Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Z wizytą u babci i dziadka Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących percepcję wzrokową i słuchową, przeznaczony dla dzieci w wieku od pięciu do sześciu lat Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • kształtowanie uwagi słuchowej i koncentracji, • bogacenie słownictwa, • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy, • rozwijanie percepcji wzrokowej, • kształtowanie umiejętności wnioskowania. Cele operacyjne – dziecko: • uważnie słucha opisu postaci, • uzupełnia rysunek zgodnie z usłyszanym opisem, • wybiera przedmioty pasujące do babci i dziadka i uzasadnia swój wybór, • wypowiada się na forum grupy, • odnajduje wszystkie różnice znajdujące się na obrazkach. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Dzieci siedzą na dywanie, nauczyciel ustawia przed nimi dwa obrazki z podobizną babci i dziadka oraz worek lub kosz z różnymi przedmiotami. Zadaniem dzieci jest losowanie po jednym przedmiocie i umieszczenie go w odpowiednim miejscu. Każde dziecko uzasadnia swoją decyzję • zainteresowanie tematem, • bogacenie słownictwa, • uzasadnianie własnego zdania • załącznik nr 1 – wizerunek babci, • załącznik nr 2 – wizerunek dziadka, • worek, • fajka, szczotka do włosów, łyżka do butów, herbata, szydełko, włóczka, młotek, książka kucharska, okulary i inne przedmioty kojarzące się z dziadkami 2. Znajdź różnice Dzieci siadają do stolików i otrzymują obrazki. Zadanie polega na odnalezieniu różnic między nimi • doskonalenie percepcji wzrokowej, • rozwijanie koncentracji • załącznik nr 3 – znajdź różnice 3. Opis i rysowanie Dzieci otrzymują kartki z narysowanym schematem postaci babci i dziadka. Nauczyciel powoli odczytuje opis. Dzieci uzupełniają schematy postaci zgodnie z tym, co usłyszały • rozwijanie uwagi słuchowej i koncentracji • załącznik nr 4 – opisy postaci babci i dziadka, • załącznik nr 5 – schemat postaci babci i dziadka 4. Podsumowanie Dzieci porównują swoje rysunki z opisem. Dzielą się refleksją na temat zajęć • kształtowanie umiejętności wnioskowania i wypowiadania się na forum grupy