Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Ulepimy dziś bałwana?
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych rozwijających słuch fonemowy, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• rozwijanie słuchu fonemowego,
• usprawnianie motoryki małej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwijanie koncentracji.
Cele operacyjne – dziecko:
• dzieli wyrazy na sylaby,
• zapamiętuje treść wierszyka i naśladuje towarzyszące mu gesty,
• lepi z masy bałwana,
• dba o porządek przy swoim miejscu pracy.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie
2. Wierszyk-pokazywanka Dzieci stają naprzeciwko nauczyciela lub w kole. Nauczyciel najpierw odczytuje wierszyk, a następnie powtarza go, pokazując gesty. Dzieci próbują go naśladować • rozwijanie słuchu fonemowego,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• doskonalenie koncentracji,
• utrwalenie schematu ciała • załącznik nr 1 – wierszyk-pokazywanka
3. Słuch fonemowy Dzieci dzielą wylosowane przez nauczyciela wyrazy na sylaby i wrzucają kostkę lodu do pojemnika z odpowiednią cyfrą. W nagrodę losują jedną część bałwanka • doskonalenie słuchu fonemowego,
• rozwijanie koncentracji • załącznik nr 2 – elementy bałwana,
• załącznik nr 3 – wyrazy,
• kostki lodu,
• pojemniki podpisane cyframi od 1 do 4
4. Mannolina Nauczyciel rozdaje dzieciom miski i łyżki. Każdy wsypuje do pojemnika szklankę kaszy manny. Nauczyciel dolewa gorącej wody. Dzieci mieszają, aż powstanie gęsta, niekleista masa. W zależności od potrzeby dolewają wody lub dosypują kaszy. Zadaniem dzieci jest ulepienie bałwana z wykorzystaniem dostępnych elementów.
Dzieci samodzielnie sprzątają swoje stanowiska pracy • doskonalenie motoryki małej,
• stymulowanie zmysłu dotyku poprzez fakturę i temperaturę,
• rozwijanie umiejętności samoobsługowych • kasza manna,
• gorąca woda,
• miski i łyżki dla każdego dziecka,
• guziki,
• patyczki,
• zakrętki
5. Podsumowanie Wspólne sprzątanie sali i wymienienie doskonalonych umiejętności: „Co dzisiaj ćwiczyliśmy?” • doskonalenie umiejętności autorefleksji i wypowiadania się