Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Walentynki Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych rozwijających motorykę dużą i słuch fonemowy, przeznaczony dla dzieci w wieku od czterech do sześciu lat Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • rozwija umiejętność wypowiadania się na forum grupy, • doskonali sprawność motoryczną w zakresie motoryki dużej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, • rozwija słuch fonemowy i zmysł dotyku, • doskonali koncentrację, • rozwija umiejętność autorefleksji i współpracy z innymi. Cele operacyjne – dziecko: • pracuje w parze, • pokonuje tor przeszkód, • odnajduje rymy w grze memory, • formułuje autorefleksję i dzieli się nią na forum grupy. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel wyjaśnia, że zajęcia będą nawiązywały do walentynek. Warto podkreślić, że jest to święto, podczas którego okazujemy sobie sympatię, wzmacniamy relacje nie tylko z osobami, które kochamy, ale także z przyjaciółmi i kolegami z grupy. Dzieci mogą wymienić różne sposoby na okazywanie innym sympatii • wzmacnianie relacji w grupie, • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy 2. Walentynkowy tor przeszkód Dzielimy grupę na dwa zespoły. Dzieci ustawiają się po przeciwnych końcach toru przeszkód. W miejscu, w którym się mijają przybijają sobie piątkę. Żadne dziecko nie może wypaść z toru! (jego elementy wymienione zostały pod scenariuszem) • rozwijanie motoryki dużej i równowagi, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej 3. Masażyk Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba losuje serce ze wzorem i rysuje go drugiej na plecach. Osoba masowana musi odgadnąć, co zostało narysowane • doskonalenie koncentracji, • rozwijanie zmysłu dotyku, • wyciszenie, • nawiązywanie relacji w parze • załącznik nr 1 – wzory do masażyku 4. Memory Dzieci otrzymują grę memory. W zależności od poziomu grupy, wyjaśniamy, jakie rymy występują w grze lub pozwalamy, aby dzieci same je odkryły • rozwijanie słuchu fonemowego, • doskonalenie koncentracji, • rozwijanie pamięci wzrokowej, • kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad • załącznik nr 2 – gra memory (Uwaga! Wydrukuj na kartkach z bloku technicznego) 5. Podsumowanie Dzieci wspólnie sprzątają salę. Siadają w kręgu. Dzielą się refleksjami na temat zajęć: co im sprawiło największą trudność, co było łatwe, które zadanie najbardziej im się podobało i dlaczego • rozwijanie umiejętności autorefleksji i wypowiadania się na forum grupy Tor przeszkód: 1) czołganie się pod krzesełkami, 2) przejście po dyskach sensorycznych lub tackach z fasolą, grochem itp., 3) łapanie woreczków palcami raz lewej, raz prawej stopy i rzut do celu, 4) przejście tip-topami po grubej linie ułożonej w kształt serca, 5) przeniesienie na czworakach woreczka na plecach (bez upuszczenia), 6) przejście nad krzesełkami.