Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących umiejętności matematyczne w zakresie układania i rozwiązywania zadań z treścią (przeznaczony dla klas I–III) „Sporty zimowe” Cele główne: • utrwalenie poznanych części mowy, • układanie i rozwiązywanie zadań z treścią, • rozwijanie motoryki dużej, • zapamiętywanie sekwencji ruchowych, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • rozwijanie umiejętności współpracy i wypowiadania się na forum grupy. Cele operacyjne: Uczeń: • wypowiada się na forum grupy, • zapamiętuje i powtarza sekwencje ruchowe, • zna części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik), • układa i rozwiązuje zadania z treścią, • współpracuje z innymi uczniami. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Uczniowie siadają w kręgu. Rundka pt. „Powitajka”. Wszyscy po kolei mówią o tym, jak się czują i czego potrzebują, aby pracować w skupieniu na zajęciach • Doskonalenie mówienia na forum grupy, • podnoszenie samoświadomości, • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania – 2. Sporty zimowe Nauczyciel i uczniowie pokazują wylosowany sport zimowy, uczniowie odgadują i naśladują ruchy nauczyciela. Gdy wszystkie karty zostaną wykorzystane, uczniowie losują po trzy karty i pokazują sekwencję ruchów. Zadaniem pozostałej części grupy jest zapamiętanie i odtworzenie ruchów w takiej samej kolejności • Rozwijanie motoryki małej i umiejętności naśladowania ruchów, • zapamiętywanie sekwencji ruchowych, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • utrwalanie schematu własnego ciała i zwiększanie jego świadomości Załącznik nr 1 – karteczki z nazwami sportów zimowych (do przygotowania przez nauczyciela) 3. Pięciominutówka Uczniowie losują jedną kartę ze sportem zimowym. Zadanie polega na wypisaniu w ciągu 5 minut (czas dostosowujemy do umiejętności uczniów, jeśli trzeba – przypominamy, czym są części mowy) jak największej liczby rzeczowników, czasowników i przymiotników dotyczących wylosowanego obrazka • Utrwalenie poznanych części mowy, • bogacenie słownictwa, • rozwijanie kreatywności Załącznik nr 2 – karta pracy 4. Zadania z treścią Uczniowie dobierają się w pary. Ich zadaniem jest wspólne ułożenie zadania z treścią. Losują kartę z jednym ze sportów zimowych. Za pomocą kostek lub aplikacji losują liczby, które powinny pojawić się w zadaniu. Zapisują zadanie. Następnie pary wymieniają się zadaniami i obliczają je. Tym samym sprawdzają, czy zadania zostały poprawnie przygotowane. Jeśli wkradły się błędy, nauczyciel omawia je razem z uczniami • Rozwijanie logicznego myślenia, • rozwijanie umiejętności układania i rozwiązywania zadań z treścią, • rozwijanie umiejętności współpracy • Kostki do gry lub aplikacja, • załącznik nr 1 5. Podsumowanie Uczniowie dzielą się refleksją na temat zajęć. Mówią o tym, co im się najbardziej podobało, co było dla nich trudne itp. • Kształtowanie umiejętności samooceny i wnioskowania, • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania innych – Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeuta pedagogiczny, polonistka, terapeuta ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”