Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Pogodowe czary-mary Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących motorykę małą oraz percepcję wzrokową Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • usprawnianie motoryki małej, • rozwijanie koncentracji, • rozwijanie percepcji i uwagi słuchowej, • stymulacja zmysłu dotyku, • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy. Cele operacyjne – dziecko: • zapamiętuje treść wierszyka-pokazywanki i naśladuje gesty, • słucha z uwagą wypowiedzi innych dzieci, • naśladuje usłyszany rytm, • posługuje się prawidłowym chwytem pęsetowym, • pracuje w skupieniu. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Nauczyciel prezentuje dzieciom przysłowie „W marcu jak w garncu”. Dzieci próbują wyjaśnić, co ono oznacza. Wymieniają znane zjawiska pogodowe. Pomocą może służyć załączona ilustracja • zainteresowanie tematem, • nauka wnioskowania, • kształtowanie poprawnych wypowiedzi ustnych, • uważne słuchanie • załącznik nr 1 – ilustracja przysłowia 2. Wierszyk-pokazywanka Nauczyciel staje naprzeciwko dzieci. Odczytuje i pokazuje treść wierszyka. Dzieci próbują zapamiętać ją i naśladować • kształtowanie umiejętności naśladowania, • rozwijanie pamięci słuchowej, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • kształtowanie schematu własnego ciała • załącznik nr 2 – wierszyk-pokazywanka 3. Kolorowa pogoda Każde dziecko otrzymuje kolorowe, pocięte kawałki bibuły, metalowy garnek i łyżkę. Nauczyciel wyjaśnia, że każdy kolor oznacza inną pogodę: biały to śnieg, niebieski – chmury, żółty – słońce, a szary – wiatr. Zanim dzieci przystąpią do pracy, rozgrzewają rączki z pomocą pogodowych czarów (załącznik nr 3). Dzieci zgniatają kolorowe kulki z bibuły, wrzucają do garnka i mieszają, tworząc żywą ilustrację przysłowia: „W marcu jak w garncu” • usprawnianie motoryki małej, • utrwalenie rozróżniania i nazywania kolorów, • doskonalenie koncentracji uwagi • kolorowa bibuła: żółta, szara, biała, niebieska, • łyżka i mały garnek dla każdego dziecka, • załącznik nr 3 – wierszyk o pogodowych czarach 4. W rytmie burzy Czasem w marcu słychać grzmoty. Dzieciaki wystukują o swoje garnki proste rytmy zaprezentowane przez nauczyciela • rozwijanie percepcji i uwagi słuchowej, • doskonalenie koncentracji, • rozwijanie poczucia rytmu • kolorowa bibuła: żółta, szara, biała, niebieska • łyżka i mały garnek dla każdego dziecka, • załącznik nr 3 – wierszyk o pogodowych czarach 5. Sekwencje i układanki Dzieci otrzymują karty pracy. Ze swoich garnków wyciągają odpowiednią liczbę kolorowych kulek bibuły. Dzieci układają wzory w siatce u góry, następnie zamieniają się miejscami przy stolikach i odtwarzają wzór sąsiada • rozwijanie myślenia lewopółkulowego, • doskonalenie chwytu pęsetowego, • rozwijanie koncentracji uwagi • załącznik nr 4 – karta do układanek 6. Malowanie na mleku Każde dziecko otrzymuje tacę wypełnioną mlekiem. Maczając kolorową bibułę w mleku, maluje obraz przedstawiający pogodę. Zabawie towarzyszy muzyka klasyczna, np. Cztery pory roku Antonia Vivaldiego • rozwijanie motoryki małej, • doskonalenie chwytu pęsetowego, • stymulacja zmysłu dotyku, • rozwijanie kreatywności i zabawa kolorami, • rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej • tacki z szerokim brzegiem, kuwety lub miski, • mleko, • Cztery pory roku Vivaldiego 7. Podsumowanie Dzieci wspólnie sprzątają swoje stanowiska pracy. Siadają w kręgu, podsumowują spędzony czas. Mówią o tym, które zadanie było dla nich najciekawsze, a które najtrudniejsze • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania