Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Dni Babci i Dziadka w przedszkolu Scenariusz zajęć Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele główne: • budowanie własnej tożsamości, • rozwijanie empatii, • kształtowanie kompetencji matematyczno-konstrukcyjnych, • odwzorowywanie. Cele operacyjne – dziecko: • pielęgnuje więzi rodzinne, • opisuje fotografie babci i dziadka, • opowiada o wspólnych chwilach spędzonych z dziadkami, • wskazuje na czynności, których nauczyło się od babci i dziadka, • poszukuje odpowiedzi na pytanie: co mogę uczynić dla babci i dziadka?, • tworzy korale dla babci z zachowaniem rytmu kolorystycznego, • tworzy konstrukcje z klocków w „warsztacie dziadka”, • wykonuje prezenty z okazji Dni Babci i Dziadka. Formy pracy: • indywidualna, • zbiorowa. Materiały dydaktyczne: • zdjęcia babci i dziadka, brystol, pisaki, klej biurowy, kolorowy sypki brokat, cienkie sznurówki, kolorowe korale z dużą dziurką, geometryczne drewniane klocki, pastele, pisaki, tekstura, zdjęcie wnuczki/wnuczka z dziadkami na prezent (w formacie 10 x 15 cm), dodatkowe aplikacje do ramek (z filcu/sklejki/materiału/cekinów), klej na ciepło z pistoletem, celofan, wstążka. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Moi dziadkowie Każde dziecko przynosi do przedszkola fotografie swoich dziadków. Wychowankowie pre-zentują na forum zdjęcie oraz za pomocą krótkich zdań odpowiadają na zadane przez prowa-dzącego pytania pomocnicze: • Jak mają na imię? • Jaki mają kolor włosów i oczu? • Jaki mają nos, czoło i policzki? • Jak się ubierają? Po zakończeniu swojej wypowiedzi dzieci wsłuchują się w opowieści swoich rówieśników. Zadanie kończy wychowawca, prezentując powiększoną fotografię swoich dziadków i opo-wiadając historię z nimi związaną. 2. Tyle mnie nauczyłaś/nauczyłeś Dzięki wiedzy i doświadczeniu dziadków możemy wiele się od nich nauczyć. Każdy uwielbia spędzać czas w towarzystwie dorosłych. Mają oni tyle ciekawych zajęć. Czego nauczyli się wychowankowie od swoich babć i dziadków? Dzieci siadają wraz z wychowawcą w kole. Nauczyciel rozkłada przed najmłodszymi duży arkusz papieru, a następnie słucha propozycji przedszkolaków. Każdy z pomysłów zostaje utrwalony na plakacie w postaci piktogramu lub prostego rysunku. Na powierzchni plakatu pojawiają się po kolei ilustracje czynności: piecze-nia, majsterkowania, łowienia ryb, jazdy na rowerze, szycia. W ten sposób zbieramy w jedno wszystkie momenty, które dzieci mogą nazwać wspólnymi. Plakat zostaje zawieszony w sali i towarzyszy uczestnikom zajęć, dopóki zajmować się będą tematem związanym z bliskimi. 3. Wspólne wspomnienia Często łączą nas z bliskimi różne ciekawe przygody. Czy wychowankowie mają jakąś ulubio-ną sytuację, podróż lub zdarzenie, w których brali udział nie tylko oni, ale również dziadko-wie? Dzieci otrzymują od nauczyciela czas na zastanowienie. Następnie prowadzący rozdaje im pastele oraz kartę pracy. Umieszczona została na niej brokatowa kula. Zadaniem wycho-wanków jest narysowanie w niej swojego ulubionego wspomnienia z dziadkami. Następnie przedszkolaki posypują obszar kuli kolorowym brokatem. Tak utrwalone wspomnienia dołą-czają do plakatu, współtworząc galerię prac. 4. Babcine korale Przedszkolaki siadają do stolików. Nauczyciel rozdaje im kolorowe korale z dużą dziurką w środku wraz z cienkimi sznurówkami do butów. Każda ze sznurówek zakończona jest z jednej strony supełkiem. Następnie wychowawca prezentuje dzieciom sposób nawlekania oraz kolejność wyboru koralików. W ten sposób na sznurówce prowadzącego powstaje ciąg korali o różnych barwach. Zadaniem wychowanków jest odwzorowanie powstałego rytmu. Dzieci nawlekają kolejno koraliki, dbając o odpowiedni ich dobór. Po zakończeniu działań wychowawca sprawdza poprawność wykonanych prac. Następnie związuje końcówki, two-rząc wielobarwne bransolety. 5. Warsztat dziadka Dzieci pozostają przy stołach. Zamiast korali wyłożone zostają drewniane klocki o różnych kształtach geometrycznych. Wychowankowie wyobrażają sobie, że znaleźli się w warsztacie dziadka, w którym uwielbia on majsterkować. Wychowawca zaprasza dzieci do swojego biurka. Znajduje się na nim karton, a pod nim budowla. Zadaniem przedszkolaków jest od-wzorowanie konstrukcji. Może różnić się ona kolorami, ale kształty użyte do jej budowy oraz sposób ich ułożenia muszą być identyczne. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania prac. 6. Wnuczek na medal Dziadkowie każdego dnia poświęcają nam mnóstwo czasu. Może czasem warto się im od-wdzięczyć, np. wyręczając ich z jakichś obowiązków. Wychowawca zaprasza swoich podo-piecznych do koła i rozpoczyna dyskusję, krążąc wokół pomocy starszym osobom. W czym przedszkolaki pomagają swoim dziadkom? Co mogłyby zrobić w przyszłości? Dyskusja owo-cuje wieloma pomysłami. Zmywanie naczyń, zamiatanie czy rozwieszanie prania mogą być o wiele przyjemniejsze, jeśli wykona się je wspólnie. Na koniec każdy przedszkolak deklaruje, w czym pomoże swojej babci lub swojemu dziadkowi w najbliższym czasie. 7. Prezent dla dziadków Dzieci przynoszą na zajęcia swoje zdjęcie z dziadkami. Zostanie ono umieszczone w ramce, którą sami przygotują. Stanowić będzie nie tylko upominek dla dziadków, ale też rodzinną pamiątkę. Uczestnicy działań plastycznych otrzymują od nauczyciela szablon ramki, którą wcześniej prowadzący nakleił na grubą tekturę i wyciął. Dzieci ozdabiają flamastrami kontur ramki, a następnie wybierają z udostępnionych przez nauczyciela aplikacji (drewniana sklejka, filc, cekiny, materiał) te, którymi ozdobią pracę. Nauczyciel pomaga najmłodszym umieścić je w wybranych przez wychowanków miejscu. Używa do tego kleju na gorąco. Na koniec wklejona zostaje fotografia (wymiar 10 x 15 cm). Upominki pakujemy z dziećmi w celofan i ozdabiamy kolorową wstążką.