Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wiosenne słońce
Scenariusz zajęć przedszkolnych
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy
Cele główne:
• poznanie świata i praw rządzących przyrodą,
• dbanie o bezpieczeństwo własne,
• działania artystyczne: plastyczne i taneczne,
• analiza i synteza głoskowa wyrazów,
• nauczanie wielozmysłowe.
Cele operacyjne – dziecko:
• ogląda prezentację multimedialną o Słońcu,
• rozpoznaje przedmioty związane z ciepłem i poznaje zasady bezpiecznego z nich ko-rzystania,
• poznaje sposoby zabezpieczania się przed poparzeniem słonecznym,
• obserwuje wędrówkę Słońca po niebie,
• wykleja słońce z plasteliny,
• maluje obraz z wykorzystaniem ciepłych barw,
• tańczy ze wstążkami do wesołej muzyki,
• głoskuje wyrazy i wskazuje pierwszą głoskę w słowie,
• dzieli wyrazy na sylaby,
• rozpoznaje przedmioty za pomocą dotyku.
Formy pracy:
• indywidualna,
• zbiorowa.
Materiały dydaktyczne:
• prezentacja multimedialna o Słońcu, fotografie gwiazdy, żółta plastelina fluorescen-cyjna, dwadzieścia obrazków z przedmiotami związanymi z ciepłem, wymieszanych z przedmiotami, które z ciepłem się nie kojarzą, małe pudełka do pizzy, farby plaka-towe w odcieniach barwy żółtej, pomarańczowej i czerwonej, pędzle, żółta krepa, ra-dosna muzyka na CD, magnetofon, żółte pisaki, pudełka po butach, różne przedmioty mieszczące się w pudełkach, małe latarki, brystol, kolorowe flamastry.
Zadanie dodatkowe:
• dzieci przynoszą okulary przeciwsłoneczne.
ZADANIA DO WYKONANIA
1. Gwiazda, która daje nam ciepło
Nauczyciel przedstawia dzieciom temat zajęć, zapraszając ich do obejrzenia prezentacji mul-timedialnej o Słońcu. Pokazuje najmłodszym różne fotografie gwiazdy, która oświetla naszą planetę. Podczas pokazu przedstawia maluchom ciekawostki związane z budową gwiazdy, jej temperaturą oraz położeniem względem Ziemi. Na koniec przychodzi czas na zadawanie py-tań. Przedszkolaki mogą dopytać o interesujące ich szczegóły. Następnie siadają do stolików i wykonują pracę plastyczną. Zadaniem jest wyklejenie słońca za pomocą żółtej, fluorescen-cyjnej plasteliny (załącznik nr 1).
2. Uwaga! Gorąco, parzy
Jak wiemy, każda gwiazda ma bardzo wysoką temperaturę. Trudno nam nawet wyobrazić so-bie, jak tam jest gorąco. Latem, gdy Słońce świeci najmocniej, potrafi mimo olbrzymiej odle-głości spowodować poparzenia na naszej skórze. Ciepło jest jednak bardzo potrzebne naszej planecie. Wychowawca pyta dzieci: „Czy znacie inne przedmioty z otoczenia, które związane są z ciepłem?”. Zaprasza wychowanków do dużego koła, a następnie rozkłada przed nimi dwadzieścia obrazków A4 przedstawiających różne przedmioty, m.in. telefon, garnek, dywan, czajnik, stół, krzesło, termofor, kran, zmywarkę, żelazko, kwiat doniczkowy, poduszkę, su-szarkę do włosów itd. Zadaniem dzieci jest wyszukanie przedmiotów, które nagrzewają się lub stanowią źródło ciepła. Po wspólnym ustaleniu, co to za rzeczy, następuje krótkie omó-wienie zasad bezpiecznego korzystania z tych przedmiotów:
1. Dlaczego dzieci nie zawsze mogą korzystać z nich samodzielnie?
2. Jak należy się nimi posługiwać?
3. Czym grozi zignorowanie zasad, o których mówimy?
Po rozmowie wychowawca podsumowuje zadanie w taki sposób, aby na końcu wybrzmiała zasada:
Nieprawidłowe, tj. bez kontroli dorosłego, korzystanie z przedmiotów wytwarzających ciepło może skończyć się poparzeniem, dlatego warto słuchać wskazówek starszych osób.
Nadmierna ekspozycja na słońce może skończyć się poparzeniem. „Czy znacie sposoby za-bezpieczania swojego ciała przed tego typu sytuacjami? Jakie metody stosujemy, aby promie-nie słoneczne były dla nas bezpieczne?”. Następuje krótkie omówienie tematu.
3. Barwy ciepła
Dlaczego niektóre kolory nazywamy ciepłymi? Ze względu na samopoczucie, jakie w nas wywołują. Sprawiają, że stajemy się weselsi. Ciepłe barwy po prostu napawają optymizmem. Zaliczamy do nich przede wszystkim odcienie czerwone, pomarańczowe i żółte. Zadaniem dzieci jest namalowanie za pomocą trzech kolorów rysunku na małym, tekturowym kartonie do pizzy. Wychowankowie otrzymują farby plakatowe i pędzle. Temat prac jest dowolny. Po stworzeniu obrazów dzieci prezentują swoją pracę i opowiadają rówieśnikom, co takiego przedstawia ich dzieło. Wszystkie pudełka zostają zebrane. Nauczyciel tworzy z nich sło-neczną galerię, która ozdobi salę.
4. Bal w promieniach słońca
Czas na trochę ruchu. Przedszkolaki zostają zaproszone do tańca. Wszystkie dzieci gromadzą się w pomieszczeniu dobrze oświetlonym przez słońce. Ich zadaniem jest odtańczenie układu choreograficznego przedstawionego przez nauczyciela. Towarzyszyć im będzie radosna mu-zyka. Każde dziecko otrzymuje od wychowawcy dwa kawałki żółtej krepy (lub wstążki). Bę-dzie ona służyła jako element choreograficzny. Wychowawca pokazuje różne taneczne ruchy z wykorzystaniem wstążek, dzieci zaś je naśladują. Po słonecznym tańcu czas na muzyczną, swobodną zabawę. Maluchy ruszają się w sposób dowolny do wesołej piosenki.
5. Słoneczna głoska
Zabawa językowa. Przedszkolaki otrzymują kartę pracy (załącznik nr 2) ze słońcem na środku. Wychowankowie dokonują analizy głoskowej wyrazu „słońce” oraz wyklaskują liczbę sylab, z których się składa. Następnie swoją uwagę kierują w stronę kolejnych elementów. Zadaniem przedszkolaków jest połączenie ze słońcem za pomocą żółtego „promyczka” tych, które zaczynają się na głoskę „s”. Wszystkie wybrane wyrazy zostają przegłoskowane i podzielone na sylaby pod czujnym okiem nauczyciela.
6. Oświetl świat
Słońce oświetla naszą planetę. Dzięki temu, że Ziemia obraca się wokół własnej osi, mamy dzień i noc. W ciemności trudno byłoby nam żyć. Spróbujmy jednak na chwilę „zgasić” Słoń-ce. Nauczyciel przynosi do sali dziesięć pudełek po butach, w których wcześniej umieścił różne przedmioty, zakleił szczelnie taśmą, a z boku wykonał specjalne otwory, przez które można włożyć rękę, żeby poczuć, co znajduje się w środku. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, przez dotyk, jaki przedmiot znalazł się wewnątrz pudełka. Gdy dziecko ma już swoje przy-puszczenie, sprawdza je za pomocą małej latarki. „Czy wasze przypuszczenia były słuszne?”. Wychowawca odbywa z dziećmi rozmowę na ten temat.
7. Wędrujące Słońce
Nasz temat dobiega końca. Słońce towarzyszy nam każdego dnia i choć jest cały czas przy nas, często nie zawracamy na nie uwagi. Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że daje nam ciepło i światło. Spróbujmy jednak zaobserwować, w jakim miejscu znajduje się Słońce w ciągu dnia. Nauczyciel umieszcza wielki plakat w sali i następnego dnia spogląda z dziećmi wielokrotnie w niebo. Wspólnie ustala z nimi położenie słońca i zaznacza je na plakacie. Warto poprosić dzieci, aby przyniosły okulary przeciwsłoneczne. Obserwacja pokaże, że Słońce to „wielki podróżnik”. Zmienia swoje położenie na naszym niebie, chowając się na koniec dnia za horyzontem.