Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Matematyka z babeczkami Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących umiejętności matematyczne, w tym rozpoznawanie i porównywanie figur geometrycznych, przeliczanie, kategoryzowanie i porównywanie zbiorów, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • doskonalenie pamięci słuchowej, • rozwijanie słuchu fonemowego, • doskonalenie sprawności manualnej, • rozpoznawanie figur geometrycznych, • kształtowanie wypowiadania się na forum grupy i uważnego słuchania innych. Cele operacyjne – dziecko: • naśladuje ruchy prezentowane przez nauczyciela, • słucha uważnie muzyki i reaguje na zmiany tempa, • rozpoznaje figury geometryczne, • przelicza, kategoryzuje i porównuje zbiory, • słucha instrukcji. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel zadaje pytania wprowadzające: 1. Jakie znacie figury geometryczne? 2. Co to za figura? 3. Kto lubi babeczki? 4. Jakie babeczki lubicie najbardziej? 5. Kto potrafi sam upiec babeczki? • zainteresowanie dzieci tematem, • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania innych i czekania na swoją kolej 2. Wierszyk-pokazywanka Nauczyciel odczytuje treść wierszyka i pokazuje towarzyszące mu gesty. Następnie powtarza wszystko razem z dziećmi • rozwijanie umiejętności naśladowania, • rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej, • zapamiętywanie sekwencji ruchowych, • rozwijanie słuchu fonemowego • załącznik nr 1 – wierszyk-pokazywanka 3. W piekarni Zabawa przy muzyce: szarfy rozłożone po sali (zastępują miski). Każde dziecko otrzymuje drewnianą łyżkę. Nauczyciel włącza muzykę. Każde dziecko staje przy jednej szarfie. Jeśli muzyka jest wolna, naśladujemy sypanie mąki, jeśli szybka – biegniemy do innej miski i energicznie mieszamy. Dzieciom można przygotować czapki piekarzy, z pewnością zwiększy to atrakcyjność zajęć i zaangażowanie dzieci • rozwijanie uwagi słuchowej, • kształtowanie umiejętności hamowania, • zapamiętywanie sekwencji ruchowych • muzyka ze zmiennym tempem, np. http://bityl.pl/V0rbX 4. Relaksacja Dzieci kładą się na dywanie. Zamykają oczy. Oddychają powoli. Nauczyciel mówi: „Weź głęboki oddech. Powoli wypuść powietrze. Wyobraź sobie teraz, że jesteś babeczką... Pomyśl, jaki masz kolor, jaki smak, jakie dodatki... Jaki jest kolor papierka, w który jesteś zawinięta. Oddychaj głęboko, spróbuj poczuć zapach babeczki... Teraz otwórz powoli oczy. Przeciągnij się. I kiedy będziesz już gotowa, usiądź. Dzieci opowiadają, jaką babeczkę sobie wyobrazili • kształtowanie umiejętności relaksowania się, • kształtowanie umiejętności spokojnego oddychania 5. Geometryczne babeczki Dzieci otrzymują czarne kartki z doklejoną połową papilotki na babeczki oraz zestaw kształtów geometrycznych. Zadaniem dzieci jest ułożenie babeczek zgodnie ze wzorem. Można wykorzystać figury geometryczne z dostępnych w przedszkolu pomocy dydaktycznych. Karty ze wzorami dostosowujemy do posiadanych materiałów. Figury można najpierw kategoryzować według kształtów lub kolorów, przeliczać, porównywać zbiory itp. Na koniec zajęć lub w czasie wolnym dzieci mogą kredą lub kredkami świecowymi narysować babeczki, wykorzystując kartki z zadania • doskonalenie umiejętności matematycznych: kategoryzowanie, przeliczanie, porównywanie zbiorów, rozpoznawanie figur geometrycznych, porównywanie ich między sobą, • rozwijanie koncentracji na zadaniu, • zapamiętywanie i odtwarzanie układu elementów • zestawy figur geometrycznych dostępnych w przedszkolu, • przygotowane karty ze wzorami, dostosowane do posiadanego zestawu figur i umiejętności dzieci, • czarne kartki z doklejoną połową papilotki do babeczek 6. Lepimy babeczki Na koniec zajęć dzieci przygotowują masę babeczkową: może to być slime, masa solna, piasek kinetyczny itp. Dodatkową atrakcją będzie dodanie barwnika i aromatu (czekoladowego, gumy do żucia, cytrynowego itp.). Dzieci lepią muffinki z przygotowanej masy plastycznej • rozwijanie motoryki małej, • kształtowanie słuchania ze zrozumieniem i postepowania zgodnie z instrukcją • składniki w zależności od przygotowywanej masy plastycznej 7. Podsumowanie Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel trzyma w dłoni drewnianą łyżkę, która będzie pełniła funkcję totemu przekazywanego po kolei każdemu dziecku. Nauczyciel informuje o zasadzie: „Kto ma totem, ten ma głos”. Dzieci opowiadają, co im się najbardziej podobało na zajęciach, jakie figury zapamiętali, co ich zaciekawiło itd. • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania innych, • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy • drewniana łyżka pełniąca funkcję totemu