Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Zadania i kompetencje poszczególnych organów szkoły
Rada pedagogiczna Rada rodziców Samorząd uczniowski Rada szkoły
• podejmuje uchwały w sprawie wyników klasyfikacji i promocji,
• ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki,
• ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły,
• może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole,
• opiniuje organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych,
• opiniuje projekt planu finansowego szkoły,
• opiniuje wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
• opiniuje propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
• opiniuje dopuszczenie do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli podręczników i programów nauczania,
• opiniuje wnioski dyrektora szkoły o przyznanie uczniom stypendiów za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe,
• podejmuje uchwały w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub radę rodziców • występuje do dyrektora i innych organów szkoły oraz organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły,
• uchwala w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły,
• opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
• opiniuje projekt planu finansowego składanego do organu prowadzącego przez dyrektora szkoły,
• w celu wspierania działalności statutowej szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł i decydować o sposobach ich wydatkowania,
• wyraża opinię o podjęciu działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację pozaszkolną, np. ZHP,
• opiniuje propozycję dyrektora w sprawie dodatkowych dni wolnych, zgodnych z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego,
• może wnioskować do dyrektora szkoły lub opiniować obowiązek noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju • występuje do dyrektora z wnioskami we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów,
• ma prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
• ma prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
• ma prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
• ma prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
• ma prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
• ma prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu • uchwala statut szkoły, uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły,
• opiniuje projekt planu finansowego,
• może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,
• opiniuje plan pracy szkoły, projekty eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,
• z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę, w szczególności w sprawach organizacji zajęć