Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Pani Zima Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z elementami terapii ręki, rozwijających motorykę małą i koordynację wzrokowo-ruchową, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • rozwijanie percepcji wzrokowej, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • doskonalenie chwytu pęsetowego, • rozwijanie motoryki małej, • doskonalenie sprawności manualnej. Cele operacyjne – dziecko: • pracuje w skupieniu, • odnajduje wszystkie ukryte elementy, • przelicza elementy w zakresie 10, • naśladuje ruchy prezentowane przez nauczyciela, • korzysta z prawidłowego toru oddechowego, • wykorzystuje chwyt pęsetowy do wykonania korony. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie 2. Wierszyk-pokazywanka Nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnej zabawy w pokazywanie • doskonalenie umiejętności naśladowania, • utrwalanie schematu ciała, • rozróżnianie strony prawej i lewej, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej • załącznik nr 1 – wierszyk-pokazywanka 3. Zamrażarka Odmiana popularnej zabawy „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy”. Nauczyciel staje się Panią Zimą i ustawia się po jednej stronie sali. Dzieci ustawiają się po drugiej. Nauczyciel wypowiada słowa: „Idzie, idzie Pani Zima, kogo mrozem swym zatrzyma?”. W tym czasie dzieci przemieszczają się do przodu. Na sygnał dzieci stają bez ruchu. Nauczyciel sprawdza, czy nikt się nie poruszył 4. „Gdzie się podziały moje buty?!” Jadąc do nas, Pani Zima miała wypadek! Jej sanie pośliznęły się na lodzie i wywróciły! Pani Zima pogubiła wszystkie swoje skarby: dwa buty, pierścionek, naszyjnik z pereł, berło, koronę, a nawet sanie. Pomóżcie jej to wszystko odnaleźć • rozwijanie percepcji wzrokowej, • doskonalenie umiejętności przeliczania elementów, • załącznik nr 2 – znajdź skarby Pani Zimy 5. Czary Pani Zimy Nauczyciel zaprasza dzieci do czarów. Pokazuje ruchy dłoni, które dzieci naśladują: • kręcimy nadgarstkami, • zaciskamy pięści i energicznie rozczapierzamy palce (do przodu i na boki) • rozwijanie motoryki małej, • wzmacnianie nadgarstków, • kształtowanie prawidłowego chwytu, • utrwalanie opozycji kciuka i palca wskazującego • załącznik nr 3 – czary Pani Zimy 6. Korona Pani Zimy Dzieci z niebieskiego papieru wycinają koronę Pani Zimy/Mroźnego Pana. Dekorują ją pomponami, cekinami, diamencikami, używając do tego szczypców • rozwijanie sprawności motoryki małej, • doskonalenie chwytu pęsetowego, • usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej • niebieski papier z narysowanym kształtem korony, • dekoracje: pompony, cekiny, diamenciki itp., • szczypce dla każdego dziecka 7. Relaksacja Dzieci zakładają swoje korony na głowę. Stoją wyprostowane jak prawdziwi władcy. Głęboko oddychają, powoli unosząc raz jedną, raz drugą rękę w geście pozdrowienia (równo z wdechem) • nauka właściwego toru oddechowego, • odpoczynek, • utrzymanie prawidłowej postawy ciała