Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Czy wiesz, jak pomagać mamie i tacie?
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym
Opracowała: Natalia Pośpiech, nauczycielka wychowania przedszkolnego, podchodząca do nauczania w sposób innowacyjny, trenerka drużyn Destination Imagination w międzynarodowym projekcie edukacyjnym, autorka konkursów i gier terenowych, propagatorka pozytywnej dyscypliny i twórczego rozwiązywania problemów, koordynatorka wielu konkursów oraz projektów edukacyjnych
Cele ogólne:
• wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
• rozwijanie i budzenie uczuć szacunku i miłości dla najbliższych,
• nauka okazywania szacunku i pomocy rodzicom.
Cele szczegółowe – dziecko:
• w obszarze fizycznym:
o uczestniczy w zabawach ruchowych,
o aktywnie uczestniczy w pracy w grupie,
o odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mimiką, gestem i ru-chem;
• w obszarze emocjonalnym:
o próbuje zrozumieć uczucia i potrzeby innych,
o wyraża radość podczas zabawy ruchowej,
o wyraża zadowolenie z dobrze wykonanej pracy w grupie,
o wypowiada się na temat swoich odczuć;
• w obszarze społecznym:
o obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe,
o przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej,
o komunikuje się z dziećmi oraz osobami dorosłymi,
o współpracuje w grupie;
• w obszarze poznawczym:
o stara się połączyć przyczynę ze skutkiem,
o próbuje przewidzieć, co może się zdarzyć,
o rozpoznaje litery,
o odpowiada na pytania,
o uważnie słucha opowiadania,
o wie, że rodzicom należy pomagać,
o czyta obrazy,
o wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy,
o utrwala nazwy i wygląd wybranych kwiatów.
Kompetencje kluczowe:
• w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
• matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
• osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
• w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Pomoce dydaktyczne:
• historyjka obrazkowa, ilustracja przedstawiająca bukiet kwiatów, tamburyno, szarfy w trzech kolorach, sylwety kwiatów i liści.
Formy pracy:
• z całą grupą,
• indywidualna,
• w zespołach.
Metody:
• problemowa,
• słowna,
• działalności praktycznej.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Wprowadzenie do zajęć – zabawa ruchowa w pociąg
W tle składanka dziecięcych „piosenek lokomocyjnych”. Dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczycielka wybiera jedno dziecko, które będzie „lokomotywą”. Kolejne, dotknięte przez nauczycielkę dzieci wstają i jako „wagoniki” doczepiają się do pociągu. „Lokomotywa” w takt muzyki prowadzi „wagoniki” po całej sali.
2. Ważne wyrazy
Nauczycielka prosi „lokomotywę”, aby zaprowadziła dzieci do położonej na dywanie podczas wycieczki koperty z numerem 1. Wybrane dziecko otwiera kopertę i wyjmuje napis MAMA. Dzieci czytają globalnie napis. Wychowawczyni pyta dzieci: „Czy ktoś z was potrafi przeczy-tać ten wyraz? Tak, jest tu napisane MAMA. Ruszamy dalej, tym razem do koperty nr 2”. Z koperty nr 2 kolejne dziecko wyciąga wyraz TATA. Prowadząca pyta dzieci: „Jak sądzicie, dlaczego w kopertach były takie wyrazy? Czy w najbliższym czasie będą jakieś wyjątkowe dni?”. Dzieci odpowiadają. Nauczycielka mówi o święcie mamy i taty, podaje daty, pokazuje w kalendarzu.
3. Opowiadanie
Oglądanie historyjki obrazkowej według opowiadania Heleny Bechlerowej pt. Zajączek z rozbitego lusterka . Rozmowa na temat opowiadania:
• W jaki sposób Tomek zachowywał się w stosunku do swojej mamy?
• Jak należy zachowywać się , gdy ktoś jest chory lub zmęczony?
• Co zrobiła mama?
• Co poradzilibyście Tomkowi?
4. Zabawa – dobre i złe zachowania
Dzieci poruszają się w rytmie wystukiwanym na tamburynie przez nauczycielkę. Podczas przerwy w grze prowadząca opisuje sytuacje przedstawiające różne sposoby zachowania się dzieci wobec rodziców. Jeśli zachowania są właściwe – dzieci klaszczą w ręce, jeśli nie – przykucają i uderzają rękami o podłogę. Przykłady:
• Ania pomaga ugotować mamie obiad.
• Mama gotuje obiad, a Ola ogląda telewizję.
• Tomek pomaga mamie nieść zakupy.
• Franek gra w piłkę w salonie, choć mama prosiła, żeby tego nie robił.
• Zuzia wyciąga razem z tatą umyte naczynia ze zmywarki.
• Antek gra na konsoli, gdy tata naprawia jego rower.
• Zosia razem z tatą sadzi w ogrodzie drzewko.
6. Zabawa naśladowcza – jak pomagamy mamie i tacie?
Nauczycielka prosi dzieci o podanie propozycji prac, w jakich mogą pomagać mamie, a na-stępnie chętne dzieci starają się pokazać te czynności za pomocą ruchu, np. zamiatanie podło-gi, wycieranie kurzu, mycie naczyń, podlewanie kwiatów.
7. Jak pachnie obiad taty?
Wychowawczyni zawiązuje chętnym dzieciom oczy, a następnie podaje im do powąchania następujące produkty: olejek waniliowy, ocet jabłkowy, ogórek, cytrynę, pieprz, oregano. Dzieci próbują zgadnąć, jakich produktów użył tata do przygotowania obiadu.
8. Wieża dla mamy
Nauczycielka prosi dzieci, aby dobrały się w pary. Każda para ma za zadanie zbudować z klocków jak najwyższą wieżę. Mają na to trzy minuty. Dzieci muszą ze sobą współpracować. Prowadząca mówi: „Aby ułożyć wieżę, potrzebujecie klocków, zręczności, ale także umiejętności współpracy. Podzielcie się rolami i zadaniami. Zastanówcie się, kto z was będzie przynosił klocki, a kto budował”. Po wyznaczonym czasie pary podziwiają wszystkie wieże.
8. Znajdź swoja grupę
Nauczycielka dzieli dzieci na trzy grupy, które otrzymują szarfy w kolorach: żółtym, czerwo-nym i zielonym. Dzieci poruczają się w rytmie słuchanej muzyki (np. maszerują, podskakują itd.). Na przerwę w muzyce dobierają się trójkami (trzy kolory). Zabawę powtarzamy.
9. Układamy bukiet dla mamy i taty
Każde dziecko wybiera zgodnie z kolorem swojej szarfy sylwetę kwiatka lub liścia: czerwona – tulipan, żółta – żonkil, zielona – liść. Następnie dzieci wspólnie układają na dywanie kom-pozycję kwiatową (załącznik nr 1).
10. Bukiet dla mamy i taty – układanie puzzli z rozciętej ilustracji
Nauczycielka tnie ilustrację z bukietem adekwatnie do wieku i możliwości dzieci (załącznik nr 2).