Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Uważność w ruchu
Scenariusz zajęć w edukacji wczesnoszkolnej
Opracowała: Sylwia Piekarska
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie klas I–III szkoły podstawowej.
CELE OGÓLNE:
• poprawa koncentracji,
• wykształcenie umiejętności skupienia uwagi na ruchu własnego ciała i oddechu.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
• potrafi wykonać kilka pozycji ciała według wskazówek nauczyciela,
• jest skoncentrowany na zadaniu,
• świadomie oddycha,
• czuje się zrelaksowany,
• słucha ze zrozumieniem,
• dokonuje samooceny.
CELE SFORMUŁOWANE W JĘZYKU UCZNIA:
• utrwalicie poznane pozycje gimnastyczne i poznacie nowe,
• nauczycie się koncentrować na zadaniu,
• odpoczniecie i nabierzecie sił.
METODY PRACY:
• oglądowa,
• praktycznego działania,
• praca z bajką.
FORMY PRACY:
• zbiorowa,
• indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• maty,
• muzyka (dynamiczna do rozgrzewki typu aerobic oraz relaksacyjna),
• karty z pozycjami,
• klepsydra, słomki, rekwizyty do bajki (słoik i dwie żaby na patykach),
• bajka Żaby w śmietanie ze zbioru terapeutycznych bajek Pozwól, że ci opowiem… Jorge Bucaya.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Uwaga!
Nauczyciel ćwiczy wraz z dziećmi, mając grupę przed sobą. Uczniowie wykonują asany na zasadzie lustrzanego odbicia.
1. Otwarcie i przywitanie
• Wszyscy siedzą na swoich matach ze skrzyżowanymi nogami. Nauczyciel wyjaśnia cele zajęć i tłumaczy, na czym będą one polegały (wykonywanie ćwiczeń na macie w ciszy i skupieniu) oraz co podlega ocenie.
• Uczniowie wykonują oddechy uwalniające napięcie (trzy długie wdechy nosem i wypuszczenie powietrza ustami).
Czas: 2 minuty.
2. Rozgrzewka
Wykonanie na macie kilku ćwiczeń w rytm dynamicznej muzyki. Ćwiczenia mają na celu rozgrzanie mięśni i zmianę rytmu oddechu na szybki. Warto wykorzystać np. ruchy naprzemienne według metody Dennisona.
• Chodzenie po macie w przód i w tył, na palcach, na piętach.
• Bieg w miejscu.
• Ruchy naprzemienne: łokieć–kolano, stopa–ręka, pięta–ręka.
• Wyskoki.
• Przysiad z ruchem ramion w przód/tył.
Czas: 3 minuty.
3. Ćwiczenia gimnastyczne z określonymi pozycjami – asanami
Wszystkie ćwiczenia wykonuje się do muzyki relaksacyjnej.
• Minuta ciszy w pozycji krokodyla (leżenie na brzuchu z brodą podpartą na rękach).
• Prezentacja wybranych asan (już poznanych i nowych) w sposób w miarę dynamiczny i dostosowany do możliwości dzieci, tak aby się nie znudziły i jednocześnie skupiały na szczegółowym wykonaniu ćwiczenia.
• Pozycje stojące: góra, drzewo niskie i wysokie, wojownik II, trójkąt; pozycje siedzące: okręt, pozycje odwrócone: pies z głową w dół, pozycje leżące: krokodyl, sfinks, kobra, świerszcz; skręty w siadzie.
• Zabawy w parach:
o leżak – jedno dziecko zwija się w kłębek grzbietem do góry, drugie kładzie się na nim plecami; przez chwilę pozostaje w tej pozycji (może zamknąć oczy), a potem następuje zmiana,
o winda – dzieci siadają naprzeciwko siebie, mają wspólną słomkę; każde z nich trzyma ją z jednej strony kciukiem – wspólne podnoszą ją i opuszczają, potem następuje zmiana palca na wskazujący i znów: góra–dół; czynności powtarzamy ze wszystkimi palcami.
Czas: 20 minut.
4. Zabawy z jogą – utrwalenie poznanych pozycji
• Tunel – dzieci ustawiają się kolejno w pozycji psa z głową w dół, dziecko z końca przechodzi (czołga się) pod tunelem uniesionych ciał na początek itd.
• Papierowe asany – nauczyciel rozkłada rysunki asan na matach, uczniowie wykonują swoją pozycję i stoją w niej chwilę, a na dźwięk dzwonka przechodzą na matę obok i zmieniają pozycję.
Czas: 5 minut.
5. Relaksacja i ćwiczenia oddechowe
• Ułożenie na plecach – rozluźnienie, świadomy oddech klatką piersiową/brzuchem. Dzieci obserwują swój oddech z rękoma na brzuchu.
• Rozluźnienie dolnej części pleców – dzieci podciągają kolana do brzucha, chwytają za nie i bujają się. Następnie przyjmują dowolną wygodną pozycję.
• Bajka Żaby w śmietanie – opowiedziana lub przeczytana. Omawiamy terminy: pesymista, optymista. Na koniec kumkamy pozytywnie.
Czas: 10 minut.
Zadanie domowe:
Zapytaj rodziców, jakimi są żabami.