Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
TRUDNY TEMAT – WOJNA
Jak rozmawiać o niej z dziećmi?
ZATRUDNIANIE
CUDZOZIEMCÓW
PRZYJMOWANIE
DZIECI Z UKRAINY
n a s t a n o w i s k a c h
p e d a g o g i c z n y c h
d o p r z e d s z k o l i w P o l s c e
magazyn dla placówek publicznych i niepublicznych
Pismo poleca:
Nr 4 (150) kwiecień 2022 / 29,00 zł (w tym 8% VAT) I ISSN 2719-2660
lat razem!
PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022 | 3
OD REDAKCJI OD REDAKCJI
kwietniowy numer „Przedszkola” zdo-
minował temat wojny. O tym, jak rozma-
wiać o niej z dziećmi, dostosować przekaz
do małych odbiorców, zapewnić im po-
czucie bezpieczeństwa oraz na co szcze-
gólnie zwrócić uwagę w tym niełatwym
okresie, przeczytają Państwo w Temacie
na topie. Polecam również artykuł Radzenie sobie z kryzysem i stre-
sem w obliczu wojny, w którym znajdą Państwo cenne wskazówki,
jak zadbać o swój dobrostan, aby móc skutecznie pomagać innym,
oraz tekst Katarzyny Dworaczyk z bajką terapeutyczną o wymow-
nym tytule „A co to właściwie jest wojna?”.
Zapewnienie opieki przedszkolnej małym uchodźcom to także
dodatkowe obowiązki dla dyrektorów. Mam nadzieję, że obszer-
ny artykuł Przyjmowanie dzieci z Ukrainy do przedszkoli w Polsce
ułatwi zorganizowanie zajęć i pomoże w usprawnieniu pracy pla-
cówki. Z kolei z tekstu Zatrudnianie cudzoziemców na stanowiskach
pedagogicznych dowiedzą się Państwo, na jakich zasadach możli-
we jest obecnie przyjmowanie obywateli Ukrainy na stanowiska
pedagogiczne.
Zachęcam też do regularnego zaglądania na Platformę MM. We
wszystkich naszych serwisach dostępna jest specjalna kategoria
poświęcona zagadnieniom związanym z przyjmowaniem dzieci
z Ukrainy do polskich placówek, w której znajdują się darmowe
materiały edukacyjne, scenariusze zajęć, bajki terapeutyczne, wy-
tyczne, akty prawne oraz artykuły.
Szanowni Państwo,
Serdecznie pozdrawiam
Małgorzata Kowalska
redaktorka prowadząca
WYDAWCA
Oficyna MM
Wydawnictwo Prawnicze Mizera Sp. k.
ul. Bałtycka 33A, 61-017 Poznań
tel. 61 653 64 30
biuro@oficynamm.pl
www.oficynamm.pl
REDAKTOR NACZELNA
Aneta Mizera
REDAKCJA
Agnieszka Domagała-Niemir
adomagala@oficynamm.pl
Małgorzata Kowalska
mkowalska@oficynamm.pl
KOREKTA
Martyna Mikołajczyk
STALI WSPÓŁPRACOWNICY
Kinga Bartkowiak, Elżbieta Bukowiecka-Górny,
Izabela Czaja-Antoszek, Barbara Dudziak-
-Czajkowska, Zofia Grudzińska, Paweł Kuczma,
Patryk Kuzior, Michał Łyszczarz, Marcin
Majchrzak, Aleksandra Marchwian, Alicja
Mironiuk, Joanna Rymarowicz, Honorata Sklepik,
Monika Sobkowiak, Małgorzata Swędrowska,
Ewelina Śliwa, Magdalena Tomczyk, Magdalena
Widłak-Langer
REKLAMA
Magdalena Michalska
mmichalska@oficynamm.pl
tel. 61 653 64 30, wew. 59
DZIAŁ OBSŁUGI KLIENTA
bok@oficynamm.pl
tel. 61 828 49 27
tel. 61 828 49 72
NAKŁAD
7450 prenumerat elektronicznych
ZDJĘCIA
Zbiory własne Oficyny MM, Adobe Stock
PROJEKT OKŁADKI I SKŁAD
Studio 365 Bettina Plenzler
DRUK I OPRAWA
Perfekt-Gaul i Wspólnicy sp.j.
www.perfektdruk.pl
4 | PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022
SPIS TREŚCI / KWIECIEŃ 2022
s. 10
s. 14 s. 23
TRUDNY TEMAT – WOJNA
ZATRUDNIANIE
CUDZOZIEMCÓW
Wojna w Ukrainie spowodowała
napływ do naszego kraju
wielu uchodźców. Oznacza
to zwiększone zapotrzebowanie
na obsadę kadrową
w jednostkach oświaty. Na
jakich zasadach możliwe
jest obecnie przyjmowanie
obywateli Ukrainy na
stanowiska pedagogiczne?
PRZYJMOWANIE
DZIECI Z UKRAINY
W związku z wojną w Ukrainie
pojawiła się konieczność objęcia
opieką wielu dzieci, które
schroniły się wraz z rodzicami
w naszym kraju. Jakie są zasady
przyjmowania dzieci z Ukrainy
do polskich przedszkoli oraz
regulacje szczególne mające
w założeniu usprawnić pracę
placówek?
Aktualności
5 Kalendarium zadań dyrektora
7 Zmiany w prawie
8 Planowane podwyżki dla nauczycieli
8 Konkurs przyrodniczy dla przedszkolaków
8 Konferencja „Nauczyciele Przyszłości
– Razem dla Środowiska”
Temat na topie
10 Trudny temat – wojna. Jak rozmawiać
o niej z dziećmi i jak zapewnić im poczucie
bezpieczeństwa?
Prawo
14 Przyjmowanie dzieci z Ukrainy do przedszkoli
w Polsce
23 Zatrudnianie cudzoziemców na stanowiskach
pedagogicznych
41 Pytania do prawnika
Zarządzanie
28 Długotrwałe zwolnienia lekarskie pracowników
Z sali sądowej
32 Rozwiązanie przez pracownika umowy o pracę
bez wypowiedzenia
Dokumenty dyrektora
36 Arkusz organizacji pracy przedszkola (wzór)
40 Przydzielenie godzin ponadwymiarowych
nauczycielowi przedszkola
Fabryka wiedzy
44 Radzenie sobie z kryzysem i stresem w obliczu
wojny
Porady specjalisty
48 „A co to właściwie jest wojna?”. Jak radzić sobie
z trudnymi emocjami?
Edukacyjne inspiracje
52 TinyTap, czyli sposób na materiały edukacyjne
dla przedszkolaków
Logopedia praktyczna
56 Kiedy przedszkolaki nie szumią. Część II.
Głoska „cz”
Everyday English
58 Angielski w ruchu
Przedszkolne opowieści
62 Podwodny świat
Felieton
65 Pokój i wojna. Troska o dzieci
Czytelnia
66 Recenzje książek
W jaki sposób rozmawiać z dziećmi na tak trudny temat, jakim
jest wojna? Jak dostosować przekaz do małych odbiorców, uniknąć
zbędnego ładunku emocjonalnego i zapewnić przedszkolakom
poczucie bezpieczeństwa? Na co szczególnie zwrócić uwagę i jak
odnaleźć spokój w tym niełatwym okresie?
PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022 | 5
AKTUALNOŚCI
KALENDARIUM – KWIECIEŃ 2022
DATA ZADANIA DYREKTORA PRZEDSZKOLA PODSTAWA PRAWNA
5
Złożenie deklaracji rozliczeniowych ZUS DRA (dotyczy
przedszkoli publicznych)
t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 423
ze zm.
Do 8
Złożenie do GUS-u kwartalnego sprawozdania Z-05
(dotyczy przedszkoli publicznych i niepublicznych)
Dz.U. z 2021 r. poz. 2303
8
Złożenie kwartalnego sprawozdania Rb-27ZZ (dotyczy
przedszkoli publicznych)
Dz.U. z 2022 r. poz. 144
Do 11
Przekazanie do SIO danych według stanu na koniec
poprzedniego kwartału (31 marca) dotyczących:
X wydatków na prowadzenie szkół i placówek (tylko
szkoły i placówki prowadzone przez JST i ministrów),
X pracowników niebędących nauczycielami (liczba
i wymiar zatrudnienia),
X pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie
i administrowanie oświatą – liczba, wymiar, łączna
wysokość wynagrodzeń (tylko inne jednostki
wykonujące zadania z zakresu oświaty)
Dz.U. z 2019 r. poz. 1663
t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 584
ze zm.
Do 11
Złożenie wniosków o nagrody MEN-u (dotyczy
przedszkoli publicznych)
t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762
Do 11
Złożenie do GUS-u kwartalnego sprawozdania
o zatrudnieniu i wynagrodzeniu Z-03 (dotyczy przedszkoli
publicznych i niepublicznych)
Dz.U. z 2021 r. poz. 2303
11
Złożenie miesięcznych sprawozdań budżetowych:
Rb-27S, Rb-28S, Rb-23, Rb-27, Rb-28 oraz kwartalnych
sprawozdań: Rb-34S, Rb-50, Rb-Z, Rb-N (dotyczy
przedszkoli publicznych)
Dz.U. z 2022 r. poz. 144
Dz.U. z 2020 r. poz. 2396
ze zm.
14
Początek wiosennej przerwy świątecznej Dz.U. z 2017 r. poz. 1603
ze zm.
Do 15
Złożenie deklaracji rozliczeniowych ZUS DRA (dotyczy
przedszkoli niepublicznych)
t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 423
ze zm.
19
Koniec wiosennej przerwy świątecznej Dz.U. z 2017 r. poz. 1603
ze zm.
20
Złożenie do Zarządu PFRON-u informacji INF-1
o zatrudnieniu, kształceniu lub działalności na rzecz osób
niepełnosprawnych (dotyczy przedszkoli publicznych
i niepublicznych)
t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 573
ze zm.
Dz.U. z 2018 r. poz. 1857
20
Wpłata pobranych zaliczek na podatek dochodowy od
łącznej kwoty wypłat wynagrodzeń z tytułu umów
o pracę (dotyczy przedszkoli publicznych i niepublicznych)
t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128
ze zm.
20
Złożenie do właściwego kuratora oświaty wniosków
o przyznanie nauczycielom nagród kuratora oświaty
(dotyczy przedszkoli publicznych i niepublicznych)
t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762
6 | PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022
AKTUALNOŚCI
Do 21
Przekazanie przez dyrektora do organu prowadzącego
arkusza organizacji opracowanego przez dyrektora oraz
zaopiniowanego przez radę pedagogiczną i zakładowe
organizacje związkowe (dotyczy przedszkoli publicznych)
Dz.U. z 2019 r. poz. 502 ze zm.
20
Zakończenie zajęć w klasach programowo najwyższych
w szkołach ponadpodstawowych, w których zajęcia
dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się
w pierwszym powszednim dniu września
Dz.U. z 2017 r. poz. 1603
ze zm.
Do 30
Złożenie oświadczenia majątkowego wraz z kopią
zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku
podatkowym (PIT) za rok poprzedni i jego korektą
(dotyczy przedszkoli publicznych)
t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 559
t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2020
Do 30
Weryfikacja danych przekazanych do ZUS-u w imiennych
raportach miesięcznych za 2021 r. (dotyczy przedszkoli
publicznych i niepublicznych)
t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 423
ze zm.
MAJ 2022 – ZAPOWIEDŹ
DATA ZADANIA DYREKTORA PRZEDSZKOLA
do 6
Poinformowanie nauczycieli przewidzianych do zwolnienia w trybie art. 20 ust. 1 pkt 2 KN
o możliwości złożenia wniosku o przeniesienie w stan nieczynny lub ograniczenie
zatrudnienia. Ruch służbowy nauczycieli: ustalenie wakatów, zmiana stosunków
pracy, dopełnienie formalności związanych z decyzjami emerytalnymi pracowników,
zatrudnianie nowych nauczycieli (dotyczy przedszkoli publicznych)
10
Złożenie miesięcznych sprawozdań budżetowych: Rb-23, Rb-27, Rb-28, Rb-27S, Rb-28S
(dotyczy przedszkoli publicznych)
Do 16
Dyrektor publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, w której
zorganizowano oddział przedszkolny, niepublicznego przedszkola lub niepublicznej
szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, a także osoba
kierująca publiczną inną formą wychowania przedszkolnego lub niepubliczną inną formą
wychowania przedszkolnego, przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) do
15 maja roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, na który zostało przeprowadzone
postępowanie rekrutacyjne, informację zawierającą listę dzieci, które w roku bazowym
kończą pięć lat lub mniej, którym gmina ma obowiązek zapewnić możliwość korzystania
z wychowania przedszkolnego, nieprzyjętych do placówek wychowania przedszkolnego,
którym wójt (burmistrz, prezydent miasta) wbrew obowiązkowi nie wskazał miejsca
korzystania z wychowania przedszkolnego
20
Złożenie do Zarządu PFRON-u informacji INF-1 o zatrudnieniu, kształceniu lub działalności
na rzecz osób niepełnosprawnych
Do 29
Zatwierdzenie przez organ prowadzący arkusza organizacji przedszkola na kolejny rok
(dotyczy przedszkoli publicznych)
31
Czynności związane z zakończeniem staży na kolejne stopnie awansu zawodowego
nauczycieli
PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022 | 7
AKTUALNOŚCI
ZMIANY W PRAWIE: 10.02–10.03.2022 R.
WESZŁY W ŻYCIE / ZOSTAŁY ZMIENIONE / ZOSTAŁY OPUBLIKOWANE:
Akt prawny Opis zmian
Rozporządzenie MEiN z dnia 10 lutego 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu
podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla
jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022
(Dz.U. z 2022 r. poz. 352)
Dotyczy placówek publicznych i niepublicznych. Rozporzą-
dzenie określa sposób podziału części oświatowej subwencji
ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku
2022. Przewiduje ono wzrost tzw. finansowego standar-
du A o ok. 0,8 proc. w stosunku do poprzedniego roku
Rozporządzenie MEiN z dnia 25 lutego 2022 r.
w sprawie czasowego ograniczenia funkcjono-
wania jednostek systemu oświaty w związku
z sytuacją na granicy państwowej Rzeczypospo-
litej Polskiej z Ukrainą (Dz.U. z 2022 r. poz. 477)
Dotyczy placówek publicznych i niepublicznych. Rozpo-
rządzenie wprowadza możliwość zawieszenia zajęć stacjo-
narnych w powiatach graniczących z Ukrainą ze względu
na ewentualne zagrożenie bezpieczeństwa
Rozporządzenie MEiN z dnia 9 marca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegó-
łowej organizacji publicznych szkół i publicznych
przedszkoli (Dz.U. z 2022 r. poz. 566)
Dotyczy szkół i przedszkoli publicznych. Rozporządzenie
umożliwia do końca roku szkolnego 2021/2022:
1) przyjęcie dodatkowo do 3 dzieci będących obywatela-
mi Ukrainy do oddziału przedszkolnego (ponad limit
25 dzieci),
2) zwiększenie liczby uczniów w oddziałach klas I–III szkoły
podstawowej powyżej 25 uczniów o nie więcej niż 4 ucz-
niów będących obywatelami Ukrainy (jeżeli oddział uległ
wcześniejszemu zwiększeniu odpowiednio o 1 lub 2 ucz-
niów, wówczas możliwe jest przyjęcie dodatkowo odpo-
wiednio 1 lub 2 dzieci będących obywatelami Ukrainy)
PROJEKTY:
Akt prawny Opis zmian
Projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy
w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium
tego państwa
Dotyczy szkół i przedszkoli publicznych i niepublicz-
nych. Projekt zakłada wprowadzenie rozwiązań doty-
czących m.in. organizowania kształcenia i opieki dla
dzieci przybywających z Ukrainy. Rozwiązania te dotyczą
w szczególności:
1) tworzenia dodatkowych lokalizacji prowadzenia zajęć,
2) dowozu uczniów i dzieci na zajęcia,
3) udzielania uczniom pomocy materialnej,
4) zwiększenia limitu godzin ponadwymiarowych,
5) kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska
pomocy nauczyciela,
6) możliwości zwiększenia środków finansowych
z przeznaczeniem na organizowanie nauki dla dzieci
uchodźców
8 | PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022
AKTUALNOŚCI
POLECAMY
PLANOWANE PODWYŻKI DLA NAUCZYCIELI
Zgodnie z projektem nowelizacji Karty nauczyciela przygotowanym przez grupę posłów PIS w okresie od
1 maja 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli ustalone w sposób określony w art. 30
ust. 3 KN zostanie zwiększone o 4,4 proc. Oznacza to, że stawka średniego wynagrodzenia nauczyciela sta-
żysty wyniesie 3693,46 zł, nauczyciela kontraktowego – 4099,74 zł, nauczyciela mianowanego – 5318,58 zł,
a nauczyciela dyplomowanego – 6795,97 zł. Proponowana zmiana umożliwi jednocześnie podwyższenie od
1 maja 2022 r. wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli oraz dodatków do
wynagrodzenia.
Związek Powiatów Polskich skrytykował tryb procedowania projektu, a także zwrócił uwagę, że w pro-
jekcie nie wyliczono ani nie podano źródła finansowania wzrostu średnich wynagrodzeń nauczycieli wy-
chowania przedszkolnego zatrudnionych przez JST a nieobjętych subwencją oświatową (nauczycieli dzieci
pięcioletnich i młodszych objętych wychowaniem przedszkolnym). ZPP ocenił, że aktualna konstrukcja pro-
jektu i jego uzasadnienia rodzi obawy środowiska samorządowego, że znaczącą część skutków finansowych
proponowanych w przedmiotowym projekcie zmian poniosą jednostki samorządu terytorialnego prowadzą-
ce przedszkola/szkoły/placówki. Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego zawarta w projekcie ustawy
podwyżka nie jest satysfakcjonująca dla środowiska. – To projekt poselski i to jest ważne, bo oznacza pominięcie
konsultacji i opiniowania projektu przez związki zawodowe – mówi tvn24.pl prezes ZNP Sławomir Broniarz.
Źródło: samorzad.pap.pl, znp.edu.pl
KONFERENCJA „NAUCZYCIELE PRZY-
SZŁOŚCI – RAZEM DLA ŚRODOWISKA”
„Nauczyciele Przyszłości – Razem dla Środowiska” to pierwsza
w Polsce międzynarodowa konferencja dla nauczycieli dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Podczas dwóch dni uczestnicy pogłębią swoją wiedzę na temat zrównoważonego rozwoju, ekologii i ochrony
środowiska w procesie edukacji dzieci. Całe wydarzenie skupi się wokół sześciu zagadnień: mała retencja
wody, segregacja śmieci, bioróżnorodność, ochrona pszczół, zagrożone gatunki zwierząt oraz zmiana klimatu.
Konferencja odbędzie się 12–13 maja 2022 r. w Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych
i Szkoleń (WCIES). Organizatorem wydarzenia jest Fundacja CultureLab razem z partnerami, a Prezydent Mia-
sta Stołecznego Warszawy objął nad nią honorowy patronat. Udział w konferencji jest bezpłatny. Formularz
rejestracyjny oraz szczegóły wydarzenia znajdują się na stronie Fundacji CultureLab: https://www.culturelab.
pl/miedzynarodowa-konferencja/
KONKURS PRZYRODNICZY DLA PRZEDSZKOLAKÓW
Zapraszamy do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Przyrodniczym „Niezłe ziółko” – najciekawszy ogródek
przedszkolny na parapecie. Organizatorzy konkursu zachęcają do samodzielnego założenia i zaprezentowa-
nia miniogródków ziołowo-warzywnych w swoich salach. Prace przy tworzeniu miniogródka powinny zostać
uwiecznione na maksymalnie 10 zdjęciach oraz krótko opisane i przesłane na adres: przedszkolebimbambom-
lodz@gmail.com do 6 maja 2022 r. Szczegóły i regulamin konkursu dostępne na stronie: https://konkursyd-
ladzieci.eu/zobacz/ogolnopolski-konkurs-przyrodniczy-dla-przedszkolakow-niezle-ziolko-najciekawszy-
-ogrodek-przedszkolny-na-parapecie/
FUNDACJA
CULTURELAB
PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022 | 9
10 | PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022
DLA PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH
I NIEPUBLICZNYCH TEMAT NA TOPIE
TRUDNY TEMAT – WOJNA
Jak rozmawiać o niej z dziećmi i jak zapewnić im poczucie
bezpieczeństwa?
W związku z atakiem wojsk rosyjskich na Ukrainę placówki oświatowe stoją (lub wkrótce
staną) przed koniecznością objęcia opieką maluchów przybywających z terenów, na których
obecnie toczy się wojna. Jednocześnie zadaniem nauczycieli jest zapewnienie poczucia bez-
pieczeństwa pozostałym przedszkolakom. W jaki sposób rozmawiać z dziećmi o wojnie? Jak
dostosować przekaz do małych odbiorców? Na co szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę
w tym trudnym okresie?
JOLANTA MOLENDA
N ie sposób wymienić wszystkich konsekwencji
inwazji rosyjskich wojsk na Ukrainę, do której
doszło w lutym br. Z pewnością jedną z naji-
stotniejszych jest kryzys migracyjny, z którym obecnie
mamy do czynienia, i związany z nim masowy napływ
ukraińskich obywateli do krajów europejskich, w tym
Polski.
W czasie, kiedy powstawał ten artykuł, Minister-
stwo Edukacji i Nauki opublikowało na swojej stronie
internetowej rekomendacje przeznaczone dla nauczy-
cieli i pedagogów szkolnych, w których znalazły się
m.in. wskazówki dotyczące tego, jak rozmawiać z dzieć-
mi i uczniami na temat sytuacji w Ukrainie (https://
www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/jak-rozmawiac-z-
-dziecmi-i-uczniami-na-temat-sytuacji-w-ukrainie--
-rekomendacje-dla-nauczycieli-i-pedagogow-szkol-
nych). Czytelników zainteresowanych zgłębieniem
tematu odsyłamy do wymienionego dokumentu.
Trudny temat
W dzisiejszym świecie dzieci mają styczność z licz-
nymi treściami, które niekoniecznie są dostosowane
do ich wieku. Nie chodzi tutaj jedynie o przekaz me-
dialny, choć nie ulega wątpliwości, że małe dzieci są
szczególnie wrażliwe na obrazy. Ostatnimi czasy wia-
domości wypełnione są informacjami, zdjęciami i re-
lacjami opisującymi przebieg działań wojennych. Nie-
zwykle trudno jest całkowicie odciąć najmłodszych od
tych treści, tym bardziej że maluchy często mimowol-
nie przysłuchują się rozmowom prowadzonym przez
osoby dorosłe znajdujące się w ich najbliższym otocze-
niu. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, ile informa-
cji dociera do małych, dziecięcych uszu.
Im młodsze dzieci, tym bardziej powinniśmy ogra-
niczać im dostęp do wiadomości i serwisów infor-
macyjnych. Jeżeli jednak maluch usłyszy lub zobaczy
przekaz związany z toczącą się wojną, powinniśmy –
podobnie jak w przypadku oglądania bajek i filmów czy
grania w gry komputerowe – starać się być blisko, aby
jak najszybciej porozmawiać z dzieckiem na ten temat,
udzielić mu stosownych wyjaśnień i zapewnić poczucie
bezpieczeństwa.
Wyobraźnia – przyjaciel czy wróg?
Docierające do dzieci informacje, których maluchy do
końca nie rozumieją – zwłaszcza jeśli dotyczą one sy-
tuacji powodujących widoczny niepokój u dorosłych
znajdujących się w pobliżu – mogą wywoływać reakcje
PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022 | 11
TEMAT NA TOPIE / TRUDNY TEMAT – WOJNA
lękowe. Nikogo nie trzeba przekonywać o sile dziecię-
cej wyobraźni. Jeśli nie będziemy rozmawiać z przed-
szkolakami i tłumaczyć im (na miarę ich możliwości)
wiadomości o działaniach wojennych, o których sły-
szą, ich fantazja przejmie kontrolę nad dziecięcym po-
strzeganiem rzeczywistości, co może wywołać strach,
wycofanie, lęk, złość, zakłócenia w funkcjonowaniu
poznawczym i utratę poczucia bezpieczeństwa. Przed-
szkolaki mogą również zbudować rozmaite mylne wy-
obrażenia i przekonania w związku z obecną sytuacją.
Dlatego tak ważne jest rozmawianie z dziećmi na tak
trudne tematy.
Co i w jaki sposób przekazywać dzieciom?
Psycholodzy są zgodni, że rozmowy na trudne tema-
ty należy dostosowywać do wieku, poziomu rozwoju
i wrażliwości rozmówców. W przypadku małych dzie-
ci powinniśmy dozować i filtrować informacje i ogra-
niczać się jedynie do interesujących przedszkolaki
treści. Nie powinniśmy zbywać pytań najmłodszych,
lecz spokojnie udzielać odpowiedzi, które zaspokoją
ich ciekawość. Mówmy w sposób otwarty, rzeczowy
i szczery. Pamiętajmy, że obowiązkiem nie tylko rodzi-
ców, lecz także placówek oświatowych jest dostarcza-
nie dzieciom rzetelnej wiedzy na temat otaczającej je
rzeczywistości. Nie należy obawiać się zwiększonego
zainteresowania omawianą kwe-
stią, nawet jeśli dotyczy ona spraw
trudnych. Najpewniej po uzyska-
niu prostej odpowiedzi kilkulatek
przestanie drążyć temat.
Jeżeli widzimy, że dziecko z ja-
kiegoś powodu boi się rozpocząć
rozmowę, a odczuwane przez nie
zatroskanie czy lęk są wyraźnie
dostrzegalne, powinniśmy zaini-
cjować dyskusję i zachęcić malu-
cha do zadawania pytań na temat
tego, co go niepokoi. Warto pa-
miętać o unikaniu przekazywania
nadmiernej ilości treści nasyco-
nych negatywnymi informacjami,
a w rozmowie kierować się zasa-
dą, aby przekaz zakończony był
optymistyczną pointą.
Niepokojące objawy – na co
zwrócić uwagę?
Jeśli zauważyliśmy, że w ostatnim czasie u któregoś
z naszych podopiecznych pojawiło się kilka z wymie-
nionych niżej zachowań, warto objąć takie dziecko
dodatkową opieką, poświęcić mu więcej uwagi. Taka
reakcja może bowiem świadczyć o tym, że maluch
przeżywa wyjątkowo stresującą sytuację, z którą być
może nie potrafi sobie sam poradzić. Nie można wyklu-
czyć, że jest ona spowodowana docierającymi do niego
wiadomościami na temat wojny. Niezbędna może oka-
zać się rozmowa z rodzicami lub psychologiem.
Objawy, które powinny wzbudzić naszą czujność:
X wybuchy agresji u dziecka, które dotąd nie przeja-
wiało tego typu zachowań,
X reakcje lękowe,
X strach,
X w przypadku dzieci leżakujących w przedszkolu –
zaburzenia snu, takie jak wybudzanie się, koszmary,
trudności w zasypianiu; warto uwrażliwić rodziców
dzieci w każdym wieku, że niespodziewane pojawie-
nie się zaburzeń snu zawsze stanowi niepokojący
objaw, który może wynikać z traumatycznych prze-
żyć, lęków, zaburzeń rytmu dobowego, przewlekłe-
go stresu, dolegliwości bólowych lub być konse-
kwencją przyjmowania niektórych farmaceutyków,
X wycofanie, bierność u dzieci na co dzień aktywnych,
X rozdrażnienie, podenerwowanie.
12 | PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022
TEMAT NA TOPIE / TRUDNY TEMAT – WOJNA
Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa
W tych trudnych i niepewnych czasach niezwykle
istotne są zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeń-
stwa i zmniejszenie poziomu lęku wywołanego napły-
wającymi zewsząd informacjami. Te podstawowe po-
trzeby odgrywają fundamentalną rolę w życiu każdego
z nas. Niezaspokojenie ich we wczesnym dzieciństwie
może prowadzić do licznych zaburzeń, nieprawidło-
wości i dysfunkcji. Personel placówek przedszkolnych
powinien zatem zrobić wszystko, co w jego mocy, aby
wzmacniać poczucie bezpieczeństwa u dzieci i budować
ich poczucie sprawstwa, pewność siebie i pozytywną
samoocenę. Bez tych elementów trudno mówić o zdro-
wiu psychicznym i spokoju ducha.
Oczywiście największe poczucie bezpieczeństwa
zapewniają dziecku rodzice. To jednak w przedszkolu
maluchy spędzają większość czasu i stanowi ono drugie
po domu rodzinnym podstawowe środowisko jego roz-
woju. Placówki oświatowe mogą zaspokajać poczucie
bezpieczeństwa podopiecznych na wiele różnych spo-
sobów. Szczególne są pod tym względem:
X serdeczne relacje z wychowawcą i personelem
przedszkola,
X czuły dotyk: przytulanie, masażyki, zabawy z ele-
mentami Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki
Sherborne,
X zadbanie o integrację grupy,
X okazywanie dzieciom zainteresowa-
nia przez osoby dorosłe znajdujące się
w najbliższym otoczeniu,
X okazywanie zrozumienia, wrażliwość
na dziecięce potrzeby,
X współprzeżywanie otaczającej rzeczywi-
stości,
X uważne słuchanie i udzielanie odpowiedzi
na nurtujące dzieci pytania,
X wspólne rozmowy,
X niebagatelizowanie uczuć przedszkola-
ków i pozwalanie im na przeżywanie za-
równo tych pozytywnych, jak i negatyw-
nych emocji,
X przewidywalność, trzymanie się ustalone-
go rytmu dnia,
X włączanie się przez osoby dorosłe w swo-
bodne aktywności inicjowane przez dzieci,
X wyposażenie dzieci w odpowiednie umie-
jętności umożliwiające im radzenie sobie
z własnymi emocjami,
X wplecenie w codzienną rutynę technik relaksacyj-
nych, które nauczą dzieci, jak w łatwy sposób się od-
prężyć (przykładami mogą być trening autogenny
Schulza wg Anny Polender, trening Jacobsona, relak-
sacja według Wintreberta, elementy jogi, ćwiczenia
oddechowe, słuchanie muzyki klasycznej, ćwiczenia
rozluźniające, słuchanie bajek relaksacyjnych).
Idealnym rozwiązaniem może okazać się stworze-
nie w przedszkolnej sali (lub dziecięcym pokoju) kącika
relaksacyjnego, w którym dziecko będzie mogło zaspo-
koić potrzebę odprężenia i wyciszenia, a co za tym idzie
– poczucia bezpieczeństwa.
Moc sprawcza – supermoc
Oprócz zapewniania dzieciom poczucia bezpieczeństwa
powinniśmy kształtować u nich umiejętności, które
umożliwią im przejmowanie (choćby w niewielkim
stopniu) kontroli nad otaczającą rzeczywistością. Jed-
ną z takich sprawności jest tzw. moc sprawcza, która
polega na przekonaniu, że działanie i aktywna postawa
umożliwiają osiągnięcie zamierzonych celów. Wzmac-
nia ona ponadto dziecięce poczucie bezpieczeństwa, co
ma ogromne znaczenie zwłaszcza teraz.
W jaki sposób pokazać i nauczyć dzieci, że po-
siadają moc sprawczą? Można to osiągnąć m.in. po-
przez włączanie przedszkolaków w różne działania,
akceptowanie dziecięcych pomysłów, zachęcanie do
PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022 | 13
TEMAT NA TOPIE / TRUDNY TEMAT – WOJNA
podejmowania rozmaitych inicjatyw oraz rozwijanie
kreatywności. Jak to przełożyć na obecną rzeczywi-
stość? Możemy np. angażować najmłodszych w rozma-
ite akcje charytatywne, zbiórki darów, ubrań, plusza-
ków, żywności czy artykułów pierwszej pomocy. Dzięki
temu nauczymy ich, że aktywna postawa i każde, nawet
najmniejsze działanie mają znaczenie i każdy może zna-
leźć swój własny sposób na pomaganie innym. Mimo
że nie mamy bezpośredniego wpływu na wojnę pro-
wadzoną za naszą wschodnią granicą, mamy wpływ
na własne działanie i postawę.
Techniki oddechowe
Nie od dziś wiadomo, że techniki oddechowe mają po-
zytywny wpływ na zdrowie człowieka. Wzmacniają
one układ odpornościowy, poprawiają krążenie krwi,
regulują emocje, dodają energii, poprawiają koncen-
trację i wspomagają pracę układu trawiennego. Do-
datkowo uspokajają i pozwalają uzyskać stan odpręże-
nia. W tak trudnych czasach warto wyposażyć dzieci
w umiejętności ułatwiające odprężenie, zmniejszające
niepokój, pozwalające na kontrolę nad emocjami. Czy
istnieje łatwiejszy sposób niż wykonywanie prawid-
łowych, przeponowych oddechów? U dzieci w wieku
przedszkolnym najlepiej sprawdzą się ćwiczenia odde-
chowe przeprowadzone w formie zabaw i na wesoło.
W internecie znaleźć można nawet interaktywne
grafiki, które ułatwiają przedszkolakom naukę pra-
widłowego sposobu oddychania. U starszych dzieci
wypróbować można bardziej zaawansowane techniki.
Książką, która świetnie sprawdzi się przy wprowadze-
niu technik oddechowych u najmłodszych, jest pozy-
cja Aurelie Chien Chow Chine pt. Gucio się boi. W tym
światowym bestsellerze mały jednorożec Gucio uczy
dzieci radzić sobie z nagromadzonymi emocjami (szcze-
gólnie strachem) poprzez specjalną zbroję odwagi, któ-
rą stworzyć można za pomocą odpowiednich ćwiczeń
oddechowych. To ważne, aby zapewnić dzieci o ich pra-
wie do odczuwania rozmaitych emocji, w tym strachu,
lęku, niepokoju czy złości, jednocześnie ucząc ich spo-
sobów radzenia sobie z nimi.
Bajki terapeutyczne
W zrozumieniu obecnej sytuacji mogą pomóc dzieciom
bajki terapeutyczne opowiadające o trudach wojennych
czasów. Świetnie sprawdzą się ponadto pozycje książ-
kowe wprowadzające najmłodszych w fascynujący
świat uczuć, dzięki którym nauczą się rozpoznawać,
nazywać i rozumieć emocje. Większość tego typu lek-
tur jest przeznaczona dla starszych dzieci (w wieku
przynajmniej wczesnoszkolnym), ale po odpowiednim
sparafrazowaniu i wybraniu jedynie niektórych frag-
mentów, z powodzeniem można je również wykorzy-
stać w pracy z dziećmi przedszkolnymi.
Polecane książki:
X Zaklęcie na „w”, Michał Rusinek (Literatura),
X Bajka o Wojnie, Joanna Rudniańska (Bajka),
X Bezsenność Jutki, Dorota Combrzyńska-
-Nogala (Literatura),
X Wszystkie moje mamy, Renata Piątkowska
(Literatura),
X Syberyjskie przygody Chmurki, Dorota Com-
brzyńska-Nogala (Literatura),
X Kot, który zgubił dom, Ewa Nowak (Egmont),
X Wędrówka Nabu, Jarosław Mikołajewski
(Austeria),
X Asiunia, Joanna Papuzińska (Literatura),
X Kolorowy potwór, Anna Llenas (Mamania),
X Ja, spokój. Księga uważności, Peter H. Rey-
nolds (Mamania),
X Myśli Teo, Agata Królak (Hokus-Pokus).
Podsumowanie
Nie istnieje jedna metoda na odnalezienie spokoju
w tym trudnym czasie. Na pewno jednak warto być
razem, blisko siebie, poświęcać sobie nawzajem czas,
zapewniać przedszkolakom poczucie bezpieczeństwa,
uważnie wsłuchiwać się w to, co do nas mówią i zapew-
niać, że wszystko będzie dobrze. Pamiętajmy również
o tym, aby zadbać o własną kondycję psychiczną – spo-
kojny rodzic, nauczyciel czy wychowawca to przecież
spokojne dziecko.
Jolanta Molenda
Nauczyciel wychowania przedszkolnego z 11-letnim
doświadczeniem zawodowym. Od 5 lat także lektor
języka angielskiego. Lider Metody Ruchu Rozwijającego
V. Sherborne. Terapeuta Integracji Sensorycznej oraz
Terapeuta Ręki. Wicedyrektor Gumisiowego Przedszkola
w Siemianowicach Śląskich
14 | PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022
DLA PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH
I NIEPUBLICZNYCH PRAWO
PRZYJMOWANIE
DZIECI Z UKRAINY DO
PRZEDSZKOLI W POLSCE
Trwająca obecnie na terenie Ukrainy wojna spowodowała napływ dużej liczby uchodźców
do Polski. W rezultacie pojawiła się konieczność objęcia opieką przedszkolną wielu dzieci,
które schroniły się wraz z rodzicami w naszym kraju. Oczywiście stawia to jednostki oświaty,
w tym przedszkola, przed trudnym zadaniem zorganizowania dla nich zajęć. Poniżej znalazły
się informacje dotyczące zasad przyjmowania dzieci z Ukrainy do polskich przedszkoli oraz
regulacje szczególne mające w założeniu usprawnić w związku z tym pracę placówek.
MARCIN MAJCHRZAK
N a wstępie warto przypomnieć, że wynikające
z art. 70 Konstytucji RP prawo do nauki doty-
czy nie tylko obywateli polskich, ale „każdego”,
a więc również dzieci ukraińskich, które schroniły się
w Polsce.
Prawo dzieci uchodźców do nauki
Konstytucja wskazuje, że sposób wykonywania obo-
wiązku szkolnego określa ustawa, przy czym w sto-
sunku do cudzoziemców należy odnieść się do art. 165
Prawa oświatowego. Wskazuje on, że osoby niebędące
obywatelami polskimi korzystają z nauki i opieki m.in.
w publicznych przedszkolach lub publicznych innych
formach wychowania przedszkolnego. Przy czym
oprócz prawa do objęcia dzieci opieką przedszkolną
należy pamiętać, że analogicznie jak dzieci obywateli
polskich, dzieci ukraińskich uchodźców w wieku sześ-
ciu lat są obowiązane odbyć roczne przygotowanie
przedszkolne.
Co do zasady więc rodzice takich dzieci również są
obowiązani do:
1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem
dziecka do przedszkola, oddziału przedszkolnego
w szkole podstawowej lub innej formy wychowania
przedszkolnego,
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka
na zajęcia,
3) informowania, w terminie do 30 września każdego
roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie
której dziecko mieszka, o realizacji tego obowiązku
spełnianego w sposób określony w art. 36 ust. 10
Prawa oświatowego (a więc za granicą bądź przez
uczęszczanie do przedszkola przy przedstawiciel-
stwie dyplomatycznym innego państwa w Polsce).
Inaczej niż w przypadku innych cudzoziemskich
dzieci uczęszczających do polskich przedszkoli,
w stosunku do dzieci ukraińskich uchodźców
wyłączone zostało stosowanie przepisów art. 37
Prawa oświatowego, dotyczących możliwości
spełniania obowiązku rocznego przygotowa-
nia przedszkolnego poza przedszkolem/szkołą
(art. 54 Ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomo-
cy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem
zbrojnym na terytorium tego państwa, dalej: Usta-
wa o pomocy obywatelom Ukrainy).
PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022 | 15
Ważne!
Co do zasady więc dzieci ukraińskich uchodźców,
odnośnie do możliwości uczęszczania do przed-
szkoli publicznych oraz realizowania obowiązku
rocznego przygotowania przedszkolnego, będą
posiadać te same uprawnienia oraz będą obcią-
żone tymi samymi obowiązkami co dzieci oby-
wateli polskich. W związku z tym dyrektorzy
przedszkoli powinni pamiętać, że dzieciom tym
nie można odmawiać dostępu do wychowania
przedszkolnego wyłącznie z tego powodu, że nie
posiadają one obywatelstwa polskiego. Ich obec-
ność w polskich przedszkolach nie może się też
wiązać z nakładaniem dodatkowych opłat, in-
nych niż w przypadku dzieci obywateli polskich
(chyba że możliwość taka wynika z przepisów
ustawy).
Tryb przyjmowania dzieci uchodźców do przed-
szkoli w Polsce
W przypadku dzieci ukraińskich uchodźców należy sto-
sować przepisy szczególne dotyczące przyjmowania
dzieci obcokrajowców do przedszkoli w Polsce. Ozna-
cza to konieczność stosowania regulacji zawartych
w Rozporządzeniu MEN z dnia 23 sierpnia 2017 r.
w sprawie kształcenia osób niebędących obywatela-
mi polskimi oraz osób będących obywatelami polski-
mi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących
w systemach oświaty innych państw. Rozporządzenie
to zawiera stosunkowo niewiele regulacji prawnych
dotyczących przedszkoli, w większości dotyczy bo-
wiem przyjmowania dzieci niebędących obywatelami
polskimi do szkół.
W stosunku do przedszkoli przepisy przewidują,
że dzieci te są przyjmowane do publicznych przed-
szkoli, oddziałów przedszkolnych w publicznej szkole
podstawowej lub publicznych innych form wycho-
wania przedszkolnego na warunkach i w trybie po-
stępowania rekrutacyjnego dotyczących obywateli
polskich, zgodnie z przepisami Prawa oświatowego.
Oznacza to, że w stosunku do dzieci obcokrajowców
znajdą zastosowanie następujące reguły postępowania
rekrutacyjnego:
1) przyjęcie do przedszkola następuje po przeprowa-
dzeniu postępowania rekrutacyjnego (art. 130 ust. 1
Prawa oświatowego),
PRAWO / PRZYJMOWANIE DZIECI Z UKRAINY DO PRZEDSZKOLI W POLSCE
16 | PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022
PRAWO / PRZYJMOWANIE DZIECI Z UKRAINY DO PRZEDSZKOLI W POLSCE
2) w pierwszej kolejności przyjmowani są kandydaci
zamieszkali na obszarze danej gminy (art. 131 ust. 1
Prawa oświatowego),
3) w przypadku większej liczby kandydatów niż licz-
ba wolnych miejsc – przeprowadzane jest postępo-
wanie rekrutacyjne (wpierw w oparciu o ustawo-
we kryteria socjalne, a następnie – na podstawie
kryteriów ustalonych przez organ prowadzący,
w tym ewentualnie kryterium dochodowe) – art. 131
ust. 2–6 Prawa oświatowego,
4) kandydaci zamieszkali poza obszarem gminy mogą
być przyjęci, jeżeli dana gmina nadal dysponuje wol-
nymi miejscami w przedszkolu (art. 131 ust. 7 Prawa
oświatowego),
5) wniosek o przyjęcie dziecka powinien zostać złożo-
ny do dyrektora wybranego publicznego przedszko-
la (art. 149 Prawa oświatowego),
6) przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać
dokumentów potwierdzających okoliczności zawar-
te w oświadczeniach składanych wraz z wnioskiem
o przyjęcie (art. 150 ust. 7 Prawa oświatowego),
7) konieczność stosowania wzoru wniosku o przyjęcie
określonego przez organ prowadzący przedszkole
(art. 152 Prawa oświatowego),
8) w celu zapewnienia dziecku podczas pobytu
w przedszkolu odpowiedniej opieki, odżywiania oraz
metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic dziecka
powinien przekazać dyrektorowi przedszkola uzna-
ne przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, sto-
sowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka
(art. 155 Prawa oświatowego),
9) wniosek o przyjęcie cudzoziemskiego dziecka jest
rozpatrywany na równi z wnioskami pozostałych
dzieci, co dotyczy reguł jego badania przez komi-
sję kwalifikacyjną (art. 157 Prawa oświatowego),
sposobu podania wyników postępowania rekruta-
cyjnego do publicznej wiadomości czy możliwości
odwoływania się rodziców takiego dziecka od roz-
strzygnięcia komisji kwalifikacyjnej (art. 158 Prawa
oświatowego),
10) gromadzenie i przechowywanie danych osobo-
wych dzieci obcokrajowców powinno następować
na takich samych zasadach, co w przypadku dzie-
ci będących obywatelami polskimi (art. 160 Prawa
oświatowego),
11) dzieci uchodźców mogą brać udział w postępowaniu
uzupełniającym na ogólnych zasadach (art. 161 Pra-
wa oświatowego).
Analogicznie jak w przypadku dzieci obywateli pol-
skich, jeżeli przyjęcie dziecka przybywającego z Ukra-
iny do publicznego przedszkola lub oddziału przed-
szkolnego w publicznej szkole podstawowej odbywa się
w trakcie roku szkolnego, o przyjęciu dziecka decyduje
odpowiednio dyrektor przedszkola lub szkoły, zgodnie
z art. 130 ust. 2 i 3 Prawa oświatowego.
Ważne!
W przypadku gdy przyjęcie dziecka wymaga-
łoby przeprowadzenia zmian organizacyjnych
przedszkola powodujących dodatkowe skutki fi-
nansowe, dyrektor może przyjąć dziecko dopiero
po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
Warto zwrócić uwagę na obowiązujący obecnie
przepis szczególny zawarty w § 7 Rozporządzenia MEiN
z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształce-
nia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących
obywatelami Ukrainy. Zgodnie z nim w roku szkolnym
2021/2022 liczba dzieci w oddziale przedszkola może
być zwiększona o nie więcej niż troje dzieci będących
obywatelami Ukrainy, które wjechały na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium
Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowa-
dzonymi na terytorium tego państwa.
Czy przedszkole może organizować dla dzie-
ci uchodźców dodatkowe zajęcia języka
polskiego?
Niestety, pomimo tego, że trafiające do polskich przed-
szkoli dzieci cudzoziemców nierzadko w ogóle nie po-
trafią porozumiewać się w języku polskim, przepisy
prawa (w tym również regulacje szczególne przygoto-
wane w związku z pomocą dla uchodźców) nie prze-
widują organizowania dla nich dodatkowych zajęć uzu-
pełniających z języka polskiego. Możliwość taka istnieje
wyłącznie w przypadku dzieci uczęszczających już do
szkół, natomiast dzieci na etapie przedszkolnym zosta-
ły jej pozbawione.
W przypadku niektórych dzieci może to istotnie
wpłynąć na proces adaptacyjny, wywołując poczucie
wykluczenia z grupy przedszkolnej. Jedyna możliwość
uzupełnienia w tym zakresie zaległości językowych,
oprócz organizowania za zgodą organu prowadzącego
i wyłącznie z jego środków dodatkowych zajęć z języka
PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022 | 17
polskiego, pojawia się zatem w trakcie realizowania
przez nauczycieli podstawy programowej wychowania
przedszkolnego. W przypadku uczniów nieznających
języka polskiego nauczyciele powinni położyć szcze-
gólny nacisk na bieżącą naukę języka polskiego, przy-
najmniej w podstawowym zakresie, umożliwiającym
takiemu dziecku integrację z grupą.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Istotnym sposobem udzielenia wsparcia dzieciom
przybywającym z Ukrainy, nierzadko z miejsc, gdzie
miały miejsce działania zbrojne, jest pomoc psycho-
logiczno-pedagogiczna, udzielana w przedszkolu
na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia
2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomo-
cy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przed-
szkolach, szkołach i placówkach. Przypomnijmy, że po-
moc ta jest udzielana uczniom m.in. w przedszkolach
i polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidu-
alnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia
oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psy-
chofizycznych ucznia i czynników środowiskowych
wpływających na jego funkcjonowanie w przedszko-
lu, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia
i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego
uczestnictwa w życiu przedszkola oraz w środowisku
społecznym.
Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-
-pedagogiczną w przedszkolu może wynikać w szcze-
gólności z trudności adaptacyjnych związanych
z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska
edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym
kształceniem za granicą. Z inicjatywą udzielania po-
mocy mogą wyjść nie tylko rodzice dziecka, ale rów-
nież sam dyrektor przedszkola czy nauczyciele. Po-
moc ta powinna być udzielana w trakcie bieżącej pracy
z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczy-
cieli i specjalistów, a także w formie m.in.:
1) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyj-
nych, logopedycznych, rozwijających kompetencje
emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o cha-
rakterze terapeutycznym,
2) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązko-
wego rocznego przygotowania przedszkolnego,
3) porad i konsultacji – w tym dla dziecka, jego rodzi-
ców oraz innych pracowników przedszkola.
Warto dodać, że zgodnie z przepisami zindywidua-
lizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego jest organizowana dla
uczniów, którzy mogą uczęszczać do przedszkola, ale
ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynika-
jące w szczególności (ale nie tylko) ze stanu zdrowia
nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania
przedszkolnego wspólnie z oddziałem przedszkolnym
PRAWO / PRZYJMOWANIE DZIECI Z UKRAINY DO PRZEDSZKOLI W POLSCE
18 | PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022
i wymagają dostosowania organizacji i procesu na-
uczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
W celu prowadzenia nauczania w tej formie konieczne
jest uzyskanie opinii poradni psychologiczno-pedago-
gicznej, która wskazywałaby m.in. działania, jakie po-
winny być podjęte w celu usunięcia barier i ograniczeń
utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczest-
nictwo w życiu przedszkola. Następnie nauczyciele
prowadzący zajęcia z takim uczniem powinni podej-
mować działania ukierunkowane na poprawę funkcjo-
nowania ucznia w przedszkolu.
Dodatkowe lokalizacje prowadzenia zajęć dy-
daktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
Oczywiście w praktyce duża liczba dzieci z Ukrainy,
którym trzeba będzie zapewnić opiekę przedszkolną,
może przekroczyć możliwości infrastrukturalne, jaki-
mi dysponują na co dzień przedszkola. Z tego wzglę-
du w art. 51 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy
przewidziano, że w celu zapewnienia tej grupie dzieci
opieki mogą być tworzone inne lokalizacje prowadze-
nia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuń-
czych, podporządkowane organizacyjnie szkołom lub
przedszkolom. Przy czym do ich tworzenia i likwi-
dacji nie stosuje się przepisów art. 89 Prawa oświa-
towego (ogólne przepisy dotyczące likwidowania
i przekształcania jednostek oświaty). W przypadku
innej lokalizacji prowadzenia zajęć podporządkowa-
nej organizacyjnie szkole podstawowej, oprócz klas
szkoły podstawowej mogą funkcjonować oddziały
przedszkolne.
Ważne!
Nowe przepisy przewidują, że utworzenie in-
nej lokalizacji prowadzenia zajęć podporząd-
kowanej szkole prowadzonej przez jednostkę
samorządu terytorialnego lub przedszkolu
prowadzonemu przez jednostkę samorządu
terytorialnego następuje w drodze uchwały
organu stanowiącego tej jednostki samorządu
terytorialnego, po uzyskaniu pozytywnej opinii
kuratora oświaty.
Opinia jest wydawana w terminie siedmiu dni od
dnia otrzymania wniosku o jej wydanie. Utworzenie
innej lokalizacji prowadzenia zajęć będzie wymagało
również niezwłocznego dostosowania statutu przed-
szkola, a także będzie wiązało się zapewne z koniecz-
nością wprowadzenia mających miejsce zmian organi-
zacyjnych w arkuszu organizacji przedszkola.
PRAWO / PRZYJMOWANIE DZIECI Z UKRAINY DO PRZEDSZKOLI W POLSCE
PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022 | 19
PRAWO / PRZYJMOWANIE DZIECI Z UKRAINY DO PRZEDSZKOLI W POLSCE
Możliwość dowozu dzieci do przedszkola
W art. 52 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy wpro-
wadzono niezależną od art. 32 Prawa oświatowego pod-
stawę prawną do organizowania przez gminę dowozu
dzieci do przedszkola. Możliwość taka zależy jednak
całkowicie od decyzji gminy i nie istnieje w tym zakre-
sie żaden obowiązek, natomiast gminy, które zdecydują
się na takie rozwiązanie, mogą zorganizować transport
dla wszystkich dzieci ukraińskich uchodźców uczęsz-
czających do przedszkola, a więc niezależnie od ich
wieku i odległości, w jakiej zamieszkują od przedszko-
la, a także niezależnie od tego, czy dzieci te są niepeł-
nosprawne. W przypadku zorganizowania transportu
jednostka samorządu terytorialnego będzie również
obowiązana do zapewnienia dzieciom w czasie prze-
wozu odpowiedniej opieki.
Możliwość przydzielenia dodatkowych godzin
ponadwymiarowych nauczycielom
Ponieważ oczywiste jest, że konieczność zapewnienia
opieki dzieciom uchodźców może wymagać zaanga-
żowania dodatkowego personelu, z czym może być
niekiedy problem, przepisy art. 56 Ustawy o pomocy
obywatelom Ukrainy wskazują, że w roku szkolnym
2021/2022 w przedszkolu, w którym utworzono dodat-
kowy oddział w celu zapewnienia kształcenia, wycho-
wania i opieki dzieciom przybyłym z Ukrainy ze wzglę-
du na działania zbrojne, nauczycielowi będzie można
przydzielić, za jego zgodą, godziny ponadwymiarowe
w wymiarze wyższym niż określony w art. 35 ust. 1
Karty nauczyciela. W wielu przypadkach przydzielenie
dodatkowych godzin ponadwymiarowych nie rozwią-
że z pewnością wszystkich braków kadrowych, daje
jednak dyrektorowi większą swobodę w planowaniu
obsady kadrowej.
Możliwość zatrudnienia nauczycieli korzystają-
cych ze świadczenia kompensacyjnego
Dodatkową możliwość zapewnienia niezbędnego per-
sonelu do opieki nad dziećmi ukraińskich uchodźców
ma dać art. 58 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Zgodnie z nim od 24 lutego 2022 r. nie stosuje się prze-
pisu art. 9 ust. 2 Ustawy o nauczycielskich świadczeniach
kompensacyjnych (przepis ten zakłada zawieszenie
prawa do świadczenia kompensacyjnego w przypad-
ku ponownego podjęcia przez korzystającego z niego
nauczyciela pracy w jednostce oświaty) w razie pod-
jęcia przez uprawnionego pracy m.in. w przedszkolu
na stanowisku nauczyciela, jeżeli w przedszkolu utwo-
rzono dodatkowy oddział w celu zapewnienia kształ-
cenia, wychowania i opieki dzieciom ukraińskich
uchodźców.
Szczegółowe kwestie dotyczące opieki nad
uchodźcami może określić rozporządzenie
Warto zwrócić jeszcze uwagę na przepis art. 59 Usta-
wy o pomocy obywatelom Ukrainy. Według niego mini-
ster właściwy ds. opieki i wychowania może określić,
w drodze rozporządzenia, organizację kształcenia,
wychowania i opieki dzieci ukraińskich uchodźców,
w szczególności w zakresie organizacji pracy jedno-
stek systemu oświaty, przeprowadzania postępowania
rekrutacyjnego i może wprowadzić w tym zakresie
odrębne unormowania, uwzględniając dostosowanie
procesu kształcenia, wychowania i opieki do potrzeb
i możliwości dzieci będących obywatelami Ukrainy.
Aktualnie na podstawie tego przepisu zostało wy-
dane Rozporządzenie MEiN z dnia 21 marca 2022 r.
w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki
dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy, które
weszło w życie w tym samym dniu. Rozporządzenie to
doprecyzowuje wybrane kwestie związane z naucza-
niem dzieci ukraińskich, w tym dotyczące:
1) możliwości zwiększania liczebności oddziałów
przedszkolnych (o nie więcej niż troje dzieci, § 7),
oddziałów przedszkola integracyjnego i oddziałów
integracyjnych w przedszkolu ogólnodostępnym
(o nie więcej niż dwoje dzieci, § 9 ust. 1), oddziałów
przedszkola specjalnego i oddziałów specjalnych
w przedszkolu ogólnodostępnym (o nie więcej niż
dwoje dzieci, § 9 ust. 2),
2) możliwości przyjmowania dzieci do przedszkoli spe-
cjalnych na podstawie oświadczenia rodzica lub oso-
by sprawującej opiekę nad dzieckiem o złożeniu do
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym publicznej poradni specjalistycznej, wniosku
o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia spe-
cjalnego (§ 12),
3) wyłączenia z konieczności spełniania obowiązku
rocznego przygotowania przedszkolnego przez te
dzieci ukraińskie, które pobierają naukę w przed-
szkolu funkcjonującym w ukraińskim systemie
oświaty z wykorzystaniem metod i technik kształ-
cenia na odległość (w tym celu rodzic lub osoba
sprawująca opiekę nad dzieckiem powinni złożyć
do gminy stosowne oświadczenie – § 15),
20 | PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022
4) wymogów lokalowych, jakie powinna spełniać inna
lokalizacja prowadzenia zajęć dydaktycznych, wy-
chowawczych i opiekuńczych podporządkowana or-
ganizacyjnie przedszkolu, o której mowa w art. 51
ust. 1 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy (§ 16).
Wykorzystanie pomieszczeń przedszkolnych
jako miejsca schronienia dla uchodźców
Niezależnie od konieczności objęcia dzieci uchodźców
opieką przedszkolną, dyrektorzy przedszkoli mogą za-
stanawiać się nad możliwością wykorzystania pomiesz-
czeń przedszkolnych w charakterze tymczasowych
miejsc noclegowych dla ukraińskich rodzin. Należy
w tym zakresie zwrócić uwagę na art. 12 ust. 2 Ustawy
o pomocy obywatelom Ukrainy, zgodnie z którym dzia-
łania organów władzy publicznej oraz organizacji po-
zarządowych i przedsiębiorców w zakresie udzielania
pomocy obywatelom z Ukrainy są koordynowane przez
wojewodów. Jednocześnie art. 12 ust. 3–5 Ustawy o po-
mocy obywatelom Ukrainy wskazuje, że inne organy ad-
ministracji publicznej, jednostki podległe lub nadzoro-
wane przez organy administracji publicznej, jednostki
sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy
publicznej, w ramach posiadanych środków własnych,
mogą zapewnić pomoc, polegającą na:
1) zakwaterowaniu,
2) zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbio-
rowego,
3) zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania,
między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez
Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców lub miejsc,
w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opie-
ka medyczna,
4) finansowaniu przejazdów środkami transportu
publicznego oraz specjalistycznego transportu
przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością
w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami,
o których mowa wyżej,
5) zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej
oraz innych produktów.
W celu realizowania ww. zadań jednostki samorzą-
du terytorialnego mogą zdecydować o wykorzystaniu
posiadanego mienia, w tym również nieruchomości,
np. do zapewnienia uchodźcom zakwaterowania. Za-
kres pomocy powinien zostać określony przez JST
w stosownej uchwale, natomiast szczegółowe formy
i tryb udzielania pomocy powinny zostać określone
przez organ wykonawczy JST.
Ważne!
Dyrektor przedszkola, będącego jednostką sek-
tora finansów publicznych podporządkowaną
organizacyjnie JST, nie powinien podejmować
w kierunku wykorzystania mienia przedszkola
samodzielnych działań, a ewentualne działania
pomocowe powinny zostać przeprowadzone
w uzgodnieniu z organem prowadzącym. Jed-
nocześnie wszelkie działania pomocowe dla
uchodźców nie powinny wpływać na realiza-
cję przez przedszkola pierwotnie nałożonych
na nie zadań, związanych z zapewnieniem opieki
uczęszczającym do nich dzieciom.
Dodatkowa możliwość zawieszenia zajęć
w przedszkolach przy granicy z Ukrainą
Trwająca wojna może doprowadzić do powstania bez-
pośredniego zagrożenia dla mieszkańców polskich
miejscowości położonych przy granicy z Ukrainą.
Z tego względu od 26 lutego 2022 r. obowiązuje Roz-
porządzenie MEiN w sprawie czasowego ograniczenia
funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związ-
ku z sytuacją na granicy państwowej Rzeczypospolitej
Polskiej z Ukrainą. Pozwala ono do 30 kwietnia 2022 r.
na zawieszenie zajęć stacjonarnych m.in. w przedszko-
lach położonych na obszarze powiatu: bieszczadzkiego,
chełmskiego, hrubieszowskiego, jarosławskiego, luba-
czowskiego, przemyskiego, tomaszowskiego i wło-
dawskiego oraz miast na prawach powiatu: Chełma
i Przemyśla.
Zawieszenie zajęć musi wynikać ze szczególnego
zagrożenia bezpieczeństwa obywateli oraz porządku
publicznego, związanego z obecną sytuacją na grani-
cy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej z Ukrainą.
O zawieszeniu zajęć decyduje dyrektor przedszkola,
za zgodą organu prowadzącego i organu sprawujące-
go nadzór pedagogiczny. Zawieszenie może dotyczyć
wszystkich lub poszczególnych zajęć i może dotyczyć
oddziału lub całego przedszkola.
W przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych
w przedszkolach obowiązują regulacje Rozporządze-
nia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegól-
nych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia
funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem
COVID-19.
PRAWO / PRZYJMOWANIE DZIECI Z UKRAINY DO PRZEDSZKOLI W POLSCE
PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022 | 21
Organizacja w przedszkolu
zbiórek na rzecz uchodźców
Powszechną formą wsparcia dla
uchodźców z Ukrainy są organizo-
wane na terenie całego kraju zbiórki
pieniędzy oraz najpotrzebniejszych
rzeczy. Również przedszkole może
zorganizować tego typu zbiórkę,
jednak wcześniej warto zapoznać
się z podstawowymi regulacjami
prawnymi na ten temat. W praktyce
rozróżnia się zbiórki publiczne oraz
niepubliczne, przy czym prowadze-
nie zbiórek niepublicznych nie jest
w obecnym stanie prawnym uregu-
lowane przez specjalnie w tym celu
przygotowane przepisy prawa.
W przypadku zbiórek publicz-
nych należy stosować się do zasad
zawartych w Ustawie z dnia 14 mar-
ca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych.
Główna różnica pomiędzy wspomnianymi rodzajami
zbiórek sprowadza się do tego, czy do zbiórek będą
zapraszane osoby trzecie (spoza grona pracowników
przedszkola). Jeżeli tak, wówczas będziemy mieć do
czynienia ze zbiórką publiczną i trzeba będzie zasto-
sować się do reguł wspomnianej Ustawy. W takim
przypadku przedszkole może przeprowadzić zbiórkę
publiczną samodzielnie, powołując w tym celu komitet
społeczny, bądź we współpracy z odpowiednią fundacją
lub stowarzyszeniem, które będzie formalnym organi-
zatorem zbiórki, co wydaje się być najdogodniejszym
rozwiązaniem z punktu widzenia przedszkola, ponie-
waż możliwość wpłacania datków będzie miało szersze
grono osób, a ponadto przedszkole nie będzie musiało
zajmować się formalnościami związanymi ze zgłasza-
niem zbiórki.
Ważne!
Jeśli zbiórka jest prowadzona wyłącznie z udzia-
łem personelu przedszkola i nie uczestniczą
w niej osoby trzecie, będziemy mieć do czynienia
ze zbiórkami niepublicznymi. Zbiórki tego rodza-
ju nie są regulowane w sposób szczególny przez
przepisy prawa. Do ich przeprowadzenia wyma-
gana jest zgoda dyrektora danego przedszkola.
PRAWO / PRZYJMOWANIE DZIECI Z UKRAINY DO PRZEDSZKOLI W POLSCE
Dobrym rozwiązaniem będzie jednak zastosowanie
w sposób odpowiedni przepisów odnoszących się do
organizowania zbiórek publicznych, dzięki czemu ak-
cja będzie przejrzysta, a darczyńcy będą mieli pewność,
że zebrane w zbiórce pieniądze zostaną przeznaczone
na zadeklarowany cel. Oznacza to konieczność:
1) wskazania celu, na który zostaną przeznaczone ze-
brane pieniądze (np. pomoc ukraińskim uchodźcom
w danej gminie),
2) przedstawienia informacji dotyczącej ilości zebra-
nych w trakcie akcji środków finansowych lub da-
rów innego rodzaju,
3) wskazania, na co zostały przeznaczone środki ze-
brane w trakcie zbiórki.
Zebrane w trakcie akcji pieniądze będą prawdopo-
dobnie przekazane odpowiedniej fundacji lub odpo-
wiedniemu stowarzyszeniu, które zajmują się dzia-
łalnością charytatywną, w tym udzielaniem pomocy
uchodźcom. Może to nastąpić w formie przelewu
bankowego lub w gotówce. Pierwszy ze sposobów jest
lepszy z tego względu, że nie będzie konieczne dodat-
kowe zawieranie umowy darowizny pomiędzy władza-
mi przedszkola wpłacającymi pieniądze a stowarzy-
szeniem lub fundacją – wystarczy wskazanie w tytule
przelewu, że jest to darowizna na cele statutowe tej or-
ganizacji. W przypadku wpłacania pieniędzy w formie
gotówki konieczne jest dodatkowe zawarcie umowy
darowizny.
22 | PRZEDSZKOLE KWIECIEŃ 2022
PRAWO / PRZYJMOWANIE DZIECI Z UKRAINY DO PRZEDSZKOLI W POLSCE
Marcin Majchrzak
Radca prawny oraz członek Okręgowej Izby Radców
Prawnych w Warszawie. Świadczy pomoc prawną
w ramach własnej kancelarii doradztwa prawnego.
Jest autorem licznych opracowań i artykułów z zakresu
tematyki kadrowo-płacowej, prawa związkowego oraz
prawa oświatowego
Przyjmowanie uchodźców do przedszkoli
niepublicznych
Przedszkola niepubliczne również mają możliwość
przyjęcia dzieci ukraińskich uchodźców – na zasa-
dach określonych w przepisach prawa oświatowego
i w swoich statutach. Dzieci ukraińskie mogą korzy-
stać z usług tych przedszkoli na tych samych zasa-
dach, co dzieci obywateli polskich (art. 165 ust. 1 Pra-
wa oświatowego). Co jednak istotne, w porównaniu do
publicznych przedszkoli będziemy mieli do czynienia
z kilkoma różnicami. W związku z powyższym przed-
szkola niepubliczne powinny pamiętać o następują-
cych kwestiach:
1) chociaż zasady przyjmowania dzieci do przedszkoli
niepublicznych określają statuty tych przedszkoli, to
jednak przedszkola niepubliczne pobierające dotację
w zwiększonej wysokości muszą stosować zasady
przyjmowania do publicznych przedszkoli określo-
ne w rozdziale 6 Prawa oświatowego; oznacza to,
że dzieci uchodźców, analogicznie jak dzieci polskie,
mogą brać udział w rekrutacji, a w ciągu roku szkol-
nego mogą być przyjmowane przez dyrektora, jeżeli
przedszkole dysponuje wolnymi miejscami,
2) liczba dzieci w przedszkolach pobierających zwięk-
szoną dotację powinna być nie wyższa niż liczba
dzieci w oddziale publicznego przedszkola określona
w przepisach Rozporządzenia MEN z dnia 28 lutego
2019 r., co oznacza, że przedszkola te mogą zwięk-
szyć maksymalną liczebność swoich oddziałów
o nie więcej niż troje dzieci będących ukraińskimi
uchodźcami,
3) przedszkola niepubliczne są obowiązane do udzie-
lania dzieciom ukraińskim, które zostały do niego
przyjęte, pomocy psychologiczno-pedagogicznej
na takich samych zasadach, co dzieciom obywateli
polskich,
4) przedszkola niepubliczne również mogą utworzyć
dodatkową lokalizację prowadzenia zajęć, będzie to
jednak wymagało przeprowadzenia stosownej pro-
cedury, o której mowa w art. 51 Ustawy o pomocy
obywatelom Ukrainy, w tym zawarcia stosownego
porozumienia z organem rejestrującym,
5) w przedszkolu niepublicznym również może zostać
zatrudniony nauczyciel pobierający świadczenie
kompensacyjne (jeżeli w związku z koniecznością
zapewnienia opieki dla dzieci uchodźców utworzony
został w nim dodatkowy oddział) bez ryzyka całko-
witego zawieszenia prawa do tego świadczenia,
6) przedszkola niepubliczne przy granicy z Ukrainą
mogą korzystać ze szczególnych regulacji określo-
nych w Rozporządzeniu MEiN w sprawie czasowe-
go ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu
oświaty w związku z sytuacją na granicy państwowej
Rzeczypospolitej Polskiej z Ukrainą.
Podstawa prawna:
X Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r.,
przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja
1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu
16 lipca 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.),
X Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r.
poz. 1082),
X Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy
w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U.
z 2022 r. poz. 583),
X Rozporządzenie MEN z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształ-
cenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących
obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjo-
nujących w systemach oświaty innych państw (t.j. Dz.U. z 2020 r.
poz. 1283 ze zm.),
X Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegóło-
wej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U.
z 2019 r. poz. 502 ze zm.),
X Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad or-
ganizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pub-
licznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r.
poz. 1280),
X Rozporządzenie MEiN z dnia 25 lutego 2022 r. w sprawie czasowego
ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z sytuacją na granicy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej z Ukrai-
ną (Dz.U. z 2022 r. poz. 477),
X Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegól-
nych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowa-
nia jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, prze-
ciwd