Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Pogodowe czary-mary
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących motorykę małą oraz percepcję wzrokową
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• usprawnianie motoryki małej,
• rozwijanie koncentracji,
• rozwijanie percepcji i uwagi słuchowej,
• stymulacja zmysłu dotyku,
• kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy.
Cele operacyjne – dziecko:
• zapamiętuje treść wierszyka-pokazywanki i naśladuje gesty,
• słucha z uwagą wypowiedzi innych dzieci,
• naśladuje usłyszany rytm,
• posługuje się prawidłowym chwytem pęsetowym,
• pracuje w skupieniu.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Nauczyciel prezentuje dzieciom przysłowie „W marcu jak w garncu”. Dzieci próbują wyjaśnić, co ono oznacza. Wymieniają znane zjawiska pogodowe. Pomocą może służyć załączona ilustracja • zainteresowanie tematem,
• nauka wnioskowania,
• kształtowanie poprawnych wypowiedzi ustnych,
• uważne słuchanie • załącznik nr 1 – ilustracja przysłowia
2. Wierszyk-pokazywanka Nauczyciel staje naprzeciwko dzieci. Odczytuje i pokazuje treść wierszyka. Dzieci próbują zapamiętać ją i naśladować • kształtowanie umiejętności naśladowania,
• rozwijanie pamięci słuchowej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• kształtowanie schematu własnego ciała • załącznik nr 2 – wierszyk-pokazywanka
3. Kolorowa pogoda Każde dziecko otrzymuje kolorowe, pocięte kawałki bibuły, metalowy garnek i łyżkę. Nauczyciel wyjaśnia, że każdy kolor oznacza inną pogodę: biały to śnieg, niebieski – chmury, żółty – słońce, a szary – wiatr. Zanim dzieci przystąpią do pracy, rozgrzewają rączki z pomocą pogodowych czarów (załącznik nr 3).
Dzieci zgniatają kolorowe kulki z bibuły, wrzucają do garnka i mieszają, tworząc żywą ilustrację przysłowia: „W marcu jak w garncu” • usprawnianie motoryki małej,
• utrwalenie rozróżniania i nazywania kolorów,
• doskonalenie koncentracji uwagi • kolorowa bibuła: żółta, szara, biała, niebieska,
• łyżka i mały garnek dla każdego dziecka,
• załącznik nr 3 – wierszyk o pogodowych czarach
4. W rytmie burzy Czasem w marcu słychać grzmoty. Dzieciaki wystukują o swoje garnki proste rytmy zaprezentowane przez nauczyciela • rozwijanie percepcji i uwagi słuchowej,
• doskonalenie koncentracji,
• rozwijanie poczucia rytmu • kolorowa bibuła: żółta, szara, biała, niebieska
• łyżka i mały garnek dla każdego dziecka,
• załącznik nr 3 – wierszyk o pogodowych czarach
5. Sekwencje i układanki Dzieci otrzymują karty pracy. Ze swoich garnków wyciągają odpowiednią liczbę kolorowych kulek bibuły. Dzieci układają wzory w siatce u góry, następnie zamieniają się miejscami przy stolikach i odtwarzają wzór sąsiada • rozwijanie myślenia lewopółkulowego,
• doskonalenie chwytu pęsetowego,
• rozwijanie koncentracji uwagi • załącznik nr 4 – karta do układanek
6. Malowanie na mleku Każde dziecko otrzymuje tacę wypełnioną mlekiem. Maczając kolorową bibułę w mleku, maluje obraz przedstawiający pogodę. Zabawie towarzyszy muzyka klasyczna, np. Cztery pory roku Antonia Vivaldiego • rozwijanie motoryki małej,
• doskonalenie chwytu pęsetowego,
• stymulacja zmysłu dotyku,
• rozwijanie kreatywności i zabawa kolorami,
• rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej • tacki z szerokim brzegiem, kuwety lub miski,
• mleko,
• Cztery pory roku Vivaldiego
7. Podsumowanie Dzieci wspólnie sprzątają swoje stanowiska pracy. Siadają w kręgu, podsumowują spędzony czas. Mówią o tym, które zadanie było dla nich najciekawsze, a które najtrudniejsze • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy,
• rozwijanie umiejętności uważnego słuchania