Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 22 KWIETNIA 2022
Aktualna kwota wynagrodzenia pobieranego z dotacji
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1930 ze zm.),
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
Finansowanie wynagrodzeń z dotacji
Przepisem ustalającym prawo do wypłaty z dotacji wynagrodzenia pracownikom przedszkola niepublicznego jest art. 35 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Zgodnie z tą regulacją dotacja z budżetu samorządowego może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących przedszkola, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele ich działalności, w tym na:
1) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy – w wysokości nieprzekraczającej:
a) 250 proc. 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 KN – w przypadku publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oraz niepublicznych przedszkoli, o których mowa w art. 17 ust. 1, oddziałów przedszkolnych w niepu-blicznych szkołach podstawowych, o których mowa w art. 19 ust. 1, i niepublicz-nych innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 21 ust. 1,
b) 150 proc. 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 KN – w przypadku niepublicznych przed-szkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego niewymienionych w lit. a oraz niepublicznych szkół i placówek,
2) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy cywilno-prawnej w publicznym lub niepublicznym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce oraz osoby fizycznej prowadzącej publiczne lub niepubliczne przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub pla-cówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego – w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kwot określonych w pkt 1.
Podstawa zatrudnienia
Biorąc pod uwagę wyłącznie tę część przywołanej regulacji, która odnosi się do przedszkoli, można zauważyć, że wyróżnia ona kilka podstaw zatrudnienia, które uprawniają do pobierania wynagrodzenia finansowanego z dotacji, i jest to:
• roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej w przedszkolu na podstawie umowy o pracę,
• roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej w przedszkolu na podstawie umowy cywilnoprawnej,
• roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej w przedszkolu na podstawie umowy cywilnoprawnej, jeżeli pełni funkcję dyrektora przedszkola.
Możliwe jest więc zawarcie umowy zlecenia zarówno z osobą sprawującą funkcję dyrektora, jak i nauczycielem oraz pracownikami administracji i obsługi. Należy jednak pamiętać o ograniczeniu wynikającym z treści art. 10a ust. 2 KN, który mówi, że w przypadku nauczy-cieli prowadzących zajęcia bezpośrednio z wychowankami w wymiarze nie wyższym niż cztery godziny tygodniowo powierzenie prowadzenia tych zajęć może nastąpić na innej pod-stawie niż umowa o pracę, jeżeli w treści łączącego strony stosunku prawnego nie przeważają cechy charakterystyczne dla stosunku pracy. Ograniczenie to nie dotyczy pracowników nie-pedagogicznych.
Limit wysokości wynagrodzenia
Maksymalna kwota wynagrodzenia opłacanego z dotacji jest identyczna w każdym z opisa-nych wyżej przypadków, co oznacza, że taka sama część wynagrodzenia może być wypłacona z dotacji dla każdej kategorii pracowników. Limit wysokości wynagrodzenia opłacanego z dotacji nie jest równoznaczny z limitem wysokości wynagrodzenia wypłacanego pracowni-kowi przedszkola. Z art. 172 ust. 2 pkt 6 Ustawy Prawo oświatowe wynika bowiem, że statut przedszkola niepublicznego wskazuje sposób uzyskiwania środków finansowych na działal-ność jednostki. Środki te nie muszą pochodzić wyłącznie z dotacji. Źródłem utrzymania przedszkola są także czesne, środki pochodzące z darowizn na rzecz placówki oraz inne źródła wskazane w statucie danej jednostki. Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych, określając w art. 35 przeznaczenie środków i limity wynagrodzeń, obejmuje wyłącznie środki, które pochodzą z dotacji. Nie ma więc przeszkód, aby dyrektor, oprócz maksymalnego wynagro-dzenia wypłacanego z dotacji, pobierał również wynagrodzenie pochodzące z innych źródeł finansowania, np. z czesnego.
Rozwiązanie takie mogłoby służyć zachowaniu odpowiedniej gradacji wynagrodzeń. Osoby zajmujące stanowiska poniżej dyrektora otrzymywałyby niższe wynagrodzenie, tj. wyłącznie maksymalną kwotę wynagrodzenia wypłacanego z dotacji. W praktyce rozwiązanie takie bę-dzie rzadko spotykane, wymaga ono bowiem na tyle dużej kwoty dotacji, aby umożliwiła ona wypłacanie odpowiednio wysoki wynagrodzeń. Nauczyciele i pozostali pracownicy przed-szkola nie będą raczej otrzymywali wynagrodzenia w okolicach maksimum przewidzianego w Ustawie o finansowaniu zadań oświatowych.
Ważne!
Organ dotujący może zakwestionować wysokość wynagrodzenia dyrektora wyłącznie w czę-ści obejmującej wynagrodzenie wypłacane z dotacji.
Stosownie do art. 172 ust. 2 pkt 2 Ustawy Prawo oświatowe statut przedszkola określa organy przedszkola oraz zakres ich zadań. Osoba prowadząca, nadając statut placówce, ma znaczną swobodę w ustalaniu jej organizacji wewnętrznej, może np. powołać kilka równorzędnych stanowisk dyrektorów z odrębnym zakresem zadań (ds. pedagogicznych, ds. organizacyjnych, ds. naboru itd.). Możliwe jest więc wypłacanie kilku dyrektorom wynagrodzenia w wysokości maksimum ustawowego, a pozostałym pracownikom w wysokości odpowiednio niższej, na-wet wtedy, gdy wynagrodzenia te będą wypłacane w całości z dotacji.
Maksimum ustawowe
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowym stanowi, że dla wszystkich stanowisk maksimum ustawowe wynosi odpowiednio:
• 250 proc. 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o któ-rym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 KN – w przypadku niepublicznych przedszkoli, o któ-rych mowa w art. 17 ust. 1,
• 150 proc. 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o któ-rym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 KN – w przypadku niepublicznych przedszkoli.
Przedszkola wymienione w art. 17 ust. 1 to przedszkola niepubliczne pobierające pełną dotację w wysokości równej podstawowej kwocie dotacji dla przedszkoli. Placówek takich jest zdecydowanie mniej niż pozostałych przedszkoli niepublicznych, nie mogą one bowiem po-bierać opłat od rodziców w wysokości wyższej niż 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę zajęć w czasie wykraczającym poza czas zajęć bezpłatnych, a ponadto muszą one zostać wybrane w konkursie ofert organizowanym w danej gminie przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), który przeprowadza się wyłącznie wtedy, gdy gmina zmuszona jest uzupełnić posiadaną sieć przedszkoli o jednostki niepubliczne, ponieważ liczba miejsc w przedszkolach gminnych jest niższa niż liczba uprawnionych dzieci.
Z uwagi na to, że wysokość opłaty za przedszkole jest ograniczona ustawowo, mniejsze będą też możliwości uzupełnienia wysokości wynagrodzenia pracowników o środki pochodzące z dotacji. Stąd wyższy w tym przypadku limit wynagrodzenia.
Średnie wynagrodzenie, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 KN, to 184 proc. kwoty bazo-wej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. Kwota bazowa w 2022 r. wynosi 3537,80 zł, co przy 184 proc. daje 6509,55 zł.
250 proc. 12-krotności tej sumy wynosi 195 286,56 zł. Jest to maksymalna kwota wynagro-dzenia opłacanego z dotacji w przedszkolach pobierających pełną dotację. Jak wspomniano, większość przedszkoli, o których Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych mówi ogólnie „przedszkola niepubliczne”, będzie pobierała dotację zmniejszoną, tj. na podstawie art. 17 ust. 3 Ustawy. Wynosi ona 75 proc. podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli. W przypadku tych placówek maksymalna wysokość wynagrodzenia opłacanego z dotacji wyniesie 150 proc. 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, co daje kwotę 117 171,90 zł.
Ważne!
Maksymalna kwota wynagrodzenia może być wypłacona jednorazowo lub w 12 miesięcznych ratach.