Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Dzień Czekolady Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele główne: • poznanie zasad zdrowego odżywiania (miejsce słodyczy w diecie), • odejmowanie (działania na konkretach), • poznanie jednego ze znaczeń słowa „para”, • wielozmysłowe poznawanie, • działania rozwijające koncentrację i uważność, • wzbogacanie wiedzy o świecie. Cele szczegółowe: • rozwiązywanie zagadek na podstawie podanych wskazówek, • rozwiązywanie zadań matematycznych dotyczących odejmowania, • poznanie piramidy żywieniowej, • podawanie przykładów dla różnych grup produktów, • obejrzenie filmu na temat produkcji czekolady, • odcinanie kostek czekolady, • poznanie zastosowania czekolady w różnych obszarach życia, • układanie puzzli w grupach. Formy pracy: • indywidualna, • grupowa. Materiały dydaktyczne: • pudełko, ilustracja smerfa Łasucha, dwie tabliczki czekolady, plakat przedstawiający piramidę żywieniową, piłka, film z manufaktury czekolady na temat jej produkcji, no-życzki, karty pracy, pisaki, ilustracje w formie puzzli – zastosowanie czekolady. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Kto jest łasuchem? Nauczyciel zaprasza dzieci do sali. Po chwili wnosi do niej duże pudełko, w którym schowano pewną postać z bajki dla najmłodszych. Wychowankowie starają się odgadnąć, co to za bohater, korzystając ze wskazówek podanych przez prowadzącego: „Bohater naszej bajki jest mały, niski, wesoły, niebieski”. Jeśli podpowiedzi nie pomogą, wychowawca udziela dzieciom kolejnych, bardziej szczegółowych informacji: • Postać ta ma dom, który jest grzybem. • Boi się rudego kota. • Pewien zły czarnoksiężnik chce złapać naszego bohatera i go zjeść. Przedszkolaki podają swoje odpowiedzi. Wychowawca wyciąga obrazek przedstawiający tę postać. Jest to smerf Łasuch, który zwykle większość swojego czasu spędza w kuchni. „Czy dzieci wiedzą, kogo można nazwać łasuchem? Kto to taki? Co lubi robić? Co mu najbardziej smakuje?”. Następuje rozmowa na ten temat. 2. Piramida żywienia Nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat nawyków żywieniowych. Zadaje dzieciom pyta-nie: „Dlaczego nie możemy spożywać jedynie słodyczy?”. Przyczyną jest cukier, którego po-trzebujemy w ograniczonej ilości. Wychowawczyni przedstawia wychowankom plakat przed-stawiający piramidę żywienia, a następnie szczegółowo omawia ją z dziećmi, zwracając szczególną uwagę na warzywa i owoce. Cukier znajduje się na samej górze, co wcale nie zna-czy, że jest najważniejszy. Omawiając problem, wychowawca aktywizuje dzieci za pomocą piłki. Nauczyciel rzuca ją do wychowanków i prosi o podanie przykładów, np. warzyw, owo-ców, nabiału. Na koniec najmłodsi podają przykłady słodyczy. Wśród nich z pewnością znaj-dzie się czekolada. 3. Jak powstaje czekolada? Krótka opowieść filmowa. Wychowawca prezentuje dzieciom film z manufaktury czekolady szczegółowo pokazujący proces jej produkcji. Jeśli w filmie pojawią się trudne dla dzieci określenia, warto wyłączyć dźwięk i wzbogacić obraz własną opowieścią, przekazaną naj-młodszym w zrozumiałym dla nich języku. Na koniec prowadzący utrwala z dziećmi kolejne etapy produkcji i zachęca do dalszych łamigłówek związanych z tym tematem. 4. Różne zastosowania czekolady Czekolada ma wiele różnych zastosowań. „Czy dzieci wiedzą, do czego można jeszcze użyć czekolady?”. Żeby rozwikłać tę zagadkę, prowadzący dzieli wychowanków na cztery grupy. Każda z nich otrzymuje puzzle stworzone z pociętego na kawałki obrazka. Dzięki temu dzieci będą mogły dowiedzieć się, jakie są inne jej zastosowania, do których należą: • masaż czekoladą: obrazek przedstawiający ten zabieg – czekolada dobrze natłuszcza skórę, • wspomaganie uczenia się: obrazek osoby czytającej książkę i tworzącej notatki – zje-dzenie gorzkiej czekolady poprawia krążenie krwi w organizmie, a co za tym idzie, także myślenie, • wzmacnianie zębów: obrazek z uśmiechem – najnowsze badania pokazują, że czeko-lada gorzka o dobrym składzie pozytywnie wpływa na szkliwo, • produkcja perfum: obrazek z osobą używającą wody toaletowej – aromat czekolady koi nasze zmysły i wprawia nas w dobry nastrój, dlatego często korzysta się z niego podczas produkcji perfum, płynów do kąpieli czy mydeł. 5. Kostka do kosteczki Nauczycielka rozdaje dzieciom kartę pracy (załącznik nr 1) przedstawiającą 20 kostek czeko-lady. Zadaniem dzieci jest dobranie ich w pary za pomocą grubej linii. Zadanie to staje się spo-sobem na przedstawienie dzieciom jednego ze znaczeń słowa „para”. 6. Matematyczna tabliczka Zabawa w odejmowanie. Dzieci otrzymują od wychowawcy kartę z trzema tabliczkami cze-kolady (załącznik nr 2) oraz nożyczki. Wycinają je. Każda z tabliczek posiada 5 rządków po 3 kostki, czyli 15 kostek (w zadaniach wykorzystujemy liczenie do 10). 1. Tabliczka 1. Kasia wyszła na dwór. Po zabawie z trójką przyjaciół poczęstowała każ-dego rządkiem czekolady. Odetnij te rządki. Ile rządków zostało Kasi? Ile to kostek? 2. Tabliczka 2. Marta ma dziś imieniny. Z tej okazji otrzymała czekoladę od starszego brata. Szybko ją otworzyła i poczęstowała całą rodzinę: 2 kostki wzięła mama, 2 tata i 2 starszy brat. Ile kostek czekolady zostało Marcie? 3. Tabliczka 3. Mama robiła polewę czekoladową do ciasta. Wykorzystała do niej 2 rządki czekolady. Po chwili dorzuciła do garnka jeszcze 2 kostki. Ile kostek czeko-lady zostało? Nauczyciel omawia z dziećmi każde zadanie i sprawdza poprawność wyników. 7. Czekoladowy podwieczorek Podczas Dnia Czekolady nie może zabraknąć tej słodkości na stolikach przedszkolaków. W sali ponownie pojawia się smerf Łasuch. W swoim pudełku ukrył dwie tabliczki czekolady, którymi częstuje dzieci. Dzieci starają się je dokładnie poznać, wykorzystując do tego wiele zmysłów.