Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Odbudujmy świat na wspólnych wartościach Scenariusz tygodniowego projektu integracyjno-edukacyjnego Wtorek – szacunek Opracowała: Joanna Obuchowska, pedagog zdolności i kreatywności, terapeuta pedagogiczny i podróżniczka łącząca pasję z pracą zawodową. Studiowała i odbywała staże nauczycielskie w Danii, Holandii oraz Finlandii. Autorka projektu „Wymiana nauczycielska – rozmowy międzynarodowe”. O edukacji i podróżach pisze na blogu www.educationaleden.pl 1. Wprowadzenie Czynności Instrukcje Uwagi Notatki osoby prowadzącej Sprawdzenie listy obecności itp. W nauczaniu hybrydowym lub zdalnym to czas na orientacyjne i techniczne: „Widać?”, „Słychać?”, „Nagrywanie włączone?”. 2 minuty Krótkie wprowadzenie do tematu integracji Znając grupę i jej dynamikę oraz dominujące zainteresowania, osoba prowadząca może nawiązać do wydarzeń lub okresów, z których wiedza i doświadczenia przydadzą się podczas tygodniowego projektu 5 minut Runda zapoznawcza – krąg zacieśniający relacje Uczniowie siadają w kręgu. Każdy mówi/pokazuje, ile ma danego dnia energii do pracy – mogą to być krótkie informacje bądź gesty. Najważniejsze w tym ćwiczeniu są uważność i otwartość grupy skierowane na osobę mówiącą/pokazującą Krąg powinien stanowić rozwiązanie nienacechowane oceną czy klasyfikowaniem. To bezpieczna przestrzeń dla każdego, kto potrzebuje wsparcia i obecności innych. 15 minut 2. Część główna Czynności Instrukcje Uwagi Notatki osoby prowadzącej Tworzenie definicji (język polski / edukacja polonistyczna) Ustalanie wspólnej definicji pojęcia „szacunek” (Bajka o Szacunku Agnieszki Metko, czyta: Rafał Sisicki, https://www.youtube.com/watch?v=ZDw6cy_OSGI). Klasy I–III: możemy wspólnie wysłuchać bajki, a następnie poprosić uczniów o zrobienie notatki wizualnej (na poziomie ich możliwości) z treści – np. starając się zachować odpowiednią kolejność wydarzeń. Rozmowa kierowana: co oznacza „szanować siebie”? Co trzeba robić, żeby okazywać sobie lub innym szacunek? Klasy IV–VI: uczniowie mogą zapisywać ze słuchu, możemy ustalić z nimi gesty, jak podniesienie ręki czy zamknięcie oczu, lub czynności, jak podskok czy skłon, które mają wykonać, np. kiedy usłyszą czasownik w treści bajki. Analogicznie – istnieje szeroka gama możliwości wykorzystania treści na tym etapie edukacyjnym. Klasy VII–VIII: uczniowie tworzą krótkie bajki bądź wierszyki o szacunku Edukacja plastyczna / plastyka / technika 1. Tworzenie rysunkowych/wizualnych map myśli wiążących słowo szacunek ze wszystkimi indywidualnymi skojarzeniami i symbolami. 2. Malowanie abstrakcyjnych obrazów pod tytułem „Szacunek”. 3. Tworzenie klasowego plakatu tematycznego Informatyka Poznajemy kampanie społeczne uwrażliwiające na wartość, jaką jest szacunek. W zespołach tworzymy własną bazę danych (ciekawych źródeł, stron, filmów itd.) w różnych plikach, aplikacjach i programach (np. Microsoft Word, Excel, Google Drive, Trello). Uczniowie porównują możliwości i zaprezentowane opcje prowadzenia dokumentacji komputerowej i decydują, która z nich jest najlepsza do tego rodzaju zadań Dyskusja Czy istnieje coś takiego, jak szacunek w przyrodzie? Co dokładnie dla każdego oznacza: „szanować Ziemię”? Edukacja przyrodnicza / biologia / geografia Tworzenie własnej kampanii reklamowej na rzecz szacunku dla naszej planety i jej mieszkańców. Uczniowie w zespołach przygotowują np. plakaty, filmy, wydarzenia – oczekiwania i zakresy zadania powinny być dostosowane do wieku, możliwości i zainteresowań uczniów Dla wzbogacenia listy tematów do dyskusji warto zapoznać się z kontem edukacyjnym o ekologii: @eko.paulinagorska na Instagramie Język angielski Five Ways to Show Respect, Joy Sun Bear (https://www.youtube.com/watch?v=dyZP5ppcBOg): o tym, jak okazywać szacunek – uczymy się wyrażeń, poznajemy nowy zakres słownictwa, odgrywamy scenki, powtarzamy, naśladujemy dźwięki 3. Podsumowanie Czynności Instrukcje Uwagi Notatki osoby prowadzącej Podsumowanie treści i doświadczeń – procesu uczenia się Uczniowie samodzielnie i dla siebie (bez potrzeby przedstawiania kart osobie prowadzącej w razie braku chęci autora) uzupełniają karty pracy Karta pracy do wypełnienia przez wszystkich uczniów, niezależnie od ich wieku i poziomu, zgodnie z ich własnym sposobem uczenia się (rysunkowo, wizualnie poprzez symbole lub pisemnie) Podsumowanie ogólne – procesu nabywania kompetencji (postawy, wnioski) Usiądźcie w kręgu. Pamiętajcie o zasadach, jakie w nim obowiązują (nie oceniamy, nie przerywamy, wspieramy i angażujemy się zgodnie z możliwościami itd.). Czego dowiedzieliśmy się dzisiaj o sobie i o innych? Aby udoskonalić proces uczenia się, możemy skorzystać z narzędzia myślenia krytycznego – drabiny metapoznania (dla chętnych, w formie grupowej) Emocjonalne, wewnątrzsterowne przetwarzanie wiedzy – angażowanie uczniowskich hipokampów Prosimy uczniów, aby pojedynczo, jednym zdaniem odpowiedzieli na pytanie: „Co pozytywnego z dzisiejszego dnia chcę zostawić w pamięci?” To niesamowicie „szybka” i efektywna metoda przetwarzania wiedzy – analiza całego dnia / całych zajęć pod kątem znalezienia konkretnego wspomnienia 4. Zakończenie Czynności Instrukcje Uwagi Notatki osoby prowadzącej Podziękowanie – praktykowanie wdzięczności i modelowanie postaw Możemy podziękować np. za zaangażowanie i uważność, gdy były potrzebne, ciekawe pomysły, próby stosowania się do zasad Docenianie zaangażowania. 5 minut Pytania od uczniów Pomysły na pracę domową lub dodatkowe tematy do poruszenia podczas zajęć przedmiotowych 1. Uczniowie grupowo tworzą metafory i porównania: „szacunek jest jak…”. To zadanie pozwoli sprawdzić, na ile przedstawiony temat został zrozumiany. 2. Czy szacunek da się wycenić matematycznie – czyli o co chodzi z tym szacowaniem? Wzmacnianie proaktywności poprzez adekwatne, angażujące i interesujące dla danej grupy wiekowej zadania domowe