Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Z górki na pazurki! Styczniowe harce Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia peda-gogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwo-lennik pedagogiki zabawy Cele główne: • doskonalenie umiejętności ruchowych przez gry i zabawy, • doskonalenie orientacji w przestrzeni oraz schemacie własnego ciała, • integracja, • rozwijanie cech motorycznych, • rozwijanie kompetencji językowych, • kształtowanie spostrzegawczości i logicznego myślenia, • rozwijanie kompetencji matematycznych. Cele operacyjne – dziecko: • uczestniczy w zabawach ruchowych z wykorzystaniem koca, • gra z rówieśnikami w grę planszową, • ćwiczy czytanie globalne – dopasowuje słowo do rysunku, • rozwiązuje zadania matematyczne z użyciem drewnianych patyczków, • układa puzzle, • koloruje zgodnie z instrukcją słowną nauczyciela, • stosuje liczebniki porządkowe i główne, • dodaje i odejmuje w zakresie 5 na konkretach, • przelicza do 10. Materiały dydaktyczne: • kulki z papieru, świąteczna muzyka, laptop, koce (jeden koc na troje dzieci), piłeczki tenisowe, maszyna do baniek mydlanych, płyn, kostki do gry, plastelina, globalne na-pisy, ilustracje: bałwan, sanki, kulig, but, szal; drewniane kolorowe patyczki, blok techniczny, klej, nożyczki, kredki, brokat, taśma malarska. Zima w pełni. Króluje za przedszkolnymi oknami i raz po raz podszczypuje przedszkolakom nosy. Choć Boże Narodzenie i Nowy Rok za nami, to jeszcze nie czas żegnać się z zimą. Mo-żemy zaoferować dzieciom zajęcia o śnieżnej tematyce, podziwiać świat obsypany białym pu-chem. Przyroda śpi i odpoczywa, ale nasze organizmy nadal potrzebują ruchu i zabawy. Wy-ruszmy na sanki i korzystajmy w pełni z możliwości, jakie niosą ze sobą styczniowe harce. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Zimowe zabawy – zajęcia sportowe Nauczyciel zaprasza wychowanków do sali, z której wyniesiono wszystkie stoły i krzesła. W ten sposób uzyskujemy przestrzeń do ruchowych działań podopiecznych. Wychowawca wprowadza najmłodszych w klimat zadania za pomocą opowieści: Wszyscy znaleźliśmy się w Śniegowym Królestwie. Przez cały rok panuje w nim sroga zima. Ludzie nie wiedzą, czym jest plaża, opalanie się, wypoczynek nad wodą. Dlaczego? Każdy zbiornik z wodą od razu zamarza i staje się wielką bryłą lodu. Mieszkańcy krainy byli jednak bardzo pomysłowi i szybko odnaleźli własne sposoby, na spędzanie wolnego czasu. Pomimo grubych ubrań nie zaniechali ruchu na świeżym powietrzu. To prawda, nie mogą grać w piłkę nożną ani koszykówkę, aby nie złamać nogi czy ręki, ale pozostaje im jeszcze wiele innych zimowych aktywności. Czy przedszkolaki mają pomysł, jaką dyscyplinę sportową mogą uprawiać mieszkańcy? Dzieci podają propozycje różnych zabaw oraz rozmawiają z wychowawcą na temat krainy, którą przyszło im odwiedzić. Po zakończeniu rozmów zostają zaproszone do uczestnictwa w kilku zimowych zabawach. Na co dzień korzystają z nich ludzie zamieszkujący kraje, w których króluje zima. Dziś wypróbujemy ich sposoby na spędzanie wolnego czasu. 2. Rzucanie śnieżkami Dzieci stają po dwóch stronach sali, za linią wyznaczoną taśmą malarską. Każde dziecko otrzymuje po pięć śniegowych (papierowych) kul. Zadaniem najmłodszych jest dorzucenie do drużyny znajdującej się po drugiej stronie sali. Śnieżka powinna przekroczyć linię konkuren-tów. Po wykonaniu rzutów prowadzący zlicza papierowe śnieżki, które upadły za przeciwległą linią. Gdy wynik jest już znany, czas na rzuty drugiego zespołu. Po zakończonej zabawie następuje krótkie podsumowanie i wzajemne oklaski. 3. Jazda na łyżwach Tym razem przedszkolaki znajdują się na lodowisku. Jedną z ulubionych dyscyplin sporto-wych mieszkańców Śniegowego Królestwa jest figurowa jazda na lodzie, podczas której za-wodnik układa ciało w rozmaite pozy. Zadaniem dzieci jest poruszanie się w rytm zimowej piosenki, a gdy melodia ucichnie, każdy przedszkolak tworzy jak najszybciej ciekawą figurę. Zadanie to jest trudniejsze, niż się wydaje. Żaden sportowiec nie może się wtedy poruszyć. W kolejnej rundzie uczestniczą tylko ci, którzy się nie poruszyli. Zabawa trwa dopóty, dopóki na lodowisku zostaną trzy osoby. Wszystkie dzieci, bez względu na to, jak długo uczestniczy-ły w zabawie, zostają nagrodzone brawami. 4. Saneczkowe szaleństwo Dzieci dobierają się trójkami. Każdy z zespołów otrzymuje polarowy koc, który będzie pełnił funkcję saneczek. Każda z drużyn wyznacza jednego uczestnika, którego dwie pozostałe oso-by będą ciągnęły na sankach w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie, następuje zamiana, tak aby każdy miał szansę choć raz usiąść na sankach. Zabawa trwa tyle, ile wybrana przez prowadzą-cego piosenka. Ważne, aby robić częste pauzy, które będą również czasem na odpoczynek. 5. Zimowy taniec To już ostatnie sportowe zadanie. Gdy pada śnieg, ludzie zamieszkujący Śniegowe Królestwo wychodzą, żeby popatrzeć w niebo. Tak raduje ich zimowa aura, że zaczynają tańczyć. Dziś to my mamy po temu okazję. Płatki śniegu zastąpią nam bańki mydlane. Nauczyciel włącza w pomieszczeniu maszynę do baniek mydlanych i zaprasza dzieci do wesołego tańca. 6. Z górki na pazurki – gra planszowa Nauczyciel prezentuje dzieciom główną kartę pracy z grą planszową. Zanim przedszkolaki poznają jej zasady, muszą przygotować się do gry. Każde dziecko, aby mogło zjechać z górki, potrzebuje sanek. Uczestnicy zabawy otrzymują od prowadzącego plastelinę w wybranym przez siebie kolorze, z której samodzielnie wykonują pionki do gry w kształcie saneczek. Na-stępnie zasiadają do stolików lub dobierają się w pary, by wspólnie uczestniczyć w zabawie. Wychowawca tłumaczy zasady gry. Karta główna Aby zjechać na sankach, trzeba najpierw wspiąć się na górę planszy po zaznaczonych polach, a następnie wsiąść na sanki i zjechać. Gra składa się z trzech etapów. 1. Wejście na górę – uczestnik rzuca kostką i przesuwa się o jedno pole mniej niż liczba wyrzuconych oczek. Oznacza to, że jeśli dziecko wyrzuci jedno oczko, stoi w miejscu. 2. Aby wsiąść na sanki, musi zakończyć wspinaczkę na czerwonym polu, a następnie wyrzucić jeden lub sześć. Jeśli mu się to uda, otrzymuje w tej samej rundzie kolejny ruch, który rozpoczyna zjazd. 3. Zjazd na saneczkach – uczestnik rzuca kostką i przesuwa się o jedno pole więcej niż liczba wyrzuconych oczek. Jeśli dziecko wyrzuci sześć, to przesuwa się o siedem pól. 6. Zimowe czytanki globalne Nauczyciel rozdaje dzieciom pięć karteczek ze słowami zapisanymi drukowanymi literami. BUT SZAL SANKI KULIG BAŁWAN Następnie prezentuje im pięć ilustracji z podpisami. Zadaniem dzieci jest wskazanie kolejno wyrazu, który odpowiada obrazkowi. 7. Saneczkowa matematyka Przedszkolaki siadają do stoliczków. Prowadzący rozdaje dzieciom kolorowe patyczki. Uma-wia się z wychowankami, że każdy patyczek to saneczki. Po chwili opowiada dzieciom trzy sytuacje. Zadaniem uczestników zabawy jest zilustrowanie zdarzenia za pomocą otrzymanych liczmanów oraz podanie końcowego wyniku. 1. Ania, Basia i Zosia umówiły się na zabawę na dworze. Każda dziewczynka zabrała swoje saneczki. Przed wdrapaniem się na górkę przyjaciółki chwilkę odpoczęły, a po-tem żwawo ruszyły do przodu. Okazało się, że Zosia zostawiła swoje sanki na dole. Ile sanek dziewczynki zabrały na górę? 2. Pan Maurycy szykował dla dzieci kulig. Do dużych sań doczepiono już 3 sanek. Po chwili dołożono jeszcze 4. Ile jest sanek? Ile jest sanek, nie licząc dużych? 3. W piwnicy mieszkańcy bloku schowali 10. sanek. Pewnej soboty podczas śnieżnego popołudnia zabrano z niej 6 sanek. Ile sanek zostało w piwnicy? 8. Puzzle – ćwiczymy logiczne myślenie Zadanie wymaga wcześniejszego przygotowania przez nauczyciela. Prowadzący przed zaję-ciami rozcina karty pracy na elementy. Przedszkolaki otrzymują od nauczyciela puzzle, klej oraz sztywną kartkę papieru. Ich zadaniem jest ułożenie obrazka i przyklejenie go na tekturę. Karta pracy nr 1 9. Kulig Dzieci otrzymują od nauczyciela kolejną kartę pracy, na której przedstawiony został kulig. Zadaniem dzieci jest pokolorowanie sanek zgodnie z instrukcją słowną nauczyciela. Przed-szkolaki siadają do stolików, a następnie prowadzący rozpoczyna swoją opowieść: Dzieci wybrały się na kulig. Jest on dość niezwykły, gdyż każde z sanek ma inny kolor. Pierwsze sanki są żółte, trzecie zielone, piąte fioletowe, a czwarte czerwone. Ostatnie błękitne, jak niebo i woda, a drugie – niech twój pomysł coś tu doda. Po zakończeniu zabawy wychowawca sprawdza poprawność wykonania zadania. Karta pracy nr 2 10. Zimowe zabawy na dworze Aby nie poprzestać na zabawach odgrywanych w przedszkolnej sali, warto zaprosić dzieci na dwór. Dzięki temu będą mogły w pełni skorzystać z uroków zimy i takich aktywności, jak lepienie bałwana, jazda na saneczkach czy rzucanie śnieżkami. Ponadto zaobserwują zmiany zachodzące w przyrodzie.