Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Zima przyjazna zwierzętom! Zbiórka „Podaj łapkę!”
Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy
Cele główne:
• rozwijanie empatii,
• nauka pomagania słabszym,
• kształtowanie postawy niesienia pomocy,
• zapoznanie ze zwyczajami i cechami zwierząt domowych.
Cele operacyjne – dziecko:
• słucha opowieści o piesku,
• buduje odpowiedzi na pytania związane z usłyszaną historią,
• poznaje znaczenie słowa „schronisko”,
• organizuje zbiórkę dla schroniska,
• tworzy plakat „Podaj łapkę”,
• uczestniczy w zajęciach dogoterapeutycznych,
• przelicza elementy zbiórki – dokonuje jej podsumowania,
• dostarcza zebrane datki do schroniska.
Materiały dydaktyczne:
• pacynka psa, pisaki, kredki, kartony, gość – dogoterapeuta z czworonogiem, projektor, prezentacja multimedialna (rasy psów oraz scenki pokazujące zawody, które korzystają ze wsparcia psów).
Zima to trudny okres dla wielu zwierzaków, szczególnie dla tych, które nie posiadają dachu nad głową. Choć często towarzyszą człowiekowi w jego życiu codziennym, nie zawsze mają szczęście, by trafić na dobrego opiekuna. Czasem muszą długo czekać, zanim ktoś stanie się ich przyjacielem. Przyjrzymy się losowi psów, dla których schronisko to jedyna szansa na przeżycie. Lekcja ta stanie się dla dzieci nauką empatii wobec istot żywych.
1. Wprowadzenie do zajęć – opowieść o biednym piesku
Nauczyciel zaprasza dzieci do wysłuchania historii o małym, biednym piesku. Przedszkolaki gromadzą się przed opiekunem i siadają w kole na dywanie. Prowadzący przynosi ze sobą pacynkę psa i rozpoczyna opowieść.
Dawno, dawno temu żył sobie piesek Gucio. Jego właściciel rozpieszczał go: kupował mu różne zabawki i zawsze dbał o to, by w jego misce znalazły się karma oraz świeża woda. Tak mijały całe lata. Pewnego dnia Gucio i jego właściciel wyjechali na kilkudniową wycieczkę. Jakie to były cudowne chwile! Gucio aportował podczas leśnych wędrówek i wykopywał z ziemi kamienie. Zabawa pochłonęła go do tego stopnia, że gdy jego właściciel drzemał na leśnej polance, on podążał za nowym znaleziskiem. Mijały kolejne minuty. Po chwili piesek zorientował się, że zagubił się wśród gęsto rosnących drzew. Tak bardzo się przestraszył, że zaczął gnać przed siebie, to w prawo, to w lewo... Mijały kolejne godziny. Piesek szedł brudny i zmarznięty. W jego małym serduszku zagościł smutek, gdyż bał się, że już nigdy nie zobaczy swojego przyjaciela. Zmęczony zasnął. Gdy otworzył oczy, znajdował się już w innym, nieznanym miejscu. Było tam dużo psów i każdy z nich miał swój kocyk oraz miskę.
– Gdzie jestem? – zaszczekał Gucio do znajdującego się obok labradora.
– To schronisko – odszczeknął mu. – Miejsce, gdzie mieszkają psy bez domu, jak ja czy ty.
– Ale ja mam dom... – przejął się piesek. – Zgubiłem się tylko.
– Nie martw się. Jeśli twój pan cię szuka, to na pewno się odnajdziecie – zapiszczała młoda jamniczka siedząca przy zabawce przypominającej gąskę.
– Jak dobrze, że istnieją takie miejsca – szczeknął Gucio. – Las bardzo mnie przestra-szył.
Nie minęła chwila, a Gucio został nakarmiony i napojony. Okazało się, że jego pan zadbał o to, by piesek posiadał chip, który ułatwia odnalezienie. Jeszcze tego samego wieczora zmartwiony właściciel odwiedził schronisko. Przytulił ciepło psa i podziękował za opiekę ludziom pracującym w tym miejscu. Jak dobrze, że przyjaciele mogli znów być razem.
Po przedstawieniu historii wychowawca rozmawia z dziećmi na temat zdarzeń, które miały miejsce. Przedszkolaki ustalają m.in.:
• Jak miał na imię piesek?
• Co czuł do swojego pana?
• Co lubił robić Gucio w czasie wolnym?
• Dlaczego piesek się zgubił?
• Jak czuł się Gucio, gdy był daleko od domu?
• W jakim miejscu się znalazł?
• Po co tworzy się takie miejsca?
• Jak zakończyła się przygoda Gucia?
Na koniec prowadzący proponuje dzieciom sondę decyzyjną. Stawia przed nimi ostatnie, najważniejsze pytanie: „Czy schroniska są potrzebne?”. Przedszkolaki starają się zdecydować, tak czy nie, oraz wytłumaczyć, dlaczego wybrały określoną odpowiedź.
2. Pomagamy psiakom. Akcja „Podaj łapkę” – plakat
Nauczyciel prezentuje przedszkolakom kartę pracy. Znajduje się na niej piesek z bardzo smutną minką. Wychowawca informuje dzieci, że dziś wszyscy razem zorganizują zbiórkę różnych przedmiotów, które mogą przydać się pieskom zamieszkującym schroniska. Aby więcej osób mogło dowiedzieć się o akcji, potrzebne będą plakaty. Prowadzący drukuje dzie-ciom kartę na papierze technicznym. Każdy z wychowanków koloruje starannie rysunek i tworzy za pomocą flamastrów ciekawą ramkę wokół obrazka. Dzieci przywieszają plakaty nie tylko w przedszkolu, ale też w okolicznych sklepach oraz innych miejscach publicznych. Podczas wizyt u sprzedawców wychowawca tłumaczy znaczenie akcji i zachęca do wsparcia inicjatywy.
Karta pracy nr 1
3. Spotkanie z pupilem. Poznajemy zachowania zwierząt
Sala zabaw staje się miejscem spotkania. Do przedszkola przychodzi dogoterapeuta ze swoim czworonogiem. Podczas zajęć dzieci oswajają się ze zwierzęciem. Uczą się prawidłowej po-stawy wobec psa. Prowadzący wskazuje też na różne zachowania czworonoga, które stanowią informację dla człowieka. Uczestnicy zajęć dowiadują się, co oznacza: machanie ogonem warczenie, kulenie się, spuszczanie uszu, szczekanie. Mają też szansę poznać kilka krótkich komend, które wytresowany pies rozumie, odpowiednio reagując. Na koniec dzieci dzielą się z wychowawcą swoimi odczuciami i przeżyciami związanymi ze spotkaniem.
4. Rasy psów
Nauczyciel zaprasza dzieci do obejrzenia krótkiej prezentacji ras psów. W trakcie pyta, czy wiedzą, jak nazywa się dana rasa i co jest jej domeną. Jeśli przedszkolaki mają kłopot z roz-poznaniem labradora, bernardyna czy jamnika, prowadzący objaśnia obserwującym wszystkie szczegóły. Umożliwia w ten sposób dzieciom poznanie wyglądu i zachowania różnych czwo-ronogów.
5. Pies – pomocnik i przyjaciel człowieka
Psy niejednokrotnie pomagają ludziom podczas wykonywanej przez nich pracy. O ich odda-niu oraz pracowitości przekonają się również uczestnicy zajęć. Prowadzący wyświetla za po-mocą projektora kilka scenek lub filmów nawiązujących do konkretnych zadań wykonywa-nych przez psa. Mogą to być:
• zaganianie owiec,
• pilnowanie domu,
• odnajdywanie różnych przedmiotów,
• ratowanie tonących ludzi,
• prowadzenie osoby niewidomej.
Czworonogi potrafią być dobrymi ochroniarzami, ratownikami, a nawet przewodnikami. „Co zaskoczyło wychowanków najbardziej w zaprezentowanym materiale?”. Następuje wymiana spostrzeżeń.
6. Zbiórka dla pieska
Nasza zbiórka dobiega końca. Być może uda nam choć trochę pomóc czworonogom, które często same udzielają człowiekowi swojego wsparcia. Podczas zbiórki dzieci dzielą na grupy dary, które otrzymały: karmę i przysmaki, zabawki, koce i legowiska, artykuły związane z pielęgnacją psa, obroże. Każdego dnia inny zespół zlicza pojawiające się w kartonie produk-ty. Wyniki swoich obliczeń umieszcza na liście. Młodsze dzieci mogą oznaczać i przeliczać przedmioty, używając kropek lub kresek. Pomocna w tym będzie poniższa karta pracy.
Karta pracy nr 2
Pod koniec tygodnia przedszkolaki wraz z wychowawcą adresują pudło z darami dla schroni-ska i wysyłają podarunek czworonogom. Udanie się z dziećmi do schroniska może być ze względu na pandemię utrudnione, ale warto powrócić do tego pomysłu w bardziej sprzyjają-cych okolicznościach.