Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Tłusty czwartek
Scenariusz zajęć przedszkolnych dla dzieci w wieku od trzech do czterech lat
Opracowała: Honorata Sklepik, z wykształcenia nauczycielka wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego. Autorka bloga Maluch w domu
Cele ogólne:
· rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
· rozwijanie motoryki małej,
· wzbogacanie wiedzy o tradycjach.
Cele szczegółowe – dziecko:
· rozwiązuje zagadkę,
· reaguje na polecenia w zabawie,
· rozróżnia kolory,
· słucha tekstu i odpowiada na pytania z nim związane,
· zna narodowe tradycje,
· rozróżnia rodzaje pączków,
· przestrzega zasad higieny,
· aktywnie uczestniczy w zajęciach.
Formy pracy:
· indywidualna,
· w parach,
· grupowa.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Wprowadzenie do tematu zajęć za pomocą zagadki
Jest okrąglutki oraz słodziutki,
ma lukrowaną skórkę, a w środku dziurkę – na konfiturkę.
Wszyscy go lubią – starsi i dzieci,
na jego widok – aż ślinka leci.
2. Zabawa ruchowa przy muzyce
Nauczyciel rozkłada w różnych miejscach sali ilustracje z pączkami (załącznik). Dzieci swo-bodnie poruszają się przy akompaniamencie muzycznym. Kiedy muzyka cichnie, dzieci muszą jak najszybciej usiąść przy dowolnym pączku, o którym mówi nauczyciel (pączek z lukrem, z dziurką, z cukrem, z konfiturą, z czekoladą, z posypką, różowy, brązowy itd.).
3. Tłusty czwartek
Pogadanka inicjowana wierszem Tadeusza Śliwiaka Pączki. Wyjaśnienie pochodzenia tradycji tłustego czwartku.
Tadeusz Śliwiak, Pączki
Był sobie pączek,
co nie miał rączek
i okrąglutki był
jak miesiączek.
Miał lukrowaną
złocistą skórkę,
a w środku dziurkę
na konfiturkę.
Wszyscy go lubią,
starsi i dzieci.
Na jego widok
aż ślinka leci.
Lecz co naprawdę
pączki są warte,
to przede wszystkim
wie Tłusty Czwartek.
4. Robimy pączki – propozycje aktywności
Propozycja I – smażenie pączków
Potrzebne materiały: mąka, drożdże, masło, cukier, jajka, mleko, dżem/czekolada, olej.
Przypominamy zasady higieny i bezpieczeństwa podczas pracy oraz przygotowujemy stano-wiska.
Przepis na ok. 20 szt.
· 500 g mąki pszennej,
· 50 g świeżych drożdży,
· 100 g masła,
· 100 g cukru,
· 4 żółtka,
· 1 jajko,
· 250 ml mleka,
· nadzienie,
· olej do smażenia.
Do ciepłego mleka dodajemy łyżeczkę cukru, drożdże i około 5 łyżek mąki. Przykrywamy czystą ściereczką i odstawiamy na 10 min do wyrośnięcia ciasta. Masło należy roztopić, a jajko, żółtka i cukier ubić. Do zaczynu dodajemy mąkę i masę z jajek, wyrabiamy ciasto. Ciasto rozwałkowujemy i wycinamy z niego po dwa koła na 1 pączka. Na środku pierwszego dodajemy konfiturę i nakrywamy drugim. Smażymy na rozgrzanym oleju.
Propozycja II – pączki z masy solnej
Potrzebne materiały: mąka, drobna sól, woda, miska, farby, pędzle.
Przepis na jedną porcję:
• 1 szklanka drobnej soli,
• 1szklanka mąki,
• ok. 150 ml wody.
Ugniatamy do uzyskania odpowiedniej konsystencji. Formujemy pączki, a następnie suszymy je w piekarniku w temperaturze ok. 70ºC. Gotowe pączki dekorujemy farbami.
Propozycja III – donut z talerzyka papierowego
Potrzebne materiały: talerzyk papierowy, nożyczki, farby, foremka-koło.
Na środku talerzyka odrysowujemy kształt koła. Wycinamy je. Brzegi talerzyka malujemy farbkami na brązowo, natomiast pozostałą powierzchnię na dowolny kolor lukru. Można do-malować posypkę lub po wyschnięciu nakleić skrawki papieru.
5. Zabawa wyciszająca – pączkowe masażyki
Dzieci dobierają się w pary. Jedno siada lub kładzie się przed kolegą. Nauczyciel opisuje ko-lejne czynności:
1. Podgrzewamy mleko (pocieramy plecy dziecka).
2. Dodajemy cukier (lekko stukamy paluszkami w plecy), kruszymy drożdże (delikatnie szczypiemy) i wsypujemy mąkę. Całość mieszamy (robimy koliste ruchy).
3. Rozbijamy jajka (lekko uderzamy w plecy grzbietem dłoni), dodajemy masło i cukier. Miksujemy (wykonujemy szybkie okrężne ruchy).
4. Składniki łączymy i ugniatamy ciasto (ugniatamy plecy). Formujemy pączki (przesu-wamy dłońmi, jakbyśmy lepili kulki). Gotowe kuleczki wrzucamy do rozgrzanego oleju (przytulamy się do pleców).
5. Zamiana rolami.