Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Ulepimy dziś bałwana? Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych rozwijających słuch fonemowy, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • rozwijanie słuchu fonemowego, • usprawnianie motoryki małej, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • rozwijanie koncentracji. Cele operacyjne – dziecko: • dzieli wyrazy na sylaby, • zapamiętuje treść wierszyka i naśladuje towarzyszące mu gesty, • lepi z masy bałwana, • dba o porządek przy swoim miejscu pracy. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie 2. Wierszyk-pokazywanka Dzieci stają naprzeciwko nauczyciela lub w kole. Nauczyciel najpierw odczytuje wierszyk, a następnie powtarza go, pokazując gesty. Dzieci próbują go naśladować • rozwijanie słuchu fonemowego, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • doskonalenie koncentracji, • utrwalenie schematu ciała • załącznik nr 1 – wierszyk-pokazywanka 3. Słuch fonemowy Dzieci dzielą wylosowane przez nauczyciela wyrazy na sylaby i wrzucają kostkę lodu do pojemnika z odpowiednią cyfrą. W nagrodę losują jedną część bałwanka • doskonalenie słuchu fonemowego, • rozwijanie koncentracji • załącznik nr 2 – elementy bałwana, • załącznik nr 3 – wyrazy, • kostki lodu, • pojemniki podpisane cyframi od 1 do 4 4. Mannolina Nauczyciel rozdaje dzieciom miski i łyżki. Każdy wsypuje do pojemnika szklankę kaszy manny. Nauczyciel dolewa gorącej wody. Dzieci mieszają, aż powstanie gęsta, niekleista masa. W zależności od potrzeby dolewają wody lub dosypują kaszy. Zadaniem dzieci jest ulepienie bałwana z wykorzystaniem dostępnych elementów. Dzieci samodzielnie sprzątają swoje stanowiska pracy • doskonalenie motoryki małej, • stymulowanie zmysłu dotyku poprzez fakturę i temperaturę, • rozwijanie umiejętności samoobsługowych • kasza manna, • gorąca woda, • miski i łyżki dla każdego dziecka, • guziki, • patyczki, • zakrętki 5. Podsumowanie Wspólne sprzątanie sali i wymienienie doskonalonych umiejętności: „Co dzisiaj ćwiczyliśmy?” • doskonalenie umiejętności autorefleksji i wypowiadania się