Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
doskonalących umiejętności matematyczne w zakresie układania
i rozwiązywania zadań z treścią
(przeznaczony dla klas I–III)
„Sporty zimowe”
Cele główne:
• utrwalenie poznanych części mowy,
• układanie i rozwiązywanie zadań z treścią,
• rozwijanie motoryki dużej,
• zapamiętywanie sekwencji ruchowych,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• rozwijanie umiejętności współpracy i wypowiadania się na forum grupy.
Cele operacyjne:
Uczeń:
• wypowiada się na forum grupy,
• zapamiętuje i powtarza sekwencje ruchowe,
• zna części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik),
• układa i rozwiązuje zadania z treścią,
• współpracuje z innymi uczniami.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Uczniowie siadają w kręgu. Rundka pt. „Powitajka”. Wszyscy po kolei mówią o tym, jak się czują i czego potrzebują, aby pracować w skupieniu na zajęciach • Doskonalenie mówienia na forum grupy,
• podnoszenie samoświadomości,
• rozwijanie umiejętności uważnego słuchania –
2. Sporty zimowe Nauczyciel i uczniowie pokazują wylosowany sport zimowy, uczniowie odgadują i naśladują ruchy nauczyciela.
Gdy wszystkie karty zostaną wykorzystane, uczniowie losują po trzy karty i pokazują sekwencję ruchów. Zadaniem pozostałej części grupy jest zapamiętanie i odtworzenie ruchów w takiej samej kolejności • Rozwijanie motoryki małej i umiejętności naśladowania ruchów,
• zapamiętywanie sekwencji ruchowych,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• utrwalanie schematu własnego ciała i zwiększanie jego świadomości Załącznik nr 1 – karteczki z nazwami sportów zimowych
(do przygotowania przez nauczyciela)
3. Pięciominutówka Uczniowie losują jedną kartę ze sportem zimowym. Zadanie polega na wypisaniu w ciągu 5 minut (czas dostosowujemy do umiejętności uczniów, jeśli trzeba – przypominamy, czym są części mowy) jak największej liczby rzeczowników, czasowników i przymiotników dotyczących wylosowanego obrazka • Utrwalenie poznanych części mowy,
• bogacenie słownictwa,
• rozwijanie kreatywności Załącznik nr 2 – karta pracy
4. Zadania z treścią Uczniowie dobierają się w pary. Ich zadaniem jest wspólne ułożenie zadania z treścią. Losują kartę z jednym ze sportów zimowych. Za pomocą kostek lub aplikacji losują liczby, które powinny pojawić się w zadaniu. Zapisują zadanie. Następnie pary wymieniają się zadaniami i obliczają je. Tym samym sprawdzają, czy zadania zostały poprawnie przygotowane. Jeśli wkradły się błędy, nauczyciel omawia je razem z uczniami • Rozwijanie logicznego myślenia,
• rozwijanie umiejętności układania i rozwiązywania zadań z treścią,
• rozwijanie umiejętności współpracy • Kostki do gry lub aplikacja,
• załącznik nr 1
5. Podsumowanie Uczniowie dzielą się refleksją na temat zajęć. Mówią o tym, co im się najbardziej podobało, co było dla nich trudne itp. • Kształtowanie umiejętności samooceny i wnioskowania,
• kształtowanie umiejętności uważnego słuchania innych –
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeuta pedagogiczny, polonistka, terapeuta ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”