Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Aktualności prawne
10.02.2022 r. – 10.03.2022 r.
Weszły w życie/zostały zmienione/zostały opublikowane
Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 (Dz.U. z 2022 r. poz. 352) Rozporządzenie określa sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022. Przewiduje ono wzrost tzw. finansowego standardu A o około 0,8 proc. w stosunku do poprzedniego roku Szkoły, przedszkola i poradnie psychologiczno-pedagogiczne, publiczne, niepubliczne
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 17 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
(Dz.U. z 2022 r. poz. 421) W Rozporządzeniu wprowadza się zmianę polegającą na umożliwieniu kandydatom do szkół prowadzących kształcenie zawodowe dostarczenia odpowiedniego zaświadczenia lub orzeczenia (badań lekarskich lub psychologicznych) w terminie późniejszym niż termin określony przez kuratora oświaty zgodnie z art. 154 ust. 1 pkt 2 Ustawy Prawo oświatowe Szkoły publiczne
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 lutego 2022 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z sytuacją na granicy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej z Ukrainą
(Dz.U. z 2022 r. poz. 477) Rozporządzenie wprowadza możliwość zawieszenia zajęć stacjonarnych w powiatach graniczących z Ukrainą ze względu na ewentualne zagrożenie bezpieczeństwa Szkoły, przedszkola i poradnie psychologiczno-pedagogiczne, publiczne, niepubliczne
Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 7 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i publicznych placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych
(Dz.U. z 2022 r. poz. 563) Z uwagi na skrócenie cyklu kształcenia w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia z 6 do 4 lat, Rozporządzenie określa tryb postępowania rekrutacyjnego do szkoły powyżej wymienionego typu w zakresie specjalności, które według dotychczasowych przepisów były realizowane w klasach III-VI dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia, a od dnia 1 września 2022 r. będą realizowane przez pełen cykl kształcenia ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia o czteroletnim cyklu kształcenia Szkoły publiczne
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 9 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
(Dz.U. z 2022 r. poz. 566) Rozporządzenie umożliwia do końca roku szkolnego 2021/2022:
• przyjęcie dodatkowo do 3 dzieci będących obywatelami Ukrainy do oddziału przedszkolnego (ponad limit 25 dzieci),
• zwiększenie liczby uczniów w oddziałach klas I-III szkoły podstawowej powyżej 25 uczniów o nie więcej niż 4 uczniów, będących obywatelami Ukrainy (jeżeli oddział uległ wcześniejszemu zwiększeniu odpowiednio o 1 lub 2 uczniów, wówczas możliwe jest przyjęcie dodatkowo odpowiednio 1 lub 2 dzieci będących obywatelami Ukrainy) Szkoły i przedszkola publiczne
Projekty
Akt prawny Opis zmian Grupa objęta aktem prawnym
Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw Projekt zakłada wprowadzenie zmian w postaci:
• ułatwienia przyjmowania do szkół uczniów przybywających z Ukrainy, którzy nie posiadają odpowiednich dokumentów wydanych przez szkoły ukraińskie,
• umożliwienie składania oświadczeń woli dotyczących kształcenia dzieci przybywających z Ukrainy przez osoby sprawujące nad nimi opiekę, jeżeli rodzic nie może dokonać takiej czynności,
• umożliwienie organizowania nauki w oddziałach przygotowawczych w grupach do 25 uczniów,
• zwiększenie minimalnej tygodniowej liczby godzin przeznaczanych na naukę języka polskiego w oddziałach przygotowawczych z 3 do 6 godzin Szkoły publiczne
Projekt ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa Projektowana Ustawa zakłada wprowadzenie rozwiązań dotyczących m.in. organizowania kształcenia i opieki dla dzieci przybywających z Ukrainy. Rozwiązania te dotyczą w szczególności:
• tworzenia dodatkowych lokalizacji prowadzenia zajęć,
• dowozu uczniów i dzieci na zajęcia,
• udzielania uczniom pomocy materialnej,
• zwiększenia limitu godzin ponadwymiarowych,
• kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska pomocy nauczyciela,
• możliwości zwiększenia środków finansowych z przeznaczeniem na organizowanie nauki dla dzieci uchodźców Szkoły i przedszkola publiczne oraz niepubliczne