagę,
• czuje się odprężony.
CELE SFORMUŁOWANE W JĘZYKU UCZNIA:
• rozwiniecie swoją wyobraźnię,
• nauczycie się wyciszać,
• poczujecie odprężenie, odpoczniecie.
METODY PRACY:
• słowna,
• zabawa,
• wizualizacja.
FORMY PRACY:
• zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• maty/materace lub dywan,
• muzyka relaksacyjna (według uznania nauczyciela),
• chusta do przesłonięcia oczu,
• opowieść relaksacyjna (załącznik),
• kredki,
• czyste kartki papieru.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Wprowadzenie
Dzieci siadają na podłodze blisko siebie. Starają się dotknąć dłońmi jak największą liczbę kolegów i koleżanek, witając się z nimi słowem „cześć”. Dzieci mogą witać się ze sobą zamiennie: stopami, łokciami, czołami.
Część właściwa
1. Magiczne motyle
Nauczyciel staje przed grupą dzieci siedzących na podłodze. Za pomocą magicznych słów: „raz, dwa, trzy – śpisz ty” zamienia dzieci w śpiące motyle. Uczniowie zamykają oczy. Następnie nauczyciel budzi jedno z dzieci, które ma za zadanie zapamiętać, który motyl gdzie siedzi. Nauczyciel zasłania dziecku oczy chustką. Kolejno budzi drugie dziecko po to, aby zmieniło po cichutku swoje miejsce i tym sposobem stało się magicznym motylem. Dziecko mające zasłonięte oczy ściąga chustkę i zgaduje, który motyl zmienił swoje miejsce.
2. Kalambury
Dzieci za pomocą gestów i mimiki twarzy przedstawiają siebie jako wymyślone przez siebie zwierzę. Pozostali uczniowie zgadują, jakie to zwierzę. Nazywają je.
3. Wprowadzenie dzieci w ciszę
Dzieci siedzą na podłodze ze skrzyżowanymi nogami. Nauczyciel włącza melodię relaksacyjną (wybraną przez siebie) i ściszonym tonem głosu opowiada dzieciom historię powiązaną z tematyką poprzedniej zabawy:
Motyle rodzące się z kokonów rozprostowują swoje skrzydła, by móc unieść się ku błękitowi nieba. Podczas lotu widzą z góry lasy i łąki. Poszukują miejsca, w którym będą mogły zamieszkać. Z wysokości odkrywają piękny ogród, w którym znajdują się zielone, pokryte liśćmi krzewy malin. Wirując w powietrzu, każdy z nich dąży do miejsca, w którym będzie mu miło i przyjemnie. Po długiej podróży motyle są bardzo zmęczone. Lądują na liściach malin, kładą się i zasypiają skąpane w ciepłych promieniach słońca. Czują się szczęśliwe i bezpieczne. Ich podróż dobiegła końca.
4. Fruwać jak motyl może każdy (opowieść relaksacyjna)
Dzieci leżą na podłodze z zamkniętymi oczami. Nauczyciel czyta spokojnym tonem głosu opowieść relaksacyjną (załącznik).
Po przeczytaniu opowieści relaksacyjnej nauczyciel pyta dzieci:
• Jak się czuły podczas relaksu?
• Jak wyglądał motyl, w którego się przemieniły?
• Co widziały oczami wyobraźni?
Odpowiedzi udzielają tylko dzieci chętne.
Zadanie domowe
Za pomocą kredek narysuj motyla, którym byłaś/byłeś, oraz to, co widziałaś/widziałeś, szybując wysoko na niebie.