Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Z wizytą u babci i dziadka
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących percepcję wzrokową i słuchową, przeznaczony dla dzieci w wieku od pięciu do sześciu lat
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• kształtowanie uwagi słuchowej i koncentracji,
• bogacenie słownictwa,
• doskonalenie umiejętności wypowiadania się na forum grupy,
• rozwijanie percepcji wzrokowej,
• kształtowanie umiejętności wnioskowania.
Cele operacyjne – dziecko:
• uważnie słucha opisu postaci,
• uzupełnia rysunek zgodnie z usłyszanym opisem,
• wybiera przedmioty pasujące do babci i dziadka i uzasadnia swój wybór,
• wypowiada się na forum grupy,
• odnajduje wszystkie różnice znajdujące się na obrazkach.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Dzieci siedzą na dywanie, nauczyciel ustawia przed nimi dwa obrazki z podobizną babci i dziadka oraz worek lub kosz z różnymi przedmiotami. Zadaniem dzieci jest losowanie po jednym przedmiocie i umieszczenie go w odpowiednim miejscu. Każde dziecko uzasadnia swoją decyzję • zainteresowanie tematem,
• bogacenie słownictwa,
• uzasadnianie własnego zdania • załącznik nr 1 – wizerunek babci,
• załącznik nr 2 – wizerunek dziadka,
• worek,
• fajka, szczotka do włosów, łyżka do butów, herbata, szydełko, włóczka, młotek, książka kucharska, okulary i inne przedmioty kojarzące się z dziadkami
2. Znajdź różnice Dzieci siadają do stolików i otrzymują obrazki. Zadanie polega na odnalezieniu różnic między nimi • doskonalenie percepcji wzrokowej,
• rozwijanie koncentracji • załącznik nr 3 – znajdź różnice
3. Opis i rysowanie Dzieci otrzymują kartki z narysowanym schematem postaci babci i dziadka. Nauczyciel powoli odczytuje opis. Dzieci uzupełniają schematy postaci zgodnie z tym, co usłyszały • rozwijanie uwagi słuchowej i koncentracji • załącznik nr 4 – opisy postaci babci i dziadka,
• załącznik nr 5 – schemat postaci babci i dziadka
4. Podsumowanie Dzieci porównują swoje rysunki z opisem. Dzielą się refleksją na temat zajęć • kształtowanie umiejętności wnioskowania i wypowiadania się na forum grupy