Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

The Easter Egg Hunt Pomysły na zajęcia przedświąteczne Opracowała: Barbara Dudziak-Czajkowska GRUPA WIEKOWA: uczniowie klas IV–VI szkoły podstawowej. CZAS TRWANIA: 45 minut. CELE: · zapoznanie uczniów ze słownictwem tematycznym dotyczącym ogrodu, · przypomnienie konstrukcji there is / there are oraz przyimków miejsca, · ćwiczenie opisu ilustracji, · rozumienie pytań i poleceń w języku angielskim. O SCENARIUSZU: Scenariusz jest zbiorem pomysłów na przedświąteczną lekcję, której motywem przewodnim jest poszukiwanie pisanek w nawiązaniu do tradycji wielkanocnych. Wprowadzone słownictwo wiąże się z krajobrazem, ponieważ Easter Egg Hunt odbywa się w ogrodzie. Liczbę wprowadzonego słownictwa i poziom trudności ćwiczonych struktur gramatycznych należy dostosować do umiejętności i możliwości uczniów, z uwzględnieniem tego, czego uczyli się do tej pory. PROPONOWANE DZIAŁANIA: Rozgrzewka językowa Rozgrzewka ma charakter burzy mózgów, uczniowie pracują w grupach. Przygotowujemy papierowe pisanki, na odwrocie których zapisujemy pytania rozgrzewkowe, a następnie przypinamy je magnesem do tablicy. Jeżeli pisanki są mają różne kolory i wzory (stripped, dotted, checked), ćwiczymy dodatkowe słownictwo, wybierając pisanki w kolejnych rundach rozgrzewki. Możemy też wprowadzić element rywalizacji między grupami, przyda się jednak ograniczenie czasowe, dlatego warto skorzystać ze stopera. Na wykonanie każdego zadania grupy powinny mieć około minuty. Po podzieleniu klasy na grupy poprośmy o wybranie w każdym zespole osoby, która będzie spisywała odpowiedzi i pomysły. Przydadzą się jej papier i narzędzie piśmiennicze. Po upłynięciu czasu na wykonanie zadania pytamy, kto ile odpowiedzi wymyślił i zaczynamy sprawdzanie od grupy, której udało się zebrać najwięcej. Następnie pytamy pozostałe grupy, czy wśród swoich propozycji mają odpowiedzi, które jeszcze nie padły. W starszych klasach, w których uczniowie dysponują smartfonami, do kolekcjonowania odpowiedzi można skorzystać z narzędzi typu: https://answergarden.ch/ lub https://www.mentimeter.com/. Propozycje pytań ukrytych na odwrocie papierowych pisanek: • Which animals lay eggs? • What dishes are eggs used in? • What are the ways to eat eggs? • How can we decorate Easter eggs? • Where can we hide Easter eggs if we organise Ester egg hunt inside the house? • Where can we hide Easter eggs if we organise Ester egg hunt outside – in the garden? Wprowadzenie i utrwalanie słownictwa 1. Przygotowujemy karty obrazkowe ilustrujące słownictwo dotyczące ogrodu: grass, flower, flower bed (grządka kwiatowa), vegetable patch (grządka warzywna), tree, bush, stones, bench, fence, pond, basket, planter (donica, skrzynka na rośliny), swing. Pokazujemy ilustracje, wprowadzając słownictwo w zdaniu, które uczniowie mają powtórzyć: In the picture I can see… 2. Rozkładamy lub rozwieszamy karty obrazkowe w widocznym miejscu. Zaczynamy grupowe powtarzanie słownictwa kolejno od pierwszej do ostatniej ilustracji, zasłaniając ostatni obrazek po jego opisaniu. Przy każdym kolejnym powtórzeniu sekwencji słów uczniowie muszą powiedzieć z pamięci, co znajduje się na ostatnich ilustracjach. Przy ostatniej powtórce, kiedy obrazki są odwrócone i uczniowie wymieniają wszystkie słówka z pamięci, możemy wprowadzić element zaskoczenia i wskazywać ilustracje nie po kolei, a następnie odwracać je, aby sprawdzić, czy uczniowie dobrze zapamiętali, co się na nich znajduje. 3. Umawiamy się z grupą, że reakcją na poprawne/prawdziwe zdanie jest klaśnięcie, pstryknięcie palcami lub inny gest, a na błędne/nieprawdziwe zdanie tupnięcie, uderzenie w ławkę lub inny gest. Pokazujemy kartę obrazkową, a następnie układamy o niej zdanie. Zadaniem naszych uczniów jest zweryfikować, czy opis jest poprawny/prawdziwy, czy nie i odpowiednio zareagować umówionym gestem. Możemy też prosić uczniów o tworzenie zdań, których prawdziwość będą weryfikować ich koleżanki i koledzy. Wprowadzenie i utrwalanie struktur 1. Na tablicy rysujemy ogród z elementami ogrodowego krajobrazu, które wprowadziliśmy w ramach słownictwa tematycznego. Uczniowie mogą w tym samym czasie wykonywać prosty rysunek na kartkach lub w swoich zeszytach. Dorysowując kolejne elementy, tworzymy zdania typu: There is a bench. There are two flower beds. There is a big vegetable patch with carrots, lettuce and tomatoes. There are four trees and five bushes. Następnie wspólnie z uczniami ustalamy, w których miejscach „schowamy” pisanki, i dorysowujemy je na ilustracji na tablicy. Mamy za zadanie wspólnie ulokować 15 pisanek, tak aby ułożyć 8 zdań: 4 z konstrukcją There is an Easter egg… oraz 4 z There are two/three/four Easter eggs… Dla ułatwienia możemy wypisać przyimki miejsca (in, on, under, above, in front of, behind, next to, between) do wykorzystania w zdaniach – jest to zagadnienie, które nasi uczniowie najpewniej już znają. Przykładowe zdania: • There is an Easter egg under the bench. • There are two Easter eggs in the basket. • There is an Easter egg behind the tree. • There are three Easter eggs between flower beds. 2. Po ukończeniu rysunku zadajemy klasie pytania, na które uczniowie odpowiadają według podanego schematu: Yes, there is lub Yes, there are w przypadku odpowiedzi twierdzących, a w przypadku przeczących: No, there isn’t lub No, there aren’t. Przykładowe pytania: • Is there an Easter egg on the vegetable patch? • Are there any Easter eggs under the swing? • Is there an Easter egg in the planter? • Are there any Easter eggs next to the pond? Warto skonstruować pytania w taki sposób, aby uczniowie przećwiczyli różne warianty odpowiedzi, a także by pojawiło się w nich jak najwięcej przyimków miejsca i słówek tematycznych dotyczących ogrodowego krajobrazu. 3. W kolejnej aktywności uczniowie pracują w parach. Ich zadaniem jest ukryć pisanki na swoich ilustracjach, dorysowując je w odpowiednich miejscach według poleceń partnera. Uczniowie wydają sobie polecenia naprzemiennie, używając słownictwa tematycznego oraz przyimków miejsca. Możemy albo założyć, że wypowiadając polecenia, uczniowie będą patrzeć na rysunek kolegi, albo konieczne będzie dorysowanie pewnych elementów na ilustracji, aby można było polecenie wykonać. Przykładowe polecenia warto zapisać na tablicy: • Draw an Easter egg under a tree / between two stones. • Draw five Easter eggs in the basket / in front of the fence. Kiedy uczniowie pracują w parach, warto podchodzić do nich i zadawać pytania do ilustracji, ćwicząc konstrukcje: Is there / Are there oraz odpowiedzi Yes, there is/are oraz No, there isn’t/aren’t. 4. Na koniec lekcji każdy z uczniów ma za zadanie ułożyć dwa zdania na temat swojego ogrodu lub na temat rysunku na tablicy, używając konstrukcji There is / There are. Zdania można wypowiedzieć na forum klasy lub podejść do nauczyciela przed wyjściem z lekcji i przedstawić swoje propozycje. W młodszych grupach świetnie sprawdzają się zadania językowe na wyjście. Nauczyciel staje przy drzwiach, a każdy wychodzący uczeń wykonuje szybkie zadanie językowe, np. wymienia trzy ulubione słówka z lekcji, powtarza zdanie-hasło zawierające strukturę ćwiczoną na zajęciach albo – tak jak w przypadku naszej wielkanocnej lekcji – mówi dwa zdania opisujące, gdzie schował Easter eggs na swojej ilustracji. Jeżeli pracujemy z małą grupą, a aktywności przebiegają sprawnie, na koniec lekcji możemy użyć gier online lub ćwiczeń interaktywnych w celu powtórki wprowadzonego słownictwa tematycznego i ćwiczonej struktury gramatycznej. Proste gry możemy stworzyć np. na stronach https://wordwall.net/, https://learningapps.org/ czy https://www.educaplay.com/, a następnie zagrać całą grupą lub indywidualnie, jeżeli uczniowie korzystają na lekcjach ze smartfonów.