Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 11 KWIETNIA 2022
Wcześniejsze rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Na prośbę rodziców dwóch wychowanków w wieku pięciu lat uczęszcza od 1 września 2021 r. do oddziału „0”, gdzie objęci są rocznym przygotowaniem przedszkolnym wraz z dziećmi sześcioletnimi. Rodzice uzasadnili swą prośbę chęcią posłania dzieci rok wcze-śniej do szkoły podstawowej, czyli 1 września 2022 r. Czy fakt uczęszczania do „zerówki” i osiągnięcie dojrzałości szkolnej stwierdzone podczas dokonywania końcowej diagnozy przedszkolnej będą wystarczające, aby dzieci rozpoczęły naukę w klasie I? Czy może według aktualnych przepisów należy spełnić jeszcze jakieś inne wymogi formalne?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
Wymogi formalne określa tu art. 36 Ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy sześć lat. Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje dziecko, jeżeli:
• korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej, albo
• posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psycho-logiczno-pedagogiczną założoną zgodnie z art. 168 oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psycho-logiczno-pedagogicznych.
Wystarczy spełnić jeden z tych warunków, aby móc przyjąć dziecko do szkoły podstawowej.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM