Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
ZAŁĄCZNIK
WYMAGANIA EGZAMINACYJNE DOTYCZĄCE EGZAMINU MATURALNEGO W LATACH SZKOLNYCH 2022/2023 I 2023/2024
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO
Ogólne wymagania egzaminacyjne
Kształcenie literackie i kulturowe.
Kształtowanie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej uczniów.
Rozumienie historii literatury i dziejów kultury jako procesu, a także dostrzeganie roli czynników wewnętrznych i zewnętrznych wpływających na ten proces.
Rozumienie konieczności zachowania i rozwoju literatury i kultury w życiu jednostki oraz społeczeństwa.
Rozróżnianie kultury wysokiej i niskiej, elitarnej i popularnej oraz dostrzeganie związków między nimi.
Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii.
Kształtowanie różnorodnych postaw czytelniczych: od spontanicznego czytania do odbioru opartego na podstawach naukowych.
Kształcenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania literatury oraz innych tekstów kultury, a także ich wzajemnej korespondencji.
Kształcenie umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach: dosłownym, metaforycznym, symbolicznym, aksjologicznym.
Kształcenie umiejętności rozumienia roli mediów oraz ich wpływu na zachowania i postawy ludzi, a także krytycznego odbioru przekazów medialnych oraz świadomego korzystania z nich.
Budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka.
Kształcenie umiejętności rozpoznawania i wartościowania postaw budujących szacunek dla człowieka (np. wierność, odpowiedzialność, umiar) oraz służących budowaniu wspólnot: państwowej, narodowej, społecznej (np. patriotyzm, sprawiedliwość, obowiązkowość, szlachetność, walka, praca, odwaga, roztropność).
1
Kształcenie językowe.
Pogłębianie funkcjonalnej wiedzy z zakresu nauki o języku.
2. Wzbogacanie umiejętności komunikacyjnych, stosowne wykorzystanie języka w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
Funkcjonalne wykorzystywanie wiedzy o języku w odczytaniu sensów zawartych w strukturze głębokiej tekstów literackich i nieliterackich.
Świadome wykorzystanie działań językowych w formowaniu odpowiedzialności za własne zachowania językowe.
Uwrażliwianie na piękno mowy ojczystej, wspomaganie rozwoju kultury językowej, doskonalenie umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych sądów, argumentacji i udziału w dyskusji.
Wykorzystanie kompetencji językowych i komunikacyjnych w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
Kształcenie umiejętności formułowania i uzasadniania sądów na temat dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.
Doskonalenie umiejętności retorycznych, w szczególności zasad tworzenia wypowiedzi spójnych, logicznych oraz stosowania kompozycji odpowiedniej dla danej formy gatunkowej.
Rozwijanie umiejętności tworzenia tekstów o wyższym stopniu złożoności.
IV. Samokształcenie.
Doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, oceny ich rzetelności, wiarygodności i poprawności merytorycznej.
Wyrabianie nawyku samodzielnej, systematycznej lektury.
Umacnianie postawy poszanowania dla cudzej własności intelektualnej.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne
Na III etapie edukacyjnym obowiązuje utrwalanie, poszerzanie i doskonalenie wiadomości i umiejętności nabytych w szkole podstawowej.
POZIOM PODSTAWOWY
POZIOM ROZSZERZONY
Kształcenie literackie i kulturowe.
Czytanie utworów literackich. Zdający:
rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze,
spełnia wymagania określone
dla poziomu podstawowego, a ponadto:
2
renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści
dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, elipsę; wersyfikacyjne,
tym przerzutnię; określa ich funkcje;
interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
rozpoznaje w tekstach literackich: ironię
autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
rozumie pojęcie groteski, rozpoznaje ją
tekstach oraz określa jej artystyczny
i wartościujący charakter;
wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek
z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
rozpoznaje w utworze sposoby kreowania:
świata przedstawionego (fabuły, bohaterów,
odczytuje tekst w jego warstwie semantycznej i semiotycznej;
rozumie pojęcie tradycji literackiej
kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
rozpoznaje w utworach cechy prądów literackich i artystycznych oraz odczytuje ich funkcje;
rozróżnia grupę literacką
pokolenie literackie; rozpoznaje założenia programowe w utworach literackich różnych epok;
rozpoznaje mitologizację
demitologizację w utworach literackich, rozumie ich uniwersalny charakter oraz rolę
interpretacji;
rozpoznaje w utworach literackich konwencje: baśniową, oniryczną,
turpistyczną, nadrealistyczną, postmodernistyczną;
określa przemiany konwencji i ich przenikanie się w utworach literackich; rozpoznaje odmiany synkretyzmu (rodzajowego, gatunkowego) oraz interpretuje jego znaczenie;
rozumie pojęcie archetypu, rozpoznaje archetypy w utworach literackich oraz określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
rozumie pojęcie parafrazy, parodii i trawestacji, wskazuje ich wzorce tekstowe; wykorzystuje te pojęcia w interpretacji utworu literackiego;
porównuje różnorodne propozycje odczytania tego samego utworu literackiego;
rozumie pojęcie aluzji literackiej, rozpoznaje aluzje w utworach
3
akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych
antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
w interpretacji utworów literackich odwołuje się do tekstów poznanych w szkole podstawowej, w tym: bajek Ignacego Krasickiego, Dziadów cz. II oraz Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, Balladyny Juliusza Słowackiego;
porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania
porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
i określa ich znaczenie w interpretacji utworów;
rozumie i określa związek wartości poznawczych, etycznych
i estetycznych w utworach literackich.
Odbiór tekstów kultury. Zdający:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje spełnia wymagania określone
z tekstów, np. publicystycznych, dla poziomu podstawowego, a ponadto:
popularnonaukowych, naukowych; 1) analizuje strukturę eseju: odczytuje
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, zawarte w nim sensy, sposób
główną myśl, sposób prowadzenia wywodu prowadzenia wywodu,
oraz argumentację; charakterystyczne cechy stylu;
3) rozpoznaje specyfikę tekstów 2) wykorzystuje teksty naukowe
publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), w interpretacji dzieła sztuki;
retorycznych (przemówienie),
popularnonaukowych i naukowych (rozprawa);
4
wśród tekstów prasowych rozróżnia 3) rozpoznaje nawiązania do tradycji
wiadomość i komentarz; rozpoznaje środki biblijnej i antycznej w kulturze
językowe i ich funkcje zastosowane współczesnej;
w tekstach; odczytuje informacje i przekazy 4) porównuje teksty kultury,
jawne i ukryte; rozróżnia odpowiedzi właściwe uwzględniając różnorodne
i unikowe; konteksty;
4) rozumie pojęcie katharsis i charakteryzuje jego 5) rozpoznaje i charakteryzuje główne
rolę w kształtowaniu odbioru dzieła; style w sztuce;
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz 6) odczytuje poglądy filozoficzne
określa ich wpływ na kulturę epoki; zawarte w różnorodnych dziełach;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, 7) zna pojęcie syntezy sztuk,
stosując kod właściwy w danej dziedzinie rozpoznaje jej cechy i ewolucję od
sztuki; romantyzmu do współczesności.
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów
kultury popularnej.
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Zdający:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, spełnia wymagania określone
słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie dla poziomu podstawowego.
i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych
wypowiedzi;
rozumie zróżnicowanie składniowe zdań wielokrotnie złożonych, rozpoznaje ich funkcje w tekście i wykorzystuje je w budowie wypowiedzi o różnym charakterze;
rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje
w tekście; wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi;
rozumie rolę szyku wyrazów w zdaniu oraz określa rolę jego przekształceń w budowaniu znaczenia wypowiedzi.
Zróżnicowanie języka. Zdający:
rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
rozróżnia style funkcjonalne polszczyzny oraz rozumie zasady ich stosowania;
rozpoznaje i ocenia modę językową we współczesnym języku;
zna, rozumie i funkcjonalnie wykorzystuje biblizmy, mitologizmy, sentencje, przysłowia
spełnia wymagania określone
dla poziomu podstawowego, a ponadto:
rozumie pojęcie socjolektu; rozpoznaje i określa jego funkcje komunikacyjne;
określa właściwości języka jako nośnika i przekaźnika treści kulturowych;
5
i aforyzmy obecne w polskim dziedzictwie 3) rozpoznaje i charakteryzuje styl
kulturowym; indywidualny (dzieła literackiego,
5) rozpoznaje rodzaje stylizacji (archaizacja, autora) oraz styl typowy (gatunku
dialektyzacja, kolokwializacja, stylizacja literackiego, prądu literackiego,
środowiskowa, biblijna, mitologiczna itp.) oraz epoki) i wykorzystuje tę wiedzę
określa ich funkcje w tekście; w interpretacji utworu literackiego;
6) rozpoznaje słownictwo o charakterze 4) określa rolę języka jako narzędzia
wartościującym; odróżnia słownictwo wartościowania w tekstach
neutralne od słownictwa o zabarwieniu literackich.
emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Zdający:
1) rozpoznaje i określa funkcje tekstu spełnia wymagania określone
(informatywną, poetycką, ekspresywną, dla poziomu podstawowego, a ponadto:
impresywną – w tym perswazyjną); 1) określa intencję wypowiedzi jako
2) rozpoznaje zjawiska powodujące aktu o dwóch znaczeniach:
niejednoznaczność wypowiedzi (homonimie, dosłownym i implikowanym
elipsy, paradoksy), dba o jasność i precyzję (presupozycja);
komunikatu; 2) określa funkcje języka: poznawczą
3) posługuje się różnymi odmianami polszczyzny (kategoryzowanie świata),
w zależności od sytuacji komunikacyjnej; komunikacyjną (dostosowanie
4) odróżnia zamierzoną innowację językową od języka do sytuacji komunikacyjnej)
błędu językowego; określa funkcję innowacji oraz społeczną (budowanie
językowej w tekście; wspólnoty regionalnej,
5) stosuje zasady etyki wypowiedzi; wartościuje środowiskowej, narodowej);
wypowiedzi językowe, stosując kryteria, np. 3) określa rolę języka w budowaniu
prawda – fałsz, poprawność – niepoprawność; obrazu świata.
6) rozróżnia pojęcia manipulacji, dezinformacji;
rozpoznaje te zjawiska w tekstach i je
charakteryzuje;
7) stosuje zasady etykiety językowej
w wypowiedziach ustnych i pisemnych
odpowiednie do sytuacji.
4. Ortografia i interpunkcja. Zdający:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym spełnia wymagania określone
szczególnie: pisowni wielką i małą literą, dla poziomu podstawowego, a ponadto
pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz stosuje podstawowe zasady pisowni
partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami polskiej (fonetyczną, morfologiczną,
mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i; zapisu historyczną i konwencjonalną)
przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni w zachowaniu poprawności zapisu
przyimków złożonych; pisowni nosówek (ą, ę) wypowiedzi.
oraz połączeń om, on, em, en; pisowni skrótów
i skrótowców;
6
wykorzystuje składniowo-znaczeniowy charakter interpunkcji do uwypuklenia sensów redagowanego przez siebie tekstu;
rozumie stylistyczną funkcję zamierzonego błędu ortograficznego w tekście artystycznym.
Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Zdający:
formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
wskazuje i rozróżnia cele perswazyjne w wypowiedzi literackiej i nieliterackiej;
rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
wyjaśnia, w jaki sposób użyte środki retoryczne (np. pytania retoryczne, wyliczenia, wykrzyknienia, paralelizmy, powtórzenia, apostrofy, przerzutnie, inwersje) oddziałują na odbiorcę;
rozróżnia typy argumentów, w tym argumenty pozamerytoryczne (np. odwołujące się do litości, niewiedzy, groźby, autorytetu, argumenty ad personam);
rozumie, na czym polega logika
i konsekwencja toku rozumowania
w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
rozpoznaje elementy erystyki w dyskusji oraz ocenia je pod względem etycznym;
rozumie zjawisko nowomowy; określa jego cechy i funkcje w tekście.
spełnia wymagania określone
dla poziomu podstawowego, a ponadto:
odróżnia elementy stałe
fakultatywne przemówień;
stosuje różne typy dowodzenia
wypowiedzi (indukcyjne, dedukcyjne, sylogizmy);
rozpoznaje wywód o charakterze demagogicznym oraz metodę pytań podchwytliwych i sugerujących;
rozumie pojęcie sarkazmu, wskazuje jego funkcje w tekście oraz przedstawia propozycję odczytania;
rozróżnia ironię w zależności od celu: satyrycznego, parodystycznego, przejawu drwiny
sarkazmu.
Mówienie i pisanie. Zdający:
zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej,
spełnia wymagania określone
dla poziomu podstawowego, a ponadto tworzy spójne wypowiedzi
w następujących formach: esej, interpretacja porównawcza.
7
z uwzględnieniem celu i adresata,
z zachowaniem zasad retoryki;
zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź
o charakterze argumentacyjnym, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
odróżnia streszczenie od parafrazy; funkcjonalnie stosuje je w zależności od celu wypowiedzi;
tworzy plan kompozycyjny i dekompozycyjny tekstów o charakterze argumentacyjnym;
stosuje retoryczne zasady kompozycyjne
w tworzeniu własnego tekstu; wygłasza mowę z uwzględnieniem środków pozajęzykowych;
w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów,
w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
stosuje zasady poprawności językowej
i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;
dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
spełnia wymagania określone
dla poziomu podstawowego, a ponadto sięga do literatury naukowej, aby pogłębiać swoją wiedzę przedmiotową.
8
wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
wzbogaca swoją wypowiedź pozajęzykowymi środkami komunikacji;
posługuje się słownikami ogólnymi języka polskiego oraz słownikami specjalistycznymi (np. etymologicznymi, frazeologicznymi, skrótów, gwarowymi).
Lektura obowiązkowa
ZAKRES PODSTAWOWY
ZAKRES ROZSZERZONY
1. Utwory literackie (epickie i dramatyczne) poznawane w całości (na egzaminie maturalnym obowiązuje znajomość całego utworu):
1) Jan Parandowski, Mitologia, część I Grecja; 1) William Szekspir, Hamlet;
2) Sofokles, Antygona; 2) Juliusz Słowacki, Lilla Weneda;
3) Jan Kochanowski, Odprawa posłów greckich; 3) Zygmunt Krasiński, Nie-Boska Komedia;
4) William Szekspir, Makbet; 4) realistyczna lub naturalistyczna powieść
5) Molier, Skąpiec; europejska (Honoré de Balzac, Ojciec
6) Adam Mickiewicz, Konrad Wallenrod; Goriot lub Charles Dickens, Klub
Dziady cz. III; Pickwicka, lub Mikołaj Gogol, Martwe
7) Juliusz Słowacki, Kordian; dusze, lub Gustaw Flaubert, Pani Bovary);
8) Bolesław Prus, Lalka; 5) Stanisław Wyspiański, Noc listopadowa;
9) Eliza Orzeszkowa, Gloria victis; 6) Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata;
10) Henryk Sienkiewicz, Potop; 7) Stanisław Ignacy Witkiewicz, Szewcy;
11) Fiodor Dostojewski, Zbrodnia i kara; 8) Bruno Schulz, wybrane opowiadania
12) Stanisław Wyspiański, Wesele; z tomu Sklepy cynamonowe;
13) Stefan Żeromski, Przedwiośnie; 9) Tadeusz Konwicki, Mała Apokalipsa;
14) Tadeusz Borowski, opowiadania: Proszę 10) Sławomir Mrożek, wybrane
państwa do gazu, Ludzie, którzy szli; opowiadania.
Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat;
Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem;
Albert Camus, Dżuma;
George Orwell, Rok 1984;
Sławomir Mrożek, Tango;
Marek Nowakowski, Raport o stanie wojennym (wybrane opowiadanie); Górą „Edek” (z tomu Prawo prerii);
Jacek Dukaj, Katedra (z tomu W kraju niewiernych);
Andrzej Stasiuk, Miejsce (z tomu Opowieści galicyjskie);
9
Olga Tokarczuk, Profesor Andrews
w Warszawie (z tomu Gra na wielu bębenkach).
2. Utwory literackie (epickie i dramatyczne) omawiane we fragmentach
(na egzaminie maturalnym nie obowiązuje znajomość całego utworu):
1) Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, 1) Homer, Odyseja (fragmenty);
Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Pieśni nad 2) Arystoteles, Poetyka, Retoryka
Pieśniami, Księgi Psalmów, Apokalipsy św. (fragmenty);
Jana; 3) Platon, Państwo (fragmenty);
2) Homer, Iliada (fragmenty); 4) św. Augustyn, Wyznania (fragmenty);
3) Lament świętokrzyski (fragmenty); Legenda 5) św. Tomasz z Akwinu, Summa
o św. Aleksym (fragmenty); Rozmowa Mistrza teologiczna (fragmenty);
Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty); 6) Michel de Montaigne, Próby
4) Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu (fragmenty);
(fragmenty); 7) Franz Kafka, Proces (fragmenty).
Pieśń o Rolandzie (fragmenty);
Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty);
Dante Alighieri, Boska Komedia (fragmenty);
Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty);
Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty).
3. Utwory poetyckie
(na egzaminie maturalnym nie będzie sprawdzana znajomość treści wierszy):
1) Horacy – wybrane utwory; 1) Jan Kochanowski, Treny (jako cykl
2) Bogurodzica; poetycki);
3) Jan Kochanowski, wybrane pieśni, w tym: 2) Cyprian Kamil Norwid, Bema pamięci
Pieśń IX ks. I, Pieśń V ks. II; tren IX, X, XI, żałobny – rapsod, Fortepian Szopena,
XIX; Czarne kwiaty (fragmenty), Promethidion
4) wybrane wiersze następujących poetów: (fragmenty);
Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn, 3) Wybrane wiersze następujących
Mikołaj Sęp-Szarzyński; poetów: Józefa Czechowicza, Tadeusza
5) Ignacy Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny, Gajcego, Mirona Białoszewskiego.
wybrane satyry;
Franciszek Karpiński, wybór sielanek i liryki religijnej;
Adam Mickiewicz, Oda do młodości; wybrane ballady, w tym Romantyczność; wybrane sonety z cyklu Sonety krymskie oraz inne wiersze;
Juliusz Słowacki, wybrane wiersze, w tym
Grób Agamemnona (fragmenty), Testament mój;
wybrane wiersze następujących poetów:
Cyprian Kamil Norwid, Adam Asnyk,
10
Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer,
Leopold Staff, Bolesław Leśmian, Julian
Tuwim, Jan Lechoń, Maria Pawlikowska-
Jasnorzewska, Julian Przyboś, Krzysztof Kamil
Baczyński, Stanisław Baliński, wybrane wiersze
z okresu emigracyjnego, Kazimierz Wierzyński,
wybrane wiersze z okresu emigracyjnego,
Czesław Miłosz, w tym wybrane wiersze z tomu
Ocalenie oraz Traktat moralny (fragmenty),
Tadeusz Różewicz, Jarosław Marek
Rymkiewicz, Wisława Szymborska, Zbigniew
Herbert, w tym wybrane wiersze z tomów Pan
Cogito oraz Raport z oblężonego Miasta,
Stanisław Barańczak, Wojciech Wencel;
wybrane utwory okresu stanu wojennego.
Inne:
powojenna piosenka literacka – wybrane utwory wybrane eseje następujących autorów:
Jacka Kaczmarskiego oraz Agnieszki Osieckiej. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego,
Zbigniewa Herberta, Zygmunta Kubiaka,
Jarosława Marka Rymkiewicza (co
najmniej po jednym utworze).
EGZAMIN MATURALNY Z MATEMATYKI
Ogólne wymagania egzaminacyjne
Sprawność rachunkowa.
Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.
Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych.
Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
11
Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
Tworzenie pomocniczych obiektów matematycznych na podstawie istniejących, w celu przeprowadzenia argumentacji lub rozwiązania problemu.
Wskazywanie konieczności lub możliwości modyfikacji modelu matematycznego w przypadkach wymagających specjalnych zastrzeżeń, dodatkowych założeń, rozważenia szczególnych uwarunkowań.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu.
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii, formułowanie wniosków na ich podstawie i uzasadnianie ich poprawności.
Dobieranie argumentów do uzasadnienia poprawności rozwiązywania problemów, tworzenie ciągu argumentów, gwarantujących poprawność rozwiązania i skuteczność w poszukiwaniu rozwiązań zagadnienia.
Stosowanie i tworzenie strategii przy rozwiązywaniu zadań, również w sytuacjach nietypowych.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne
I. Liczby rzeczywiste.
Poziom podstawowy. Zdający:
wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia nie trudniejsze niż dowód podzielności przez 24 iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych;
stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych;
stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach;
stosuje własności monotoniczności potęgowania, w szczególności własności:
jeśli x y oraz a 1, to a x a y , zaś gdy x y i 0 a 1, to a x a y ;
posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej;
stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej,
rozwiązuje równania i nierówności typu:
x 4
5 ,
x 2
3,
x 3
4 ;
wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych z kapitalizacją roczną i zysków z lokat;
12
stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
stosuje wzór na zamianę podstawy logarytmu;
przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia nie trudniejsze niż dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 5 daje resztę 3, to jej trzecia potęga przy dzieleniu przez 5 daje resztę 2.
Wyrażenia algebraiczne.
Poziom podstawowy. Zdający:
stosuje wzory skróconego mnożenia na: a b 2 , a b 2 , a 2 b2 ;
dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej;
rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed
nawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu W x 2 x 3 3 x 2 4 x 2 3 ;
mnoży i dzieli wyrażenia wymierne;
dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, w przypadkach nie trudniejszych niż:
+11 − 1 , 1 + 12 + 13 , +1 +2 + +1−1 .
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
znajduje pierwiastki całkowite i wymierne wielomianu o współczynnikach całkowitych;
dzieli wielomian jednej zmiennej ( ) przez dwumian postaci − ;
korzysta ze wzorów na: ( + )3, ( − )3, 3 + 3 i 3 − 3.
III. Równania i nierówności.
przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe;
rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą;
rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe;
5) rozwiązuje równania wielomianowe postaci W x 0 dla wielomianów
doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
13
6) rozwiązuje równania wymierne postaci WV xx 0 , gdzie wielomiany V x
i W x są zapisane w postaci iloczynowej.
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
rozwiązuje nierówności wielomianowe typu: W x 0 , W x 0 , W x 0 , W x 0 dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich,
które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż
x 1 1 2x
;
x x 1 x 1 x 1 x 1
stosuje wzory Viète’a dla równań kwadratowych;
rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, o stopniu trudności
nie większym niż: 2 x 3 3 x 1 13 ,
x 2 2 x 3 11 ;
5) analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność, i wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów.
IV. Układy równań.
Poziom podstawowy. Zdający:
rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje
interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych
i sprzecznych;
stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1) rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe,
ax by e
ax by e
a drugie kwadratowe, postaci x 2 y 2 cx dy f ;
lub
y cx 2 dx f
2 + 2 + + =
2) rozwiązuje układy równań kwadratowych postaci { 2 + 2 ++=.
V. Funkcje.
14
Poziom podstawowy. Zdający:
określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;
wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach;
szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje);
wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie;
wyznacza największą i najmniejszą wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym;
wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagadnień geometrycznych, fizycznych itp., także osadzonych w kontekście praktycznym;
12) na podstawie wykresu funkcji y f x szkicuje wykresy funkcji y f x a , y f x b , y f x , y f x ;
posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1) na podstawie wykresu funkcji y f x rysuje wykres funkcji y
VI. Ciągi.
Poziom podstawowy. Zdający:
oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący;
sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny lub geometryczny;
x .
15
stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;
stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego;
wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1
1) oblicza granice ciągów, korzystając z granic ciągów typu , n a oraz
n
twierdzeń o granicach sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu ciągów zbieżnych;
2) rozpoznaje zbieżne szeregi geometryczne i oblicza ich sumę.
VII. Trygonometria.
Poziom podstawowy. Zdający:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów
od 0 do 180 , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych
dla kątów 30°, 45°, 60°;
korzysta z wzorów sin 2cos 2 1, tg sin ; cos
stosuje twierdzenie cosinusów oraz wzór na pole trójkąta P 12 a b sin ;
oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty m.in. z wykorzystaniem twierdzenia cosinusów).
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
stosuje miarę łukową, zamienia miarę łukową kąta na stopniową i odwrotnie;
posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych: sinus, cosinus, tangens;
wykorzystuje okresowość funkcji trygonometrycznych;
stosuje wzory redukcyjne dla funkcji trygonometrycznych;
korzysta z wzorów na sinus, cosinus i tangens sumy i różnicy kątów, a także na funkcje trygonometryczne kątów podwojonych;
rozwiązuje równania trygonometryczne o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie 4 cos 2 x cos 5 x 2 cos 7 x 1;
stosuje twierdzenie sinusów;
oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (m.in. z wykorzystaniem twierdzenia sinusów).
VIII. Planimetria.
Poziom podstawowy. Zdający:
wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;
16
rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
stosuje wzory na pole wycinka koła i długość łuku okręgu;
stosuje twierdzenia: Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych;
wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur.
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
stosuje własności czworokątów wpisanych w okrąg i opisanych na okręgu;
stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa;
przeprowadza dowody geometryczne.
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.
Poziom podstawowy. Zdający:
rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje;
posługuje się równaniem prostej na płaszczyźnie w postaci kierunkowej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu);
oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
posługuje się równaniem okręgu x a 2y b 2 r2 ;
oblicza odległość punktu od prostej;
wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
17
posługuje się równaniem prostej w postaci ogólnej na płaszczyźnie, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu);
zna pojęcie wektora i oblicza jego współrzędne oraz długość;
znajduje punkty wspólne prostej i okręgu oraz prostej i paraboli będącej wykresem funkcji kwadratowej.
Stereometria.
rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną;
rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi), oblicza miary tych kątów;
oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów i ostrosłupów, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
wykorzystuje zależność między objętościami graniastosłupów oraz ostrosłupów podobnych.
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
zna i stosuje twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny i o trzech prostopadłych;
posługuje się pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;
rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
XI. Kombinatoryka.
Poziom podstawowy. Zdający:
zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych;
zlicza obiekty, stosując reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) dla dowolnej liczby czynności w sytuacjach nie trudniejszych niż:
obliczenie, ile jest czterocyfrowych nieparzystych liczb całkowitych dodatnich takich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra 1 i dokładnie jedna cyfra 2,
obliczenie, ile jest czterocyfrowych parzystych liczb całkowitych dodatnich takich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra 0 i dokładnie jedna cyfra 1.
18
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza liczbę możliwych sytuacji, spełniających określone kryteria, z wykorzystaniem reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) oraz wzorów na liczbę: permutacji, kombinacji i wariacji, również w przypadkach wymagających rozważenia złożonego modelu zliczania elementów;
stosuje współczynnik dwumianowy (symbol Newtona) przy rozwiązywaniu problemów kombinatorycznych.
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.
Poziom podstawowy. Zdający:
oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym;
oblicza średnią arytmetyczną i średnią ważoną, znajduje medianę i dominantę;
oblicza odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku danych odpowiednio pogrupowanych), interpretuje ten parametr dla danych empirycznych.
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1) oblicza prawdopodobieństwo warunkowe, stosuje twierdzenie
o prawdopodobieństwie całkowitym;
2) stosuje schemat Bernoullego.
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.
Poziom podstawowy. Zdający rozwiązuje zadania optymalizacyjne w sytuacjach dających się opisać funkcją kwadratową.
Poziom rozszerzony. Zdający spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
oblicza granice funkcji (w tym jednostronne);
stosuje definicję pochodnej funkcji, podaje interpretację geometryczną pochodnej;
oblicza pochodną funkcji potęgowej o wykładniku rzeczywistym oraz oblicza
pochodną, korzystając z twierdzeń o pochodnej sumy, różnicy, iloczynu
i ilorazu;
stosuje pochodną do badania monotoniczności funkcji;
rozwiązuje zadania optymalizacyjne z zastosowaniem pochodnej.
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO
W latach szkolnych 2022/2023 oraz 2023/2024 wymagania egzaminacyjne dotyczące egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego odpowiadają:
19
w przypadku wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym – poziomowi B1 (B1+ w zakresie rozumienia wypowiedzi)
w przypadku wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym – poziomowi B2 (B2+ w zakresie rozumienia wypowiedzi)
w przypadku wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym – poziomowi B2+ (C1 w zakresie rozumienia wypowiedzi)
– w skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY
Poziom podstawowy
Ogólne wymagania egzaminacyjne
Znajomość środków językowych.
Zdający posługuje się w miarę rozwiniętym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi.
Zdający rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Zdający samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi.
20
Zdający uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi.
Zdający zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne
Zdający posługuje się w miarę rozwiniętym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka);
edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu, poszukiwanie pracy, warunki pracy i zatrudnienia);
życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia
codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki
żywieniowe – w tym diety, lokale gastronomiczne);
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja);
podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, ruch uliczny);
kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
21
sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu);
zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, niepełno-sprawność, uzależnienia);
nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, problemy współczesnego świata).
Zdający rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
reaguje na polecenia;
określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
znajduje w wypowiedzi określone informacje;
układa informacje w określonym porządku;
wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi.
Zdający rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e-mail, SMS-y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
określa intencje nadawcy/autora tekstu;
określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
znajduje w tekście określone informacje;
rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
układa informacje w określonym porządku;
22
wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
odróżnia informacje o faktach od opinii.
IV. Zdający tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości
i teraźniejszości;
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
opisuje upodobania;
wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
wyraża i opisuje uczucia i emocje;
przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
9) wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z teraźniejszości i przyszłości;
przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady).
Zdający tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (wiadomość, e-mail, wpis na blogu):
opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości
i teraźniejszości;
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
opisuje upodobania;
wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
wyraża i opisuje uczucia i emocje;
przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
9) wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z teraźniejszości i przyszłości;
23
przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze.
VI. Zdający reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę;
podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi
o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca
zrozumiał jego wypowiedź);
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
prosi o radę i udziela rady;
pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie);
stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Zdający reaguje w formie prostego tekstu pisanego (wiadomość, e-mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
24
wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
prosi o radę i udziela rady;
pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie);
stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Zdający przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach);
przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Zdający posiada:
podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
Zdający dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. poprawianie błędów, prowadzenie notatek).
25
XI. Zdający stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis).
XII. Zdający posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).
Poziom rozszerzony
Ogólne wymagania egzaminacyjne
Znajomość środków językowych.
Zdający posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
Rozumienie wypowiedzi.
Zdający rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne wypowiadane w naturalnym tempie oraz różnorodne złożone wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Zdający samodzielnie tworzy w miarę złożone, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne oraz w miarę złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi.
Zdający uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w różnorodnych, również
i nietypowych sytuacjach oraz reaguje w formie w miarę złożonego tekstu
złożonych pisanego
w różnorodnych sytuacjach, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi.
26
Zdający zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne
Zdający posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania, społeczny i osobisty system wartości, autorytety);
miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe, wynajmowanie, kupno i sprzedaż mieszkania, przeprowadzka, architektura);
edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty);
praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, kariera zawodowa, rynek pracy, warunki pracy i zatrudnienia);
życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia
codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki
żywieniowe – w tym diety, lokale gastronomiczne);
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, finanse, promocja i reklama, korzystanie z usług – w tym usług bankowych i ubezpieczeniowych, reklamacja);
podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny, bezpieczeństwo w podróży);
kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
27
sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu, pozytywne i negatywne skutki uprawiania sportu, problemy współczesnego sportu);
zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie, choroby – w tym choroby cywilizacyjne, ich objawy i leczenie, niepełnosprawność, uzależnienia);
nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z urządzeń technicznych i technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane, korzyści i zagrożenia wynikające z postępu naukowo-technicznego);
świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, katastrofy ekologiczne, klęski żywiołowe, przestrzeń kosmiczna);
państwo i społeczeństwo (np. wydarzenia i zjawiska społeczne, organizacje społeczne i międzynarodowe, podstawowe zagadnienia związane z polityką i gospodarką, problemy współczesnego świata, prawa człowieka).
Zdający rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne wypowiadane w naturalnym tempie:
reaguje na polecenia;
określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
określa intencje, nastawienie i postawy nadawcy/autora wypowiedzi;
określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
znajduje w wypowiedzi określone informacje;
układa informacje w określonym porządku;
wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
odróżnia informacje o faktach od opinii;
rozpoznaje informacje wyrażone pośrednio;
rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi.
Zdający rozumie różnorodne złożone wypowiedzi pisemne:
określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
określa intencje, nastawienie i postawy nadawcy/autora tekstu;
określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
28
znajduje w tekście określone informacje;
rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
układa informacje w określonym porządku;
wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
odróżnia informacje o faktach od opinii;
rozpoznaje informacje wyrażone pośrednio oraz znaczenia przenośne;
rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Zdający tworzy w miarę złożone, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości
i teraźniejszości;
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
opisuje upodobania;
wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
wyraża i opisuje uczucia i emocje;
stawia tezę, przedstawia w logicznym porządku argumenty za i przeciw danej tezie lub rozwiązaniu, kończy wypowiedź konkluzją;
wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości;
rozważa sytuacje hipotetyczne;
przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady, objaśnia procedury związane z załatwianiem spraw w instytucjach);
stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
Zdający tworzy w miarę złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (list formalny, artykuł, rozprawkę):
opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości
i teraźniejszości;
przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
29
opisuje upodobania;
wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
wyraża i opisuje uczucia i emocje;
stawia tezę, przedstawia w logicznym porządku argumenty za i przeciw danej tezie lub rozwiązaniu, kończy wypowiedź konkluzją;
wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości;
rozważa sytuacje hipotetyczne;
przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady, objaśnia procedury związane z załatwianiem spraw w instytucjach);
stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Zdający reaguje ustnie w różnorodnych, również złożonych i nietypowych sytuacjach:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę;
podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi
o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca
zrozumiał jego wypowiedź);
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, komentuje wypowiedzi uczestników dyskusji, wyraża wątpliwość;
wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi negocjacje;
prosi o radę i udziela rady;
pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
30
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie);
stosuje zwroty i formy grzecznościowe;
dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji.
VII. Zdający reaguje w formie w miarę złożonego tekstu pisanego w różnorodnych sytuacjach:
przedstawia siebie i inne osoby;
nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ ankietę);
wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, komentuje wypowiedzi uczestników dyskusji (np. na forum internetowym), wyraża wątpliwość;
wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
zaprasza i odpowiada na zaproszenie;
proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi negocjacje;
prosi o radę i udziela rady;
pyta o pozwolenie, udziela i odmawia pozwolenia;
ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
wyraża uczucia i emocje (np. radość, smutek, niezadowolenie, złość, zdziwienie, nadzieję, obawę, współczucie);
stosuje zwroty i formy grzecznościowe;
dostosowuje styl i formę wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Zdający przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach);
przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
31
przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
streszcza w języku obcym przeczytany tekst;
stosuje zmiany formy tekstu.
IX. Zdający posiada:
wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globaln