Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Śnieg Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z elementami terapii ręki rozwijających motorykę dużą i małą, przeznaczony dla dzieci w wieku od trzech do pięciu lat Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • wzmacnianie mięśni obręczy barkowej i mięśni posturalnych, • doskonalenie pamięci słuchowej, • rozwijanie słuchu fonemowego, • doskonalenie sprawności manualnej. Cele operacyjne – dziecko: • rzuca do celu, • pokonuje tor przeszkód, • naśladuje ruchy prezentowane przez nauczyciela, • poprawnie dzieli wyrazy na sylaby, • wykorzystuje chwyt pęsetowy do wykonania sensorycznego ciężarka. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Pogadanka na temat różnych aktywności zimowych • zainteresowanie dzieci tematem 2. Tor przeszkód Przejście dzieci po przygotowanym wcześniej torze przeszkód: • przejście po grubej linie lub równoważni, • skoki po białych poduszkach z różnym wypełnieniem, • przesuwanie się na brzuchu po ławeczce gimnastycznej, • przejście po krzesełkach, • przejście przez tunel, np. z krzesełek, • szybkie zgniatanie kartki w śnieżkę i rzut do bałwana • rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, • wzmacnianie mięśni posturalnych i obręczy barkowej, • kształtowanie równowagi, • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • stymulacja dotykowa • równoważnia lub gruba lina, • ławeczka gimnastyczna, • krzesełka, • karton lub biały kosz na pranie (bałwan), • białe kartki lub gazety, • białe poduszki z różnym wypełnieniem (groch, ryż, kamienie, gąbka itp.) 3. Wierszyk-pokazywanka Nauczyciel odczytuje dzieciom wierszyk pt. Śnieg. Dzieci starają się go zapamiętać. Potem dołączają gesty. • doskonalenie naśladowania i koordynacji wzrokowo-ruchowej, • wzmacnianie obręczy barkowej • załącznik nr 1 – wierszyk-pokazywanka 4. Słuch fonemowy Nauczyciel podaje dzieciom różne wyrazy. Dzieci dzielą je na sylaby. Rzucają do bałwana tyle śnieżek, ile dany wyraz miał sylab • rozwijanie słuchu fonemowego • bałwan z kartonu lub kosza na pranie, • białe kartki lub gazety pogniecione w śnieżki 5. Sensoryczne zimowe ciężarki Dzieci siadają do stolików. Samodzielnie wykonują sensoryczne ciężarki: do plastikowych butelek za pomocą pęsety wrzucają cekiny, drobne koraliki itp. Dodają też brokat, barwnik i dolewają wody. Tak przygotowane ciężarki można wykorzystać do różnego rodzaju ćwiczeń, np.: • trzymamy butelkę w dłoni i kręcimy nadgarstkiem, • podnosimy ciężarki do góry raz jedną ręką, raz drugą, • trzymając butelkę oburącz, wykonujemy przysiady, • kładziemy butelki na podłodze i przeskakujemy przez nie, tworząc tor przeszkód, • ustawiamy butelki na podłodze i omijamy je slalomem, • siedząc parami naprzeciwko siebie, dzieci turlają do siebie jedną butelkę, • dzieci stoją w rzędzie i podają do siebie ciężarki, ostatnia osoba biegnie na początek • rozwijanie motoryki małej i chwytu pęsetowego, • wzmacnianie mięśni obręczy barkowej, • doskonalenie ruchomości nadgarstka, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej • brokat, cekiny, pęsety, plastikowe butelki 0,5 l, woda, niebieski barwnik 6. Relaksacja Dzieci kładą się na dywanie. Oddychają głęboko, brzuchem. W tle zimowa, delikatna muzyka • odpoczynek, • nauka oddychania brzuchem • muzyka poważna, np. Kroki na śniegu Claude’a Debussy’ego