Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
OPUBLIKOWANO 30 MARCA 2022
„Biznes i zarządzanie” – nowy pomysł MEiN
Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, świadczy pomoc prawną w ramach własnej kancelarii, autor licznych opracowań i artykułów z zakresu tematyki kadrowo-płacowej, prawa związkowego oraz prawa oświatowego
Resort edukacji planuje wprowadzenie od 1 września 2023 r. nowego przedmiotu - "Biznes i zarządzanie". Miałby on zastąpić obecnie nauczany przedmiot "Podstawy przedsiębiorczości", a począwszy od 2027 r. istniałaby również możliwość wybrania go jako przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym na egzaminie maturalnym.
Na wstępie należy zaznaczyć, że obecnie nie istnieje jeszcze oficjalny projekt, który miałby na celu wprowadzenie nowego przedmiotu. Szef resortu edukacji zaprosił natomiast zainteresowane podmioty (przedstawiciele biznesu, organizacje branżowe oraz ekspertów-praktyków) do wzięcia udziału w konsultacjach dotyczących podstawy programowej nowego przedmiotu. Jak zaznaczono, głównym założeniem nowego przedmiotu miałoby być nadanie mu praktycznego wymiaru i dostosowanie jego zagadnień do oczekiwań rynku oraz potrzeb uczelni. Jednocześnie szef MEiN wskazał, że chociaż przedmiot "Podstawy przedsiębiorczości" nauczane są już od kilku lat, przyczyniając się do zwiększania wiedzy finansowej wśród młodzieży, to jednak w ramach tego przedmiotu nauczanych jest za mało praktycznych aspektów przedsiębiorczości i zarządzania. W ocenie resortu edukacji nowy przedmiot powinien pozwolić, by uczniowie już na początku dorosłego życia byli wyposażeni w kompetencje pozwalające na sprawne funkcjonowanie w świecie finansów i zarządzania, dzięki czemu będą podejmować odpowiedzialne decyzje finansowe, w tym w ramach prowadzonego przez siebie biznesu.
Nowy potrzeby edukacyjne
Wprowadzenie przedmiotu ma być odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców. Z przekazanych przez MEiN informacji wynika, że nowy przedmiot miałby realizować założenia obecnie nauczanego przedmiotu "Podstawy przedsiębiorczości", a dodatkowo poszerzałby je o nowe treści. Podstawa programowa, oprócz wymagań dla poziomu podstawowego, miałaby określać także wymagania dla poziomu rozszerzonego, dzięki czemu zainteresowani uczniowie mieliby możliwość przystąpienia z nowego przedmiotu do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym (po raz pierwszy byłoby to możliwe w 2027 r.). Resort edukacji podkreśla również, że nowy przedmiot stanowiłby odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez środowiska biznesowe i akademickie, a także przez Radę Edukacji Finansowej oraz Radę do spraw Przedsiębiorczości przy Prezydencie RP. Zwraca się również uwagę, że przedmioty dotyczące zarządzania i biznesu są nauczane w ramach międzynarodowego systemu edukacji (IB) oraz w ramach systemów edukacyjnych wielu państw, m.in. Wielkiej Brytanii.
Nowy sposób nauczania
W ocenie resortu edukacji nauczanie w zakresie przedsiębiorczości i biznesu na poziomie rozszerzonym pozwoli, by oprócz takich kwestii jak: finanse osobiste, system gospodarczy, czy czynnej pracy (obecnych w podstawie programowej "Podstaw przedsiębiorczości") pojawiły się dodatkowe treści. Ministerstwo edukacji zakłada, że nauczanie w ramach nowego przedmiotu zakładałoby położenie większego nacisku na pracę w grupach, analizowanie praktycznych przykładów doświadczeń polskich i zagranicznych przedsiębiorców, czy rozwijanie kompetencji liderskich. Rozwijanie kompetencji nabytych w ramach nowego przedmiotu mogłoby następować następnie na studiach biznesowych, w tym w ramach programów typu MBA, których zakres na potrzeby nowego przedmiotu miałby zostać dopasowany. Ponadto katalog materiałów dydaktycznych miałby zostać wzbogacony o nowe technologie oraz narzędzia cyfrowe służące uczniom, nauczycielom i innym członkom społeczności szkolnej.