Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Aktualności prawne 10.03.2022 r. – 10.04.2022 r. Weszły w życie/zostały zmienione/zostały opublikowane Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2022 r. poz. 573) Rozporządzenie wprowadza możliwość składania oświadczeń woli dotyczących przyjmowania do jednostek oświaty uczniów z zagranicy również przez osoby sprawujące opiekę nad uczniem (jeżeli opieka ta sprawowana jest przez inną osobę, niż rodzic) Szkoły, przedszkola publiczne, niepubliczne Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 609) Głównym celem Rozporządzenia jest wprowadzenie nauczania nowego przedmiotu „Historia i teraźniejszość” Szkoły publiczne, niepubliczne Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2022 r. poz. 622) Głównym celem Rozporządzenia jest wprowadzenie nauczania nowego przedmiotu „Historia i teraźniejszość” Szkoły publiczne, niepubliczne Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2022 r. poz. 645) Rozporządzenie określa szczegółowe warunki organizacji nauczania uczniów będących uchodźcami z Ukrainy (m.in. w zakresie egzaminów zewnętrznych, liczebności oddziałów, warunków technicznym jakie powinny spełniać dodatkowe lokalizacje prowadzenia zajęć dydaktycznych, tworzone z myślą o tych uczniach) Szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, publiczne, niepubliczne Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 583 ze zm.) Ustawa określa szczególne rozwiązania mające na celu m.in. udzielenie wsparcia uczniom ukraińskim będącym uchodźcami wojennymi Szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, publiczne, niepubliczne, publiczne, niepubliczne Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2022 r. poz. 658) Wejście w życie zmian wiąże się z wprowadzeniem nowego przedmiotu „Historia i teraźniejszość” Szkoły publiczne, niepubliczne Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 23 marca 2022 r. w sprawie dotacji celowej na wyposażenie publicznych szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, udzielanej w 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 705) Rozporządzenie określa na 2022 r.: 1) sposób przekazywania przez dyrektora informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji na wyposażenie publicznych szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub osoby fizyczne, w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe, 2) tryb udzielania oraz szczegółowy sposób rozliczania wykorzystania tej dotacji Szkoły publiczne Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe w 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 716) Rozporządzenie określa na 2022 r. m.in. sposób przekazywania przez dyrektora szkoły informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe Szkoły publiczne, niepubliczne Projekty Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela (druk 2099) Projekt zakłada zwiększenie w okresie od 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. średniego wynagrodzenia nauczycieli o 4,4 proc. Zmiana ta umożliwi podwyższenie od 1 maja 2022 r. wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli oraz dodatków do wynagrodzenia Szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne publiczne Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 Planowana zmiana Rozporządzenia jest konsekwencją wzrostu części oświatowej subwencji ogólnej w związku z podwyższeniem średniego wynagrodzenia nauczycieli o 4,4 proc. w okresie od 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne publiczne Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy Celem Rozporządzenia jest podwyższenie od 1 maja 2022 r. minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Zmiana ta umożliwi jednocześnie podwyższenie od 1 maja 2022 r. dodatków do wynagrodzenia zależnych od wynagrodzenia zasadniczego (planowane jest zwiększenie w okresie od 1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. średniego wynagrodzenia nauczycieli o 4,4 proc.) Szkoły, przedszkola, poradnie psychologiczno-pedagogiczne publiczne Projekt Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży – „Laboratoria przyszłości” Rozporządzenie określa szczegółowe zasady rozdziału i przekazywania wsparcia finansowego oraz formy i szczegółowy zakres tego wsparcia na podstawie rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży – „Laboratoria przyszłości” Szkoły publiczne, niepubliczne Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy Rozporządzenie zmieniające precyzuje szereg kwestii związanych z nauczaniem uczniów będących ukraińskimi uchodźcami (m.in. w zakresie funkcjonowania oddziałów przygotowawczych, wychowania przedszkolnego, podziału oddziałów szkolnych na grupy, zasad bezpieczeństwa dotyczących tzw. innych lokalizacji prowadzenia zajęć) Szkoły, przedszkola publiczne, niepubliczne