Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w ……………………………………………
ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
Wnioski za I półrocze roku szkolnego 2021/2022
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 września 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1618),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2020 r. poz. 2198).
I. INFORMACJA O PRACY PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
1.1. Informacje ogólne
1. Liczba pracowników ogółem: ………….
2. Liczba pracowników pedagogicznych ogółem: ………….
3. Liczba etatów pedagogicznych: ……, w tym …… pełne etaty, …… niepełne etaty
4. Stopnie awansu zawodowego:
o stażystów: ………
o kontraktowych: ………
o mianowanych: ………
o dyplomowanych: ………
1.2. Praca Rady Pedagogicznej
Data posiedzenia Tematyka Podjęte uchwały, zarządzenia dyrektora
Sierpień 2021 Organizacja roku szkolnego, plan nadzoru.
Diagnoza potrzeb szkoleniowych przeprowadzona w ramach współpracy z Ośrodkiem Doskonalenia Zawodowego Zatwierdzająca plan pracy poradni, ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, w sprawie zatwierdzenia zmian w statucie poradni, w sprawie zaopiniowania zmian w arkuszu organizacyjnym poradni
Październik 2021 Szkolenie z zakresu przygotowania się do kontroli w ramach nowego nadzoru pedagogicznego Zarządzenie dyrektora w sprawie wydania opinii RP w sprawie projektu budżetu poradni na rok 2022
Listopad 2021 Warsztaty w zakresie diagnozowania zainteresowań uczniów i preferencji zawodowych –
Grudzień 2021 Warsztaty – zasady i umiejętność komunikacji między uczniami, ich rówieśnikami i nauczycielami –
Styczeń 2022 Konferencja – powrót uczniów do szkoły po zdalnym nauczaniu, sposoby integracji zespołu klasowego.
Zebranie rady pedagogicznej podsumowującej I semestr roku szkolnego 2021/2022 –
–
Luty 2022 Warsztaty mnemotechniki, zasady efektywnego uczenia się –
1.3. Ocena pracy nauczycieli i ocena dorobku zawodowego nauczycieli
1. Przeprowadzone obserwacje zajęć, analiza pracy zawodowej, opinie współpracujących z poradnią instytucji oraz zgromadzona dokumentacja pozwoliły dokonać oceny pracy jednego nauczyciela.
2. Dokonano oceny planu rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego pod kątem zgodności z prawem oświatowym, statutem poradni oraz i zasadami jej funkcjonowania. Plan zatwierdzono we wrześniu 2021 r.
1.4. Wspomaganie rozwoju zawodowego
1. W ramach wspomagania rozwoju zawodowego nauczyciele uczestniczyli w licznych formach doskonalenia zawodowego, tj. warsztatach, szkoleniach, konferencjach, webinariach, w tym w formie zdalnej. W tym czasie odbywały się również szkolenia w formie webinariów.
2. W minionym półroczu roku szkolnego 2021/2022 zrealizowano w poradni następujące formy i tematy doskonalenia zawodowego:
• metody pracy z dziećmi i młodzieżą zagrożonymi niedostosowaniem społecznym – warsztaty,
• zachowania ryzykowne w okresie adolescencji – warsztaty,
• interwencja kryzysowa wobec dzieci i młodzieży – warsztaty,
• elementy diagnozy neuropsychologicznej – webinar,
• afazja, diagnoza i terapia – konferencja,
• trening balintowski w pracy nad relacją terapeuta–pacjent – warsztaty,
• doradztwo zawodowe a wsparcie poradni – szkolenie,
• podstawy terapii Sandplay – warsztaty.
3. Wspomaganie nauczycieli w różnych formach doskonalenia zawodowego wzbogaciło wiedzę, doświadczenie i umiejętności oraz poszerzyło ofertę poradni. Udoskonalono dotychczasową bazę narzędzi, wprowadzono nowe metody pracy z uczniami. W II półroczu zaplanowano zapoznanie się z nową metodą terapeutyczną EEG – Biofeedback poprawiającą skuteczność funkcjonowania umysłu.
1.5. Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa
W ramach kontroli procesu diagnozowania w zakresie opiniowania i orzecznictwa dokonano analizy prowadzonej dokumentacji. Pozytywnie oceniono skuteczność stosowanych metod i narzędzi diagnozy w zakresie rejestrowania, kodowania i obliczania wyników testowych.
W wyniku kontroli stwierdzono, że wydawane orzeczenia i opinie służą planowanej pomocy klientowi (uczniom i ich rodzicom). Szczegółowe zapisy dotyczące diagnozy i wskazań w zakresie udzielania pomocy uczniom są czytelne, rzeczowe, konkretne i wyraźnie informują o działaniach, jakie należy podjąć, pracując z uczniami. Przeprowadzono kontrolę spójności zapisów dokumentacji z opracowanym harmonogramem spotkań z dziećmi oraz rzetelności informacji o podjętych działaniach w ramach bezpośredniej pracy z uczniami. Dokonano przeglądu bieżącej dokumentacji: kart indywidualnych dziecka, dzienników zajęć psychologa/pedagoga. Dokumentacja jest prowadzona poprawnie, systematycznie i rzetelnie. Dzięki niej można ocenić pracę nauczycieli w zakresie dokumentowania postępów uczniów oraz diagnozę ich potrzeb. W wyniku kontroli sprawdzono terminowość diagnozowania, opiniowania i orzecznictwa. Wszystkie działania są przeprowadzane w terminie, systematycznie, zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Przedmiotem kontroli była również realizacja ustaleń rad pedagogicznych. Wszystkie ustalenia były realizowane we wskazanym terminie. Pracownicy poradni podlegają kodeksowi etyki obowiązującemu w placówce. Każdy pracownik sumiennie przestrzega zapisów kodeksu.
1.6. Obserwacja zajęć
W I półroczu roku szkolnego 2021/2022 dyrektor przeprowadził …….. obserwacji zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniem.
W wyniku przeprowadzonych obserwacji wysunięto następujące wnioski:
1. Pracownicy poradni przeprowadzają diagnozy, które pozwalają wskazać odpowiednie oddziaływania oraz skonstruować opinie i orzeczenia.
2. Badania prowadzone bezpośrednio z uczniami odbywają się we właściwym klimacie wzajemnego zaufania i życzliwości.
3. Pedagodzy i psychologowie skrupulatnie analizują dokumentację ucznia oraz przeprowadzają wywiad z jego rodzicami
4. Opracowują dokumentację będącą wynikiem dogłębnej analizy zebranych materiałów i badań przeprowadzonych bezpośrednio z uczniem.
5. Pracownicy poradni opracowują opinie i orzeczenia, w których przedstawiają wyniki badań oraz wskazują sposoby i metody pracy z uczniami.
6. Należy zadbać o szerszą ofertę poradni w zakresie nowoczesnych metod w skutecznym usprawnianiu procesów poznawczych.
7. Należy zwrócić uwagę na pracę i poradnictwo w pracy z uczniami uzdolnionymi.
8. W pracy poradni ważne będzie udoskonalenie pracy z uczniami w zakresie doradztwa zawodowego.
2. WNIOSKI I REKOMENDACJE ZE SPRAWOWANEGO NADZORU PEDAGOGICZNEGO W I PÓŁROCZU ROKU SZKOLNEGO 2021/2022
2.1. Wnioski z przeprowadzonych kontroli i wspomagania:
• Należy systematycznie pozyskiwać informację zwrotną na temat zaspokajania potrzeb osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki.
• Poradnia na podstawie zebranych informacji od współpracujących instytucji, organizacji, osób powinna opracować ofertę zaspokajającą potrzeby lokalnego środowiska.
• Poradnia współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju, ważne jest, by ta współpraca miała charakter systemowy.
• Należy zadbać o skuteczne poznawanie potrzeb instytucji i organizacji współpracujących z poradnią.
• W dalszym ciągu należy poczynić starania o stwarzanie lepszych warunków do realizacji zadań poradni.
• Należy doskonalić jakość pracy poprzez udział w doskonaleniu zawodowym, oferującym nowoczesne metody pracy.
• W codziennej praktyce zawodowej należy stosować wiedzę i umiejętności, które nauczyciele zdobyli podczas różnych form szkolenia.
• Konieczna jest ocena wzajemnej współpracy nauczycieli i dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.
• W dalszym ciągu należy systematycznie prowadzić dokumentację pedagogów i psychologów w taki sposób, by stanowiła ona przejrzyste i jasne wyniki badań.
………………………………………… ………………………………………… (miejscowość, data) (podpis dyrektora poradni)