Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 1 LUTEGO 2022
Udostępnianie informacji dotyczących funkcjonowania placówki oświatowej
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz licznych publikacji z zakresu prawa oświatowego
Otrzymałam wniosek o udostępnienie informacji publicznej, w którym poproszono mnie o przesłanie protokołów przeglądów instalacji elektrycznej i oświetlenia oraz faktur za te usługi. Czy mogę takie dane przekazać? Czy na protokołach i fakturach powinnam ukryć dane wykonawców?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2176 ze zm.).
Zgodnie z art. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonym w Ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Według art. 2 ust. 1 Ustawy o dostępie do informacji publicznej każdemu przysługuje prawo dostępu do informacji publicznej. Zatem w trybie i na zasadach określonych w tej Ustawie każdy może uzyskać dostęp do informacji o wydatkach poniesionych ze środków publicznych.
Podkreślić należy, że protokoły z okresowych przeglądów technicznych budynku szkoły samorządowej stanowią informację publiczną w rozumieniu przepisów art. 1 i art. 6 ust. 1 i 2 Ustawy o dostępie do informacji publicznej. Jest to bowiem informacja publiczna o danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności przebiegu i efektów kontroli (przeglądów technicznych) majątku jednostki samorządu terytorialnego (majątku publicznego). Co za tym idzie, również kopie faktur dotyczących przeprowadzanych kontroli podlegają udostępnieniu w trybie dostępu do informacji publicznej.
Dane wykonawców to powinny zostać ukryte tylko wówczas, jeżeli stanowią dane osobowe. Dane przedsiębiorcy nie podlegają takiej ochronie, nie są bowiem danymi osobowymi.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.