Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 27 KWIETNIA 2018

 

Autorytet dyrektora a relacje interpersonalne w szkole

 

Opracowali: Mariola Ejzenchart-Wojkiewicz, psycholog szkolny; Roman Lorens, konsultant ds. organizacji i zarządzania oświatą, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, były długoletni dyrektor szkoły. Lider i koordynator doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry kierowniczej szkół. Autor licznych artykułów z zakresu zarządzania oświatą i publikacji książkowych

 

W obecnych czasach, zwłaszcza w mediach, częściej słyszy się o braku lub upadku autorytetu szkoły jako instytucji i uczących w niej nauczycieli niż o wzorach godnych naśladowania.
W powszechnym rozumieniu być autorytetem to znaczy posiadać szeroką wiedzę, cieszyć się charyzmą, szacunkiem i zaufaniem. To oczywiste, że każda z tych cech funkcjonuje wyłącznie w symbiozie z wysoką kulturą osobistą, a co za tym idzie – wymaga od autorytetu znajomości norm prawnych, moralnych i obyczajowych oraz sumiennego ich przestrzegania.

 

Rozdźwięk między oczekiwaniami otoczenia w tym względzie a stanem rzeczywistym na terenie danej placówki oświatowej oznacza na ogół niskie jej notowania w środowisku, poważne kłopoty wychowawcze dla dyrekcji i pracowników, a dla ich podopiecznych – rozczarowanie i destrukcję, brak wsparcia i dobrego przykładu, poczucie niesprawiedliwości i zagubienia w świecie dorosłych.
 

Według W. Bańki autorytet (łac. auctoritas) to ogólne uznanie dla osoby zajmującej określone stanowisko bądź dla charakteru danej osoby, bądź dla posiadanej wiedzy i umiejętności, bądź dla wszystkich tych cech łącznie. Takie stwierdzenie prowadzi nas, zgodnie z literaturą przedmiotu, do wyróżnienia poszczególnych typów autorytetu, bo choć samo to pojęcie odnosi się do powagi moralnej, szczególnego znaczenia i wpływu danej osoby lub instytucji i jako taki wymiar moralny autorytetu jest najbardziej klasycznym i uniwersalnym, to nie jedynym.


Na użytek niniejszej publikacji zastosujemy następujący podział:

 

  • autorytet formalny – jest związany z zajmowanym stanowiskiem i przynależnymi mu atrybutami władzy; można powiedzieć, iż w tym przypadku osoba uzyskuje autorytet ze względu na zaufanie do formalnych oznak autorytetu; posiadanie władzy przez dyrektora jest dla jego podwładnych wystarczającym argumentem, aby wypełniać jego polecenia i uznawać formy kierowania za właściwe.

 

Ale czy samo nadanie danej osobie tytułu dyrektora i zajęcie przez nią dyrektorskiego gabinetu wystarczy, aby kierowanie podwładnymi wiązało się z dobrymi relacjami interpersonalnymi?

 

Przyjrzyjmy się wobec tego innym rodzajom autorytetu:

 

  • autorytet moralny – członkowie grupy wysoko oceniają stabilny system ocen i wartości przełożonego; jest on charakterystyczny dla osób, których postępowanie jest zgodne z ogólnie cenionymi standardami etycznymi i moralnymi; istotne są tu takie cechy osobowości jak: prawdomówność, uczciwość, sprawiedliwość; osoba posiadająca tego rodzaju autorytet staje się dla swoich podwładnych wzorem do naśladowania; uznają ją jednocześnie za osobę znaczącą, z którą chcą się utożsamiać, i dlatego chętnie podporządkowują się jej woli.

 

Dyrektorzy o takim autorytecie stwarzają w swoim zespole atmosferę sprzyjającą samorealizacji, wdrażaniu nowych pomysłów w życie. Są poważani przez swoich podwładnych, którzy wysoce sobie cenią ich otwartość na drugiego człowieka i jego problemy oraz punkt widzenia. Takich ludzi cechują wysoki poziom tolerancji oraz optymizm pedagogiczny.

 

  • autorytet profesjonalny – oparty jest na wiedzy i umiejętnościach specjalistycznych oraz cechach osobowości, takich jak: odpowiedzialność, rzetelność, obowiązkowość, umiejętność współpracy i brak autokratycznych przejawów zachowań.

 

Posiadanie przez dyrektora dużych kompetencji merytorycznych, zwłaszcza połączonych z umiejętnościami oddziaływania na podwładnych, powoduje, iż może on uzyskać spory posłuch u grona pedagogicznego.

 

Dyrektor jest jedyną osobą w szkole, której podporządkowana jest całość zadań placówki. W związku z tym ma większą niż inni łatwość zdobycia i utrzymania autorytetu. Ciesząc się autorytetem wśród swojego grona pedagogicznego, może liczyć z jednej strony na wzajemne, pozytywne relacje interpersonalne, a z drugiej – może być spokojny, że jego polecenia będą odpowiednio wykonywane.

Jednak należy przy tym pamiętać, że autorytet nie jest dany raz i na zawsze, a relacje zbudowane na autorytecie będą niezmienne, bowiem autorytet oparty jest na uznaniu i zaufaniu, które ciężko zdobyć, a łatwo stracić. Budowanie autorytetu opartego na zaufaniu jest mozolną pracą, ale wartą tego trudu. Przypatrzmy się, jakie zachowania w relacjach interpersonalnych mogą w tym pomóc:

 

  • odnoszenie się do współpracowników w życzliwy sposób,
  • wysokie zdolności interpersonalne,
  • uwzględnianie zdania podwładnych w procesie decyzyjnym,
  • umiejętne delegowanie zadań,
  • dokonywanie obiektywnych ocen,
  • empatia.

 

Siła autorytetu

 

Pewne wzorce zachowania sprawiają, że inni postrzegają daną osobę jako lidera lub kogoś obdarzonego cechami predysponującymi do przywództwa. Inne wzorce natomiast wywołują u otoczenia poczucie, że obserwowana osoba nie posiada autorytetu.

 

Dla wizerunku osoby obdarzonej charyzmą szczególnie ważne są następujące cechy:

 

  • wywieranie wrażenia, że jest się człowiekiem kompetentnym; ponadto wywieranie wrażenia, że jest się osobą kompetentną, stanowi przeświadczenie, że jest się fachowcem,
  • umiejętność zdobycia sympatii otoczenia: wielu dyrektorów pragnie, by pracownicy uważali ich zarówno za kompetentnych, jak i sympatycznych,
  • autorytet moralny: pracownicy oczekują od dyrektora przestrzegania społecznie akceptowalnych norm moralnych,
  • silna osobowość: dyrektor pragnie być postrzegany jako potężny, spokojny, stanowczy i opanowany,
  • onieśmielanie: okazując zniecierpliwienie i niechęć, dyrektor może zastraszyć swoich podwładnych czy przeciwników i wymusić na nich posłuszeństwo.

 

Autorytet połączony jest z władzą