Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Dzień Puzzli Propozycje aktywności dla uczniów klas I–III Opracowała: Jolanta Molenda GRUPA WIEKOWA: uczniowie klas I–III szkoły podstawowej. O SCENARIUSZU: 29 stycznia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Puzzli. Nikogo nie trzeba przekonywać o korzyściach wynikających z ich układania. Puzzle wpływają m.in. na rozwój wyobraźni przestrzennej, pomagają ćwiczyć pamięć oraz zdolności manualne. W dobie cyfryzacji warto zachęcać dzieci do sięgnięcia po tę tradycyjną formę rozrywki, zwłaszcza że w szerokim asortymencie puzzli każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. W scenariuszu przedstawiamy pomysły i inspiracje na aktywności uatrakcyjniające to nietypowe święto. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Skąd pochodzą puzzle? Zapoznanie z historią puzzli. Nauczyciel umieszcza w woreczku sensorycznym puzzle różnych rozmiarów. Zadaniem uczestników jest odgadnięcie jedynie za pomocą dotyku, co znajduje się wewnątrz woreczka. Po określeniu tematu zajęć nauczyciel pokrótce opisuje uczniom historię powstania tej znanej na całym świecie układanki. 2. Puzzle niejedno mają imię Zaprezentowanie dzieciom różnych rodzajów puzzli. Nauczyciel prezentuje uczniom puzzle piankowe, tradycyjne, przedstawiające panoramy, puzzle 3D, puzzle typu kula, puzzle drewniane, puzzle 4D. Uczniowie określają różnice i podobieństwa występujące między poszczególnymi rodzajami. 3. Mistrzowie układania puzzli Zawody układania puzzli na czas. Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy, którym wręcza puzzle o jednakowej liczbie elementów. Na sygnał nauczyciela uczniowie rozpoczynają zawody. Drużyna, która ułoży puzzle jako pierwsza, zdobywa tytuł mistrzowski (można przygotować dla dzieci odznaki lub puchar w kształcie pojedynczego puzzla).   4. Puzzle – pomysły na prace plastyczno-techniczne Puzzle z patyczków laryngologicznych Potrzebne materiały: • szpatułki laryngologiczne, • klej, • nożyczki lub nożyk do tapet, • drukarka (opcjonalnie flamastry lub stare pocztówki). Sposób wykonania: • Drukujemy dowolny obrazek. • Smarujemy jego tylną część klejem i naklejamy go na ułożone w szeregu szpatułki laryngologiczne. • Po wyschnięciu kleju rozcinamy papier wzdłuż patyczków. Wskazówka dla nauczyciela W klasie na lekcji uczniowie mogą przygotować własne puzzle bez użycia drukarki. Wystarczy wykorzystać do zabawy kolorowe flamastry, którymi dzieci namalują na szpatułkach wymyślony przez siebie projekt. Można również przykleić na szpatułki stare pocztówki. Puzzle magnetyczne Potrzebne materiały: • blok techniczny, • flamastry, kredki, farby, papier kolorowy, • klej, • samoprzylepna taśma magnetyczna, • nożyczki, • pojemnik, • tablica magnetyczna. Sposób wykonania: • Na kartce z bloku technicznego rysujemy, malujemy albo wyklejamy dowolny obrazek (pejzaż, martwą naturę, wedutę, portret, wizerunek zwierząt lub abstrakcję). • Tniemy obrazek na mniejsze części o nieregularnych kształtach (liczba kawałków zależy od wieku uczniów). • Na spodniej stronie wyciętych kawałków przyklejamy samoprzylepną taśmę magnetyczną (świetnie sprawdzą się też naklejki magnetyczne). • Po przygotowaniu wspólnie z uczniami kilku zestawów puzzli umieszczamy je w dużym pojemniku, mieszamy i rozpoczynamy zabawę. Uczniowie wyciągają po jednym kawałku i układają puzzle, przyklejając je na tablicy magnetycznej. Puzzle typu „wieża” Potrzebne materiały: • pojemniki po ciastolinie, • taśma dwustronna (lub samoprzylepny papier do drukarek), • dziecięcy rysunek, • nożyczki. Sposób wykonania: • Na kartce o wielkości dostosowanej do pojemnika po ciastolinie dzieci rysują dowolne obrazki. • Przygotowane rysunki przyklejamy do pojemników, tworząc warstwowe i przestrzenne puzzle. Poprzez układanie jednego pojemnika na drugim tworzymy ciąg obrazków. Wskazówka dla nauczyciela Zamiast rysunków możemy przygotować z uczniami projekty w dowolnym programie graficznym, które następnie wydrukujemy na samoprzylepnym papierze. Puzzle sensoryczne Potrzebne materiały: • wielkoformatowy karton, • klej na gorąco lub mocny klej do montażu albo taśma dwustronna, • produkty o zróżnicowanych fakturach (piórka, folia bąbelkowa, pompony, gładkie kamienie, sztuczna trawa, papier ścierny). Sposób wykonania: • Wycinamy z wielkoformatowego kartonu puzzle. • Wyklejamy je dowolnymi produktami o zróżnicowanych fakturach i odkładamy do wyschnięcia. • Z przygotowanych puzzli układamy dowolne wzory. • Dodatkowym atutem puzzli jest możliwość stworzenia sensorycznego toru przeszkód, po którym uczniowie mogą przejść boso. Wskazówka dla nauczyciela Zamiast puzzli z kartonu możemy wykorzystać piankowe puzzle typu mata.