Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWY NA 6 KWIETNIA 2022
Liczba godzin zajęć rewalidacyjnych
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, autor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego, prawa pracy, finansów publicznych i funkcjonowania samorządu terytorialnego, uznany prelegent i szkoleniowiec, wykładowca toruńskiej i bydgoskiej Wyższej Szkoły Bankowej, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, przez lata tworzył trzon Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego
Ile godzin zajęć rewalidacyjnych powinno mieć dziecko z orzeczeniem o kształceniu spe-cjalnym uczęszczające do przedszkola? Czy przepisy mówiące o dwóch godzinach zajęć rewalidacyjnych tygodniowo dla ucznia szkoły dotyczą głównie szkoły podstawowej, czy również przedszkola?
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ra-mowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r. poz. 639 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r. poz. 502 ze zm.).
Rozporządzenie MEN z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół określa minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych i wynosi on w oddziale ogólnodostępnym po dwie godziny tygo-dniowo na ucznia. Regulacje tego Rozporządzenia odnoszą się wyłącznie do szkół. W przy-padku przedszkoli stosować należy regulację § 12 ust. 4 Rozporządzenia MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, zgodnie z którym organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców. Dyrektor może oczywiście wzo-rować się na rozwiązaniach przyjętych dla szkół, natomiast musi uwzględnić potrzebę reali-zacji zaleceń z orzeczenia poradni.
Odmienną kwestię stanowi czas trwania godziny zajęć. Stosownie do § 10 ust. 3 Rozporzą-dzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli godzina zajęć rewalidacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych trwa 60 min. Rozporządzenie zawiera regulację dotyczącą wyłącznie przedszkoli, § 9 ust. 2 stanowi bowiem, że czas zajęć prowa-dzonych w przedszkolu powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas w przypadku zajęć rewalidacyjnych powinien on wynosić:
• z dziećmi w wieku 3–4 lat – ok. 15 min,
• z dziećmi w wieku 5–6 lat – ok. 30 min.
Jaka jest wzajemna relacja tych przepisów? Czy dla dzieci młodszych godzina zajęć rewali-dacyjnych to 15 min i jest to jednocześnie godzina dydaktyczna nauczyciela, jak w przypadku szkół, gdzie czas trwania godziny dydaktycznej wynosi 45 min, stanowiąc jednocześnie czas trwania godziny w ramach nauczycielskiego pensum? Wydaje się jednak wątpliwe, żeby w przypadku zajęć rewalidacyjnych można było zastosować interpretację analogiczną.
Zgodnie z wcześniejszym przepisem, czyli ust. 1 w § 9, godzina prowadzonych przez nauczy-ciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 min. Odpowiada ona cza-sowi trwania godziny zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, o której mowa w § 10 ust. 3 Rozporządzenia. Z kolei § 9 ust. 2, ustalając czas prowadzonych zajęć na 15 lub 30 min, w zależności od wieku dzieci, nie posługuje się już pojęciem godziny, lecz właśnie „czasu” prowadzonych zajęć. Nie jest to więc regulacja ustalająca czas trwania godziny dy-daktycznej, ale maksymalny wymiar czasu, po którym powinna nastąpić przerwa w prowa-dzonych zajęciach na odpoczynek dzieci. W efekcie dla dzieci w wieku 3–4 lat godzina zajęć to nadal 60 min, ale w czterech częściach po 15 min. Dla dzieci w wieku 5–6 lat godzina zajęć rewalidacyjnych będzie składała się z dwóch bloków zajęć po 30 min.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM