Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Śnieg
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z elementami terapii ręki rozwijających motorykę dużą i małą, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• wzmacnianie mięśni obręczy barkowej i mięśni posturalnych,
• doskonalenie pamięci słuchowej,
• rozwijanie słuchu fonemowego,
• doskonalenie sprawności manualnej.
Cele operacyjne – dziecko:
• rzuca do celu,
• pokonuje tor przeszkód,
• naśladuje ruchy prezentowane przez nauczyciela,
• poprawnie dzieli wyrazy na sylaby,
• wykorzystuje chwyt pęsetowy do wykonania sensorycznego ciężarka.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Pogadanka na temat różnych aktywności zimowych • zainteresowanie dzieci tematem
2. Tor przeszkód Przejście dzieci po przygotowanym wcześniej torze przeszkód:
• przejście po grubej linie lub równoważni,
• skoki po białych poduszkach z różnym wypełnieniem,
• przesuwanie się na brzuchu po ławeczce gimnastycznej,
• przejście po krzesełkach,
• przejście przez tunel, np. z krzesełek,
• szybkie zgniatanie kartki w śnieżkę i rzut do bałwana • rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej,
• wzmacnianie mięśni posturalnych i obręczy barkowej,
• kształtowanie równowagi,
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• stymulacja dotykowa • równoważnia lub gruba lina,
• ławeczka gimnastyczna,
• krzesełka,
• karton lub biały kosz na pranie (bałwan),
• białe kartki lub gazety,
• białe poduszki z różnym wypełnieniem (groch, ryż, kamienie, gąbka itp.)
3. Wierszyk-pokazywanka Nauczyciel odczytuje dzieciom wierszyk pt. Śnieg. Dzieci starają się go zapamiętać. Potem dołączają gesty. • doskonalenie naśladowania i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• wzmacnianie obręczy barkowej • załącznik nr 1 – wierszyk-pokazywanka
4. Słuch fonemowy Nauczyciel podaje dzieciom różne wyrazy. Dzieci dzielą je na sylaby. Rzucają do bałwana tyle śnieżek, ile dany wyraz miał sylab • rozwijanie słuchu fonemowego • bałwan z kartonu lub kosza na pranie,
• białe kartki lub gazety pogniecione w śnieżki
5. Sensoryczne
zimowe
ciężarki Dzieci siadają do stolików. Samodzielnie wykonują sensoryczne ciężarki: do plastikowych butelek za pomocą pęsety wrzucają cekiny, drobne koraliki itp. Dodają też brokat, barwnik i dolewają wody. Tak przygotowane ciężarki można wykorzystać do różnego rodzaju ćwiczeń, np.:
• trzymamy butelkę w dłoni i kręcimy nadgarstkiem,
• podnosimy ciężarki do góry raz jedną ręką, raz drugą,
• trzymając butelkę oburącz, wykonujemy przysiady,
• kładziemy butelki na podłodze i przeskakujemy przez nie, tworząc tor przeszkód,
• ustawiamy butelki na podłodze i omijamy je slalomem,
• siedząc parami naprzeciwko siebie, dzieci turlają do siebie jedną butelkę,
• dzieci stoją w rzędzie i podają do siebie ciężarki, ostatnia osoba biegnie na początek • rozwijanie motoryki małej i chwytu pęsetowego,
• wzmacnianie mięśni obręczy barkowej,
• doskonalenie ruchomości nadgarstka,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej • brokat, cekiny, pęsety, plastikowe butelki 0,5 l, woda, niebieski barwnik
6. Relaksacja Dzieci kładą się na dywanie. Oddychają głęboko, brzuchem. W tle zimowa, delikatna muzyka • odpoczynek,
• nauka oddychania brzuchem • muzyka poważna, np. Kroki na śniegu Claude’a Debussy’ego