Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Walentynki
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych rozwijających motorykę dużą i słuch fonemowy, przeznaczony dla dzieci w wieku od czterech do sześciu lat
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• rozwija umiejętność wypowiadania się na forum grupy,
• doskonali sprawność motoryczną w zakresie motoryki dużej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwija słuch fonemowy i zmysł dotyku,
• doskonali koncentrację,
• rozwija umiejętność autorefleksji i współpracy z innymi.
Cele operacyjne – dziecko:
• pracuje w parze,
• pokonuje tor przeszkód,
• odnajduje rymy w grze memory,
• formułuje autorefleksję i dzieli się nią na forum grupy.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel wyjaśnia, że zajęcia będą nawiązywały do walentynek. Warto podkreślić, że jest to święto, podczas którego okazujemy sobie sympatię, wzmacniamy relacje nie tylko z osobami, które kochamy, ale także z przyjaciółmi i kolegami z grupy. Dzieci mogą wymienić różne sposoby na okazywanie innym sympatii • wzmacnianie relacji w grupie,
• kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy
2. Walentynkowy tor przeszkód Dzielimy grupę na dwa zespoły. Dzieci ustawiają się po przeciwnych końcach toru przeszkód. W miejscu, w którym się mijają przybijają sobie piątkę. Żadne dziecko nie może wypaść z toru! (jego elementy wymienione zostały pod scenariuszem) • rozwijanie motoryki dużej i równowagi,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
3. Masażyk Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba losuje serce ze wzorem i rysuje go drugiej na plecach. Osoba masowana musi odgadnąć, co zostało narysowane • doskonalenie koncentracji,
• rozwijanie zmysłu dotyku,
• wyciszenie,
• nawiązywanie relacji w parze • załącznik nr 1 – wzory do masażyku
4. Memory Dzieci otrzymują grę memory. W zależności od poziomu grupy, wyjaśniamy, jakie rymy występują w grze lub pozwalamy, aby dzieci same je odkryły • rozwijanie słuchu fonemowego,
• doskonalenie koncentracji,
• rozwijanie pamięci wzrokowej,
• kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad • załącznik nr 2 – gra memory (Uwaga! Wydrukuj na kartkach z bloku technicznego)
5. Podsumowanie Dzieci wspólnie sprzątają salę. Siadają w kręgu. Dzielą się refleksjami na temat zajęć: co im sprawiło największą trudność, co było łatwe, które zadanie najbardziej im się podobało i dlaczego • rozwijanie umiejętności autorefleksji i wypowiadania się na forum grupy
Tor przeszkód:
1) czołganie się pod krzesełkami,
2) przejście po dyskach sensorycznych lub tackach z fasolą, grochem itp.,
3) łapanie woreczków palcami raz lewej, raz prawej stopy i rzut do celu,
4) przejście tip-topami po grubej linie ułożonej w kształt serca,
5) przeniesienie na czworakach woreczka na plecach (bez upuszczenia),
6) przejście nad krzesełkami.