Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Matematyka z babeczkami
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących umiejętności matematyczne, w tym rozpoznawanie i porównywanie figur geometrycznych, przeliczanie, kategoryzowanie i porównywanie zbiorów, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• doskonalenie pamięci słuchowej,
• rozwijanie słuchu fonemowego,
• doskonalenie sprawności manualnej,
• rozpoznawanie figur geometrycznych,
• kształtowanie wypowiadania się na forum grupy i uważnego słuchania innych.
Cele operacyjne – dziecko:
• naśladuje ruchy prezentowane przez nauczyciela,
• słucha uważnie muzyki i reaguje na zmiany tempa,
• rozpoznaje figury geometryczne,
• przelicza, kategoryzuje i porównuje zbiory,
• słucha instrukcji.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel zadaje pytania wprowadzające:
1. Jakie znacie figury geometryczne?
2. Co to za figura?
3. Kto lubi babeczki?
4. Jakie babeczki lubicie najbardziej?
5. Kto potrafi sam upiec babeczki? • zainteresowanie dzieci tematem,
• kształtowanie umiejętności uważnego słuchania innych i czekania na swoją kolej
2. Wierszyk-pokazywanka Nauczyciel odczytuje treść wierszyka i pokazuje towarzyszące mu gesty. Następnie powtarza wszystko razem z dziećmi • rozwijanie umiejętności naśladowania,
• rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
• zapamiętywanie sekwencji ruchowych,
• rozwijanie słuchu fonemowego • załącznik nr 1 – wierszyk-pokazywanka
3. W piekarni Zabawa przy muzyce: szarfy rozłożone po sali (zastępują miski). Każde dziecko otrzymuje drewnianą łyżkę. Nauczyciel włącza muzykę. Każde dziecko staje przy jednej szarfie. Jeśli muzyka jest wolna, naśladujemy sypanie mąki, jeśli szybka – biegniemy do innej miski i energicznie mieszamy.
Dzieciom można przygotować czapki piekarzy, z pewnością zwiększy to atrakcyjność zajęć i zaangażowanie dzieci • rozwijanie uwagi słuchowej,
• kształtowanie umiejętności hamowania,
• zapamiętywanie sekwencji ruchowych • muzyka ze zmiennym tempem, np. http://bityl.pl/V0rbX
4. Relaksacja Dzieci kładą się na dywanie. Zamykają oczy. Oddychają powoli. Nauczyciel mówi:
„Weź głęboki oddech. Powoli wypuść powietrze. Wyobraź sobie teraz, że jesteś babeczką... Pomyśl, jaki masz kolor, jaki smak, jakie dodatki... Jaki jest kolor papierka, w który jesteś zawinięta. Oddychaj głęboko, spróbuj poczuć zapach babeczki... Teraz otwórz powoli oczy. Przeciągnij się. I kiedy będziesz już gotowa, usiądź.
Dzieci opowiadają, jaką babeczkę sobie wyobrazili • kształtowanie umiejętności relaksowania się,
• kształtowanie umiejętności spokojnego oddychania
5. Geometryczne babeczki Dzieci otrzymują czarne kartki z doklejoną połową papilotki na babeczki oraz zestaw kształtów geometrycznych. Zadaniem dzieci jest ułożenie babeczek zgodnie ze wzorem.
Można wykorzystać figury geometryczne z dostępnych w przedszkolu pomocy dydaktycznych. Karty ze wzorami dostosowujemy do posiadanych materiałów.
Figury można najpierw kategoryzować według kształtów lub kolorów, przeliczać, porównywać zbiory itp. Na koniec zajęć lub w czasie wolnym dzieci mogą kredą lub kredkami świecowymi narysować babeczki, wykorzystując kartki z zadania • doskonalenie umiejętności matematycznych: kategoryzowanie, przeliczanie, porównywanie zbiorów, rozpoznawanie figur geometrycznych, porównywanie ich między sobą,
• rozwijanie koncentracji na zadaniu,
• zapamiętywanie i odtwarzanie układu elementów • zestawy figur geometrycznych dostępnych w przedszkolu,
• przygotowane karty ze wzorami, dostosowane do posiadanego zestawu figur i umiejętności dzieci,
• czarne kartki z doklejoną połową papilotki do babeczek
6. Lepimy babeczki Na koniec zajęć dzieci przygotowują masę babeczkową: może to być slime, masa solna, piasek kinetyczny itp. Dodatkową atrakcją będzie dodanie barwnika i aromatu (czekoladowego, gumy do żucia, cytrynowego itp.). Dzieci lepią muffinki z przygotowanej masy plastycznej • rozwijanie motoryki małej,
• kształtowanie słuchania ze zrozumieniem i postepowania zgodnie z instrukcją • składniki w zależności od przygotowywanej masy plastycznej
7. Podsumowanie Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel trzyma w dłoni drewnianą łyżkę, która będzie pełniła funkcję totemu przekazywanego po kolei każdemu dziecku. Nauczyciel informuje o zasadzie: „Kto ma totem, ten ma głos”. Dzieci opowiadają, co im się najbardziej podobało na zajęciach, jakie figury zapamiętali, co ich zaciekawiło itd. • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania innych,
• kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy • drewniana łyżka pełniąca funkcję totemu