Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 25 KWIETNIA 2022 Zajęcia rewalidacyjne dla przedszkolaków Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego Ile godzin zajęć rewalidacyjnych powinno mieć dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym uczęszczające do przedszkola? Czy przepisy mówiące o dwóch godzinach zajęć rewalidacyjnych tygodniowo dla ucznia szkoły dotyczą głównie szkoły podstawowej, czy również przedszkola? Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r. poz. 639 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r. poz. 502 ze zm.). Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół określa minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych i wynosi on w oddziale ogólnodostępnym po dwie godziny tygodniowo na ucznia. Problem jednak w tym, że regulacje tego Rozporządzenia odnoszą się wyłącznie do szkół, nie mają zatem zastosowania do przedszkoli. W przypadku tych jednostek należy więc stosować regulację § 12 ust. 4 Rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, zgodnie z którym organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców. Dyrektor może oczywiście wzorować się na rozwiązaniach przyjętych dla szkół, natomiast musi uwzględnić potrzebę realizacji zaleceń z orzeczenia poradni. Odmienną kwestią jest z kolei czas trwania godziny zajęć. Stosownie do § 10 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut. Rozporządzenie zawiera jednak regulację dotyczącą wyłącznie przedszkoli, bowiem § 9 ust. 2 stanowi, że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić: 1) z dziećmi w wieku 3–4 lat – ok. 15 minut, 2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – ok. 30 minut. Jaka jest wzajemna relacja tych przepisów? Czy oznaczają one, że dla dzieci młodszych godzina zajęć rewalidacyjnych to 15 minut i jest to jednocześnie godzina dydaktyczna nauczyciela? W szkołach czas trwania godziny dydaktycznej to 45 minut i jest to jednocześnie czas trwania godziny w ramach nauczycielskiego pensum, ale wydaje się wątpliwe, żeby w przypadku zajęć rewalidacyjnych uznać, że godzina odpracowanego pensum może wynosić 15 lub 30 minut, w zależności od wieku dzieci. Przede wszystkim można zauważyć, że zgodnie z wcześniejszym przepisem, czyli ust. 1 w § 9, godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut. Godzina ta odpowiada czasem trwania godzinie zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, o której mowa w § 10 ust. 3 Rozporządzenia. Z kolei § 9 ust. 2, ustalając czas prowadzonych zajęć na 15 lub 30 minut, w zależności od wieku dzieci, nie posługuje się już pojęciem godziny, ale właśnie „czasu” prowadzonych zajęć. Nie jest to zatem regulacja ustalająca czas trwania godziny dydaktycznej, ale maksymalny wymiar czasu, po którym powinna nastąpić przerwa w prowadzonych zajęciach, dzieci muszą od nich odpocząć. W efekcie dla dzieci w wieku 3–4 lat godzina zajęć to nadal 60 minut, ale w czterech częściach po 15 minut. Dla dzieci w wieku 5–6 lat godzina zajęć rewalidacyjnych to dwa bloki zajęć po 30 minut. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.